آنچه درباره تاریخ مراکش باید بدانید

به گزارش تور ایتالیا ارزان، تاریخ کشور مراکش

موراکوش، مَراکِش، مغرب که به عربی المغرب خوانده می گردد کشوری است که در دورترین بخش شمال غربی قاره آفریقا قرار گرفته است. با توجه به موقعیت جغرافیایی و نقش تاریخی این سرزمین در آفریقا آنالیز تاریخش در تاریخ این قاره دارای اهمیت است. این کشور در بین کشورهای شمال آفریقا نقش و جایگاه مهمی را ایفا می نماید. در ادامه با خبرنگاران سیری در تاریخ کشور مراکش خواهیم داشت و با این سرزمین و ویژگی های جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی آن بیشتر آشنا خواهید شد.

آنچه درباره تاریخ مراکش باید بدانید

جغرافیا و آب و هوای مراکش

مراکش کشوری در شمال غربی آفریقا، در مجاورت اقیانوس اطلس با ساحلی طولانی که جبل الطارق و دریای مدیترانه در شمال، موریتانی جنوب، الجزیره در شرق و اقیانوس اطلس در غرب، همسایگانی هستند که این کشور را از چهار سو در برگرفته اند. در منطقه ها غربی و شمال غرب آب وهوای اقیانوس اطلس، در منطقه ها شمالی آب وهوای مدیترانه ای، منطقه ها جنوبی آب وهوای گرم و بیابانی، منطقه ها داخلی دارای آب وهوای قاره ای، و در رشته کوه های اطلس برف و باران دیده می گردد. کازابلانکا، محمدیه، اگادیر، ناظور، طنجه و آسفی از مهم ترین بندرهای مراکش هستند. به طور کلی مراکش آب وهوایی معتدل و بارانی دارد و با اروپا فقط 13 کیلومتر فاصله دارد.

زبان و دین، جمعیت، فرهنگ

آمازیغی زبانی است که ریشه آفریقا آسیایی دارد و در چند کشور گویشور دارد که مراکش هم یکی از آنهاست. مراکش در مدارس و منطقه ها بربر نشین این زبان را به عنوان زبان رسمی پذیرفته است و تقریباً بیشتر مردم مراکش زبان عربی را نمی دانند. این زبان دارای هفت لهجه است. در سایر نقاط مراکش به زبان عربی حرف می زنند. دین رسمی مراکش دین اسلام است اما در مراکش تعداد کمی هم از ادیان مسیحی و یهودی ساکن هستند. اقوام آمازیغ یا بربر ساکن در ناحیه شمال آفریقا از گذشته های دور ارتباط قوی و گسترده ای با اقوام و تمدنهای باستانی وندالی، رومانی، فنیقی، بیزانسی، وکارتاژی داشتند هر چند هیچ کدام از تمدنهای نام برده شده قدرت سلطه کامل براین بخش از آفریقا را نداشتند.

جمعیت این کشور از دو قوم سامی عرب و بربر آمازیغ تشکیل شده که علاوه بر نقاط مشترکی که بین این دو قوم وجود دارد از جمله دین اسلام، بر فرهنگ این کشور هم به یک میزان تاثیر گذاشته و هر کدام از این اقوام میراث فرهنگی خاص خود را به جا گذاشتند. مراکش حدود 31 میلیون تن جمعیت دارد. از این تعداد افراد جمعیت مراکش، حدود 50 درصد، جمعیت بیسواد این کشور را تشکیل می دهد، که 62 درصد آن زنان و حدود 38 درصد آن مردان هستند. مراکش کشوری است که فرهنگ نسبتاً متنوع وغنی دارد و در نقاط گوناگون آن میراث فرهنگی این سرزمین دیده می گردد. در ایجاد و ادامه یافتن این فرهنگ و تمدن غنی دو قوم نقش عمده ای داشتند یکی بربرها و دیگری اعراب بودند که این تنوع و گوناگونی و رونق فرهنگی را بوجود آوردند. نام این کشور از نام مرکز قدیمی این سرزمین یعنی شهر مراکش انتخاب شده که این واژه در زبان انگلیسی به کلمه مراکش تغیر یافته است. معنی کلمه مراکش یعنی سرزمین خدا. در حال حاضر مرکز این کشور شهر رباط است..

تاریخ کشور مراکش از دیروز تا امروز

سرزمین مراکش در سال 665 م. با اسلام آشنا شد و ساکنان این منطقه با تعالیم و آموزه های اسلام آشنا شده و دین اسلام را پذیرفتند. در این میان کشمکش هایی هم بین قبایل و اقوام داخل این سرزمین شکل گرفت و عاقبت در سال 786 م. شخصی به نام مولا ادریس بن عبدالله بن الحسن بن الحسن ابن علی از زیر سلطه حکام و خلفای عباسی بغداد خارج شده و با یک هدف تعیین و کوشش بی وقفه به تبلیغ و توسعه اسلام در منطقه پرداخت. به همین علت اهل مراکش او را امیرالمؤمنین خود دانسته و با او بیعت نموده و ابراز وفاداری و حمایت و پشتیبانی از او را کردند. به این ترتیب با یاری او اولین دولت مستقل اسلامی و در حقیقت خلافت مشرق را بنیان گذاشت نام این دولت مستقل دولت ادریسیان بود. پس از آن ساکنان و حاکمان مراکش، با نادیده گرفتن تفاوتهای قبیله ای خود همه سعی و کوشش شان بر این بود که دین اسلام را در سرتاسر کشور و حتی سایر نقاط و منطقه ها جنوبی و سرزمینهای آفریقایی دیگر و خارج از آن مانند منطقه ها شمالی و کشورهای پرتغال، جنوب فرانسه و اسپانیا توسعه دهند.

از سال 1873 که همزمان با حکومت حسن اول و نیز عبدالعزیز و مولای حفیظ بود تا سال 1912 مراکش استقلال خود را همچنان حفظ کرد علت لین مساله رقابت کشورهای بزرگ استعمارگر بود. اما در همین سال بود بخش بزرگی از مراکش به اشغال فرانسه عایدی و از این زمان مبارزه علیه تسلط فرانسه بر این کشور آغاز شد. این مبارزات به رهبری عبدالکریم خطاب اداره می شد. در سال 1927 م. محمد پنجم به قدرت رسید و صاحب تخت سلطنت شد. او مخالف سلطه استعماری فرانسه بود اما در همان حال ارتباط با فرانسه را هم در نظر داشت به همین علت به یک چهره ملی تبدیل شد و در آینده لقب پدر استقلال مراکش را به نام خود کرد. با دخالت مستقیم فرانسه محمد پنجم عزل و تبعید شد. این تبعید نقش مثبتی در به استقلال رسیدن مراکش داشت. و این موضوع در تاریخ کشور مراکش تاثیر بسزایی داشت.

بعد از استقلال اولین قانون اساسی کشور در سال1962 به تصویب رسید. پادشاه عالی ترین مرجع از نظر سیاسی و مذهبی محسوب می شد. در حال حاضر مراکش دارای نظام پادشاهی مشروطه و دمکراتیک حاکمیت است. پس از استقلال مراکش ملک محمد پنجم با خواست مردم به کشور بازگشت و بر تخت نشست پس او ملک حسن دوم و سپس ملک محمد ششم تا به امروز در این کشور حکومت می نماید.

دودمان های حاکم بر مراکش

  • ادریسیان
  • مغراویان
  • مرابطان
  • موحدون
  • مرینیان
  • وطاسیان
  • سعدیان
  • علویان

بعضی آثار تاریخی مراکش:

  • آرامگاه ملک محمد پنجم و ملک حسن دوم
  • شاله، قلعه بازمانده از دوران رم
  • مدینه بخش قدیمی شهر رباط
  • موزه باستانشناسی
  • موزه ودایه
  • دارالبیضا، این مسجد بر روی آب واقع شده است
  • مکناس ضریح مولای اسماعیل
  • باب المنصور
  • موزه دارالجامع
  • الحمرا که دیوارهای آن به جای مانده است
  • آرامگاه ابن بطوطه
  • غار هرکول
  • موزه هنرهای معاصر
منبع: الی گشت
انتشار: 17 خرداد 1401 بروزرسانی: 17 خرداد 1401 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 2247

به "آنچه درباره تاریخ مراکش باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه درباره تاریخ مراکش باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید