10 شکست عظیم تکنولوژی در 10 سال گذشته

به گزارش تور ایتالیا ارزان، دهه 2010 میلادی با همه اتفاقات خوب و بد خود چند روزی به خاتمه آن نمانده است و اگرچه این 10 سال برای علاقه مندان به دنیای فناوری دستاورد های کاربردی از جمله شبکه های اجتماعی، خدمات پردازش ابری، گوشی های هوشمند پیشرفته و... را به ارمغان آورد، ولی طی این دوره شکست های عظیم در عرصه فناوری هم رقم خورد.

10 شکست عظیم تکنولوژی در 10 سال گذشته

به گزارش خبرگزاری مالی ایران ، دهه 2010 میلادی با همه اتفاقات خوب و بد خود چند روزی به خاتمه آن نمانده است و اگرچه این 10 سال برای علاقه مندان به دنیای فناوری دستاورد های کاربردی از جمله شبکه های اجتماعی، خدمات پردازش ابری، گوشی های هوشمند پیشرفته و... را به ارمغان آورد، ولی طی این دوره شکست های عظیم در عرصه فناوری هم رقم خورد.

دهه دوم از هزاره سوم میلادی به گونه ای در حال تمام شدن است که بسیاری از شرکت های عظیم فعال در حوزه فناوری اشتباهات عظیمی را رقم زدند و این اتفاق به گونه ای دنبال شد که نشریه تایم در تازه ترین گزارش خود با عنوان 10 شکست عظیم فناوری در 10 سال گذشته نوشت تقریباً تمام کمپانی های صاحب نام در این دوره زمانی یک اشتباه چند میلیون دلاری را رقم زدند. این گزارش به جای پرداختن به عظیم ترین اتفاقات فناوری در یک دهه اخیر، شما را با 10 شکست عظیم این عرصه در یک دهه گذشته آشنا می نماید.

2016

سامسونگ گلکسی نوت 7

زمانی که این گوشی هوشمند تکمیل شد و مراحل خاتمهی ورود به بازار را پشت سر می گذاشت، سامسونگ در یکی از مصاحبه های مطبوعاتی گفته بود بهترین گوشی هوشمند تاریخ را وارد بازار می نماید. ولی طولی نکشید که این رؤیا به عظیم ترین شکست شرکت کره ای تبدیل شد.

مشکل افزایش دما و آتش دریافت باتری این گوشی به قدری زیاد بود که شرکت های هوایی هنگام سوار شدن مسافران به آن ها هشدار می دادند که اگر گلکسی نوت 7 دارند، آن را با خود به داخل هواپیما نیاورند. زمان زیادی طول نکشید تا استفاده از این گوشی در تمام پرواز های دنیا ممنوع گردد و سامسونگ که آگوست 2016 این محصول را وارد بازار نموده بود، در کمتر از یک ماه مجبور شد آن را از بازار دنیا جمع آوری کند. ساخت این گوشی ضرر 17 میلیارد دلاری را به سامسونگ تحمیل کرد.

2017

بوئینگ 737 مکس

شکست فناوری فقط روی زمین اتفاق نیفتاد و در دهه گذشته شرکت بوئینگ عظیمترین اشتباه خود را در ساخت یک مدل جت مسافربری رقم زد. فراوری نخستین مدل بوئینگ 737 از دهه 1960 میلادی شروع شد و مدل 737 مکس که نخستین پرواز خود را در سال 2017 میلادی شروع کرد، با مسائل فراوان روبرو شد. این جت مسافربری عنوان فناورانه ترین هواپیمای تجاری بوئینگ را از آن خود کرد، ولی بین سال های 2018 تا 2019 میلادی تنها با فاصله زمانی پنج ماه دو دستگاه از این هواپیما سقوط کرد و طی آن 346 نفر جان خود را از دست دادند. این اتفاق به دلیل مسائل در قسمت نرم افزاری هواپیما پیش آمد و خاتمه بوئینگ فراوری این هواپیما را معلق کرد.

2011

گوگل پلاس

گوگل در عرصه اینترنت همچنان حاکمیت بازار دنیای را برعهده دارد و با وجود این هرگز نتوانسته است در حوزه شبکه های اجتماعی و ابزار های پیغام رسان پیروزیت خاصی را کسب کند. گوگل که همواره تمایل داشت با فیس بوک وارد رقابت گردد سال 2011 میلادی شبکه اجتماعی خود را با نام گوگل پلاس راه اندازی کرد.

این اتفاق برای شرکت مذکور چهارمین کوشش برای ورود به عرصه شبکه های اجتماعی بود و پیش از این پلتفرم های اجتماعی دیگری با نام های وِیو، باز و اورکات گوگل با شکست روبرو شده بود. اگرچه در ابتدا کاربران از گوگل پلاس استقبال کردند، ولی این ابزار اجتماعی در واقع غیرکاربری بود و خاتمه گوگل پس از گذشت هشت سال این شبکه اجتماعی را برای همواره بازنشسته کرد.

2013

عظیم ترین پلتفرم سلامت دنیا

یکی از عظیم ترین اتفاقات یک دهه گذشته راه اندازی عظیم ترین پلتفرم سلامت دنیا وابسته به دولت امریکا بود که با نام HealthCare.gov معرفی گردید. در ابتدا قرار بود این پلتفرم خدمات درمانی مقرون به صرفه را مبتنی بر وب به دست امریکایی ها برساند. این سایت پس از سرمایه گذاری چند میلیون دلاری در تاریخ اول اکتبر 2013 فعالیت خود را شروع کرد و تنها دو ساعت بعد به گونه ای با مشکل روبرو شد که به طور کامل از کار افتاد.

در زمان فعالیت پلتفرم مذکور تنها 6 نفر توانستند طرح سلامت خود را با پیروزیت انتخاب نمایند. حتی زمانی که مشکل سایت رفع شد و بار دیگر در اختیار کاربران نهاده شد، روزانه هزاران گزارش خطا در خصوص آن منتشر می شد و این فرایند تا ماه ها ادامه داشت. خاتمه مسائل این پروژه با هزینه 1.7 میلیارد دلاری رفع شد.

2015

مایکروسافت ویندوز آرتی

مایکروسافت سال 2012 میلادی کوشش خود را برای عرضه عمومی سیستم عامل ویندوز آرتی شروع کرد و نخستین نسخه این پلتفرم به همراه رایانه سرفیس در اختیار کاربران نهاده شد. ولی خواسته های کاربران با قابلیت های در نظر گرفته شده برای این نسخه از ویندوز همسو نبود و از همان ابتدا شکایت ها در خصوص عملکرد ویندوز آرتی بالا گرفت و عمده این مسائل به نبود نرم افزار پخش فایل های صوتی و تصویری برمی گشت. اعتراضات به گونه ای دنبال شد که فراوری دستگاه هایی که قرار بود با ویندوز آرتی وارد بازار شوند متوقف شد و مایکروسافت با ضرر 900 میلیون دلاری خاتمه در سال 2015 تصمیم گرفت توسعه این سیستم عامل را برای همواره کنار بگذارد.

2014

آمازون فایر فون

اپل برای پیروزی در عرصه گوشی های هوشمند یک فرمول اختصاصی دارد و طی آن کاربران را مجبور می نماید به صورت محدود در سیستم عامل و نرم افزار های آیفون بمانند. شرکت آمازون که صاحب عظیم ترین فروشگاه آنلاین دنیا است سال 2014 میلادی با هدف حذف واسطه های مختلف بین کاربران و سرویس دهندگان با فرمول خود وارد عرصه تلفن همراه شد.

ولی تمام کوشش های این شرکت برای ورود به بازار مذکور با شکست روبرو شد و حتی سیستم عامل اختصاصی که برای دستگاه موبایلی آمازون توسعه یافته بود هم نتوانست راه به جایی ببرد. این اتفاق تمسخر کاربران و رقبای آمازون را به دنبال داشت و ارزش سهام این شرکت هم به میزان چشمگیر سقوط کرد.

2011

سونی پلی استیشن ویتا

سال 2011 میلادی بازار بازی های موبایلی بسیار داغ شده بود و سونی که پرفروش ترین کنسول بازی دنیا را روانه بازار می کرد، تصمیم گرفت مدل همراه این دستگاه را با نام پلی استیشن ویتا روانه بازار کند. این ابزار مخصوص بازی های ویدئویی با قیمت 300 دلار عرضه شد و سونی پیش بینی نموده بود تنها در سال نخست 10 میلیون دستگاه از آن را به فروش می رساند و در نهایت کمتر از نیمی از رقم مذکور فروخته شد. به روزرسانی و کاهش قیمت پلی استیشن ویتا هم نتوانست آن را در بازار دنیای پیروز کند و سونی خاتمه آن را از بازار دنیای جمع کرد.

2010

اپل آیفون 4

شاید بعضی کاربران تصور نمایند که شرکت عظیمی نظیر اپل اشتباه نمی نماید. ولی باید پذیرفت که فراوری آیفون 4 یکی از عظیم ترین اشتباهات اپل بود. طراحی نادرست آنتن این گوشی هوشمند باعث شد از همان ابتدا اتصال گوشی به شبکه های مخابراتی مختل گردد و پس از گذشت مدتی مشکل به قدری گسترش یافت که استیو جابز مدیرعامل وقت اپل تصمیم گرفت به صورت شخصی دست به کار گردد و در نهایت شرکت اپل یک روکش پلاستیکی رایگان به تمام صاحبان آیفون 4 داد تا مشکل آنتن دهی آن را رفع کند. پفراینده قضایی که بعدتر در این زمینه تشکیل شد اپل را مجبور کرد به هر یک از صاحبان این گوشی 15 دلار غرامت پرداخت کند.

2010

اچ دی دی وی دی

اچ دی دی وی دی یکی از دو فرمت محبوب برای پخش باکیفیت تصاویر ویدئویی روی دیسک های دی وی دی بود و فرمت دیگر هم با نام بلو-رِی بین کاربران رواج پیدا کرد. این دو فرمت به صورت همزمان وارد بازار شدند و بحث ها میان فراورینمایندگان دستگاه های الکترونیکی و کاربران بالا گرفت تا در نهایت یکی از آن ها را به عنوان فرمت کاربردی برتر برگزیدند. شرکت های ژاپنی ان ای سی و توشیبا نخستین مراکزی بودند که روی این فرمت ویدئویی سرمایه گذاری کردند و با وجود این طولی نکشید که بلو-ری توانست توجه کمپانی های عظیم و کاربران را به خود جلب کند تا اچ دی دی وی دی برای همواره از گردونه رقابت خارج گردد.

2011

نتفلیکس کوئیکستر

نتفلیکس از عظیم ترین کمپانی های پخش سریال و فیلم های سینمایی در دنیا محسوب می گردد و این شرکت برای یک دهه متوالی توانست با انتشار دیسک های دی وی دی حاوی فیلم های مورد علاقه کاربران محبوبیت خود را حفظ کند. نتفلیکس که از سال ها قبل به سرویس های آنلاین رو آورده است در سال 2011 میلادی هزینه انتشار فایل های ویدئویی در دیسک های دی وی دی را از ماهانه 10 دلار برای دسترسی به تمام سرویس ها به ماهانه 8 دلار برای یک دی وی دی تغییر داد و خاتمه خدمات کوئیکستر نتفلیکس با کاهش 60 درصدی درآمد های این شرکت بازنده شد.

منبع: TIME

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 15 آبان 1399 بروزرسانی: 15 آبان 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 1418

به "10 شکست عظیم تکنولوژی در 10 سال گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 شکست عظیم تکنولوژی در 10 سال گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید