چند روش برای کاهش حجم عکس بدون افت کیفیت

به گزارش تور ایتالیا ارزان، بعد از ظهور کامپیوتر و فراگیر شدن آن، مشکل کمبود حافظه تبدیل به یکی از دغدغه های اصلی کاربران شد. با اینکه تکنولوژی های ذخیره سازی در این سال ها نیز پیشرفت زیادی داشتند و حجم تجهیزات ذخیره سازی بالا رفتند، اما هنوز هم مشکل حافظه برقرار است. تصاویر با حجم بالا به سرعت حافظه را پر می نمایند. از طرف دیگر استفاده از عکس های با کیفیت در دنیای اینترنت باعث مصرف زیاد پهنای باند و در نتیجه کاهش سرعت بارگذاری سایت ها می گردد. همین موضوع سبب ایجاد دغدغه ای دائمی برای کاربران و صاحبان سایت ها شده است که بتوانند عکس هایی با کیفیت، اما با حجمی کمتر را بارگزاری نمایند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، با ما همراه باشید تا راه هایی ساده و متنوع را به شما معرفی کنیم که بتوانید با یاری آن ها حجم عکس های خود را بدون افت کیفیت، کاهش دهید.

چند روش برای کاهش حجم عکس بدون افت کیفیت

ابزار های مختلف کاهش حجم عکس بدون افت کیفیت

همانطور که ذکر شد امروزه کاهش حجم عکس بدون تأثیر منفی بر کیفیت، به دغدغه ای عظیم برای کاربران دنیای دیجیتال تبدیل شده است، اما خوشبختانه تکنولوژی نیز در این زمینه بی کار نبوده و ابزاری های مختلفی برای کاهش این دغدغه طراحی و عرضه نموده است. به طور کلی ابزار های کاهش حجم عکس را می توان به سه گروه اصلی تقسیم بندی کرد که ما می توانیم از هریک از این ابزار ها به سادگی استفاده کنیم. سه ابزار اصلی کاهش حجم عکس بدون افت کیفیت را می توان به ابزار هایی همچون فتوشاپ و پینت (Paint)، نرم افزار های فشرده ساز عکس ها و کاهش حجم عکس آنلاین با استفاده از سایت های مربوطه تقسیم بندی کرد که در ادامه با نحوه استفاده از هریک از این ابزار ها آشنا خواهید شد.

1. کم کردن حجم عکس در برنامه های فتوشاپ و پینت

الف) فتوشاپ (Photoshop)

کاهش حجم عکس در برنامه فتوشاپ کاری ساده و آسان است. در ابتدا بر روی تصویری که قصد کاهش حجم آن را دارید، راست کلیک کنید و از منو Open with گزینه فوتوشاپ را انتخاب کنید تا برنامه فوتوشاپ لود گردد. سپس در منو File گزینه Save for web را بزنید یا 4 کلید Ctrl+shift+alt+s را بصورت همزمان بفشارید تا منو save کردن عکس برای شما ظاهر گردد.

گزینه های پنجره Save For Web

1. در حالت فرمت JPEG

Preset: دقیقا در بالای پنجره باز شده، گزینه ای به نام preset وجود دارد، بر روی آن کلیک کنید و نوع خروجی فایل را انتخاب کنید. 3 گزینه با کیفت های مختلف در این فیلد وجود دارد که متناسب با نیاز خود می توانید یکی را انتخاب کنید.

Quality: انتخاب کیفیت که بیش ترین کاربرد را دارد شما با تغییر دادن این گزینه می توانید حجم تصویر خود را تا حد زیادی کاهش دهید. با تغییر این گزینه در پیش نمایش تصویر تغییرات صورت گرفته را می توانید ملاحضه کنید. تا جایی که احساس کردید تصویر شما کیفیت خود را از دست نداده است این گزینه را تغییر دهید. همچنین شما می توانید حجم فایل جدید در قسمت پایین، گوشه سمت چپ تصویر مشاهده کنید.

Optimized: با فعال کردن این گزینه بهترین حالت تصویر را نرم افزار برای شما بهینه سازی می نماید.

Blur: این گزینه نویز تصاویر شما را حذف می نماید و یک حالت بلوری به تصویر شما می دهد. با تغییر این گزینه نیز تا حد زیادی حجم تصویر شما کاهش می یابد.

Convert To sRGB: اگر این گزینه فعال باشد نرم افزار مد و رنگ تصویر شما را به RGB تغییر می دهد اگر به این مورد نیازی ندارید آن را غیر فعال کنید تا حجم تصویر شما کم تر گردد.

Image Size: در این قسمت شما می توانید سایز و ابعاد تصویر خود را تغییر دهید. با کلیک بر روی آیکون پیوند عرض و ارتفاع را مجزا و یا با هم می توانید تغییر دهید.

2. در حالت فرمت GIF و PNG

از این گزینه بیش تر برای تصاویر متحرک مانند انواع بنر های وب سایت و یا دیگر تصاویر متحرک استفاده می گردد و برای تصاویر JPEG توصیه نمی گردد.

با انتخاب گزینه های مورد نظر خود از پنجره های معرفی شده بالا به راحتی می توانید حجم عکس خود را بدون افت محسوس کیفیت، کاهش دهید.

ب) پینت (Paint)

Paint یکی از محبوب ترین نرم افزار های مایکروسافت است. یک ویرایشگر تصویر ساده و دوست داشتنی که بسیاری از کاربران قدیمی ویندوز با آن خاطره دارند. این سرویس قرار بود توسط مایکروسافت بازنشست گردد که به خاطر اعتراض و مخالفت کاربران این تصمیم لغو شد. اگر هنوز هم از این برنامه استفاده می کنید بهتر است برای کم کردن حجم تصاویر خود از همین برنامه یاری بگیرید. Paint الگوریتم خاص یا مجزایی برای تغییر سایز عکس ندارد و با کم کردن پیکسل و یا کم کردن ابعاد، عکس را فشرده می نماید. طبیعی است که در این روش کمی افت کیفیت داشته باشیم. اما کار به سرعت انجام می گردد. مراحل کار به این شکل است:

1. عکس خود را در نرم افزار Paint باز کنید. برای این کار بر روی عکس مورد نظر راست کلیک نموده و به وسیله گزینه Open with برنامه پینت را انتخاب کنید تا عکس خود را در این برنامه مشاهده کنید. (همچنین می توانید بر روی عکس مورد نظر خود راست کلیک نموده و گزینه Edit را انتخاب کنید)

2. از منو home را انتخاب نموده و وارد بخش Resize شوید.

3. اینجا دو حالت برای تغییر سایز عکس به شما پیشنهاد داده می گردد یکی گزینه Percentage (درصد) و دیگری گزینه Pixels (پیکسل) که اجازه می دهد ابعاد تصویر را یا به پیکسل یا به درصد کم و زیاد کنید. این کار به طور مستقیم در حجم عکس تاثیر می گذارد.

4. پس از ایجاد تغییرات در گزینه های مورد نظر و انتخاب حجم دلخواه، عکس خود را Save کنید تا عکس شما با حجم مورد نظر ذخیره گردد.

2. نرم افزار های کاهش حجم عکس بدون افت کیفیت

نرم افزار های متنوعی برای کم کردن حجم عکس طراحی شده اند که با کم ترین افت کیفیت تصویر شما را فشرده می نمایند. در ادامه تعدادی از برنامه های کم کردن حجم عکس برای کامپیوتر را معرفی می کنیم.

Pnggauntlet

این نرم افزار مختص کاهش حجم عکس می باشد که می توانید آن را بر روی کامپیوتر خود نصب کنید. برای کار با این نرم افزار تنها و تنها باید اقدام به انتخاب و وارد کردن تصاویر مورد نظر به برنامه فوق کنید و سپس optimize را انتخاب کنید تا تصاویر optimize شده برای شما آماده شوند، به همین سادگی. البته توجه داشته باشید که این برنامه مختص کاهش حجم عکس هایی با فرمت PNJ است.

Fotosizer

نرم افزار Fotosizer هم نیز رایگان نیست. Fotosizer نسبت به دو نرم افزار قبلی قدیمی تر است، اما به عنوان یک نرم افزار کاهش حجم عکس عملکرد قابل قبولی دارد. شاید رابط کاربری نرم افزار کمی گیج نماینده باشد بنابراین یک شرح کوتاه درباره بهینه کردن تصاویر داشته باشم. اول عکس خود را داخل برنامه Drag کنید. تنظیمات مدنظر خود را از منوی سمت راست اعمال کنید و در آخر از بخش Destination Setting جهت ذخیره عکس را معین کنید. با کلیک روی گزینه start که در پایین و سمت راست نرم افزار قرار گرفته است عکس در جهتی که معین کردید ذخیره می گردد.

Caesium

Caesium یک نرم افزار رایگان و قدرتمند است که بدون افت کیفیت و با یاری دریافت از الگوریتم های پیشرفته تصاویر را فشرده می نماید. در آزمایش هایی که تیم ما انجام داد بعضی از عکس ها تا 80% کاهش حجم داشتند و کیفیت آن ها تا حد بسیار زیادی حفظ شد. از این نرم افزار در جا های مختفی استفاده می گردد. مثلا برای کاهش حجم عکس اسکن شده، فشرده سازی تصاویر قبل از آپلود در سایت و یا کم کردن حجم عکس برای ارسال به یک سایت خاص که محدودیت حجم دارد از این نرم افزار استفاده می گردد.

JPEG Imager

نرم افزار JPEG Imager رایگان نیست و برای استفاده باید آن را خریداری کنید. این برنامه تصاویر JPG را از شما گرفته و نسخه فشرده و کم حجم آن را تحویلتان می دهد. ما یک نقشه راه کوچک برای استفاده از این نرم افزار آماده کردیم که امیدوارم به شما برای استفاده از این نرم افزار یاری کند.

1. بعد از نصب نرم افزار عکس مورد نظر خود را به برنامه اضافه کنید (از قسمت File و زدن گزینه Open)

2. از منوی اصلی نرم افزار Compress را انتخاب نموده و از زیر منو دوباره گزینه Compress را بزنید.

3. حالا می بینید که یک کپی از تصویر در سمت راست قرار می گیرد. در واقع این کپی همان نسخه فشرده شده عکس است که به شما اجازه می دهد تصاویر را با هم مقایسه کنید.

4. از قسمت Image می توانید با ابزار های مختلف برنامه کار نموده و تغییرات خودتان را در عکس اعمال کنید.

5. زمانی که کارتان تمام شد، در زبانه File گزینه Save as را بزنید تا تصویر در مکانی که شما معین می کنید ذخیره گردد.

3. کاهش حجم عکس به صورت آنلاین

برای کاهش حجم عکس به صورت آنلاین، سایت های متعددی وجود دارد که شما با مراجعه به آن ها می توانید به سادگی حجم عکس های خود را بدون افت کیفیت کاهش دهید. بعضی از مهمترین سایت های آنلاین کاهش حجم عکس عبارتند از.

Compressnow

سایت Compressnow یکی از سرویس هایی است که به شما اجازه می دهد به راحتی عکس هایی که فرمت JPG, JPEG, GIF, PNG دارند و حداکثر دارای اندازه 9 مگابایت هستند را فشرده کنید. جالب است بدانید که بعد از 30 دقیقه عکس های شما از سرور پاک خواهند شد و دیگر لازم نیست نگران عکس هایتان باشید. برای استفاده از این کاهش دهنده حجم عکس آنلاین وارد سایت شوید تا صفحه ای مانند زیر به شما نمایش داده گردد. حالا می توانید 1 تا 10 عکس را داخل سایت بکشید و یا از سیستم انتخاب کنید.

بعد از انتخاب عکس دکمه Upload Image را کلیک کنید، اهرمی که در بالا و وسط صفحه قرار گرفته است را تنظیم کنید و دکمه Compress now را کلیک کنید. در سمت راست شما می توانید میزان کاهش حجم عکس را مشاهده کنید. برای دانلود عکس روی لینک مشکی Download کلیک کنید.

Compressor

سایت Compressor یک ابزار آنلاین قدرتمند برای کاهش حجم و فشرده سازی عکس است که به شما اجازه می دهد کیفیت بالای تصاویر خود را به همان صورتی که هست حفظ کنید. در این سایت فرمت های JPEG، PNG، GIF و SVG پشتیبانی می گردد و اندازه فایل 10 مگابایتی ساپورت می گردد. بعد از ورود به سایت با صفحه زیر روبرو خواهید شد، عکس را انتخاب کنید و یا اینکه بکشید. در بالای صفحه Lossless یا Lossy عکس را انتخاب کنید.

سیستم به صورت اتوماتیک کار فشرده سازی عکس را انجام می دهد. اگر کیفیت عکس اصلی مناسب نباشد شما شاید هیچگونه کاهش حجمی نخواهید بود. با کلیک روی DOWNLOAD YOUR FILE می توانید عکس را در سیستم ذخیره کنید، با کلیک روی SAVE TO DRIVE می توانید عکس را در گوگل درایو ذخیره کنید، با کلیک SAVE TO DROPBOX می توانید عکس را در دراپ باکس ذخیره کنید و با انتخاب Compress another picture می توانید عکس دیگری را برای کم کردن حجم انتخاب کنید.

Squoosh

سایت Squoosh گوگل یکی از سرویس های آنلاین و البته رایگانی است که شما به یاری آن می توانید حجم عکس های PNG، JPEG، BMP، WebP خود را کاهش دهید. نحوه کار با این سرویس بسیار ساده است. وارد سایت Squoosh شوید تا با صفحه ای مانند زیر روبرو شوید. در اینجا شما می توانید عکستان را از سیستم بکشید و در سایت رها کنید و یا اینکه Select an image را انتخاب کنید و به جهتی سیستمی که عکس را در آنجا انتخاب نموده اید بروید و عکس خود را انتخاب کنید.

عکس آپلود می گردد و در صفحه دیگری مانند زیر به شما نمایش داده می گردد. در سمت چپ و در قسمت پایین شما می توانید حجم اصلی عکس را مشاهده کنید و در سمت راست و قسمت پایین می توانید میزان فشردگی عکس را مشاهده کنید. در این قسمت سایت به صورت اتوماتیک کار کاهش حجم تصویر را برای شما انجام داده است، اما اگر به فشرده سازی بیشتری نیاز دارید ادامه مطلب را مطالعه بفرمایید.

کادر سمت راست به صورت عظیمتر در تصویر زیر مشاهده می فرمایید. در زیر بخش Compress شما می توانید فرمت های مورد نظر خود را انتخاب کنید. براساس فرمت های انتخاب شده اسلایدر هایی نمایش داده می گردد، هر چقدر که شما نوار لغزنده را به سمت راست بکشید کیفیت عکستان بهتر می گردد و این موضوع در حجم فایل هم تاثیر خواهد گذاشت به عبارت دیگر حجم عکستان افزایش پیدا می نماید، اما اگر این اهرم را به سمت چپ بکشید کیفیت عکس کمتر و اندازه فایل کمتر خواهد شد. بهترین حالت همانی است که خود سیستم برای شما مشخص می نماید، اما شاید نظر شما چیز دیگری باشد. برای تغییر اندازه عکس هم کافی است که چک باکس Resize را کلیک کنید و در کادر Width و Height اندازه های دلخواه خود را وارد کنید. بعد از اعمال تغییرات می توانید با کلیک روی مربع آبی که یک علامت فلش رو به پایین را دارد و در سمت راست - پایین قرار گرفته است عکس نهایی خود را دانلود کنید.

Image compressor

نحوه کار با سایت Imagecompressor هم بسیار ساده است. شما وارد سایت می شوید عکسی که قصد فشرده سازی آن را دارید را آپلود می کنید و به صورت اتوماتیک فشرده سازی انجام می گردد. اسکرول را به سمت پایین بکشید تا با اهرمی مانند زیر روبرو شوید. همانطور که ملاحضه می فرمایید اهرم در ست راست شماست با بالا کشیدن اهرم کیفیت عکس شما بالا می رود و با پایین کشیدن اهرم کیفیت عکس شما کاهش پیدا می نماید.

برای اینکه ببینید با زوم کردن عکستان پیکسل پیکسل می گردد یا نه کافیست دکمه وسط ماوستان را بچرخانید تا عکس زوم گردد. بعد از انجام تنظیمان روی دکمه دانلود کلیک کنید تا عکس روی سیستم ذخیره گردد.

Reduceimages

سایت Reduceimages یکی دیگر از سرویس های آنلاینی است که به شما اجازه می دهد به طور رایگان سایز و فرمت عکس را تغییر دهید. وارد سایت شوید و عکس خود را آپلود کنید.

اسکرول را کمی پایین بکشید. حالا در کادر های مربوط به طول و عرض اندازه دلخواه خود را وارد کنید، در قسمت Final Format فرمت فایل هایی خود را انتخاب کنید، در قسمت Quality کیفیت عکس خود را به صورت درصد وارد کنید و در قسمت Background color رنگ پس زمینه عکس را انتخاب کنید و در نهایت دکمه Resize را کلیک کنید.

منبع: فرارو
انتشار: 19 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 1302

به "چند روش برای کاهش حجم عکس بدون افت کیفیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند روش برای کاهش حجم عکس بدون افت کیفیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید