نقش برجسته ثلاث باباجانی خواناسازی و بازسازی شد

به گزارش تور ایتالیا ارزان، خبرنگاران: نقش برجسته ارزشمند ثلاث باباجانی که 4 هزار سال پیش مرز سیاسی ایران و بین النهرین را معین کرد، توسط پژوهشگران پژوهشکده حفاظت و بازسازی آثار فرهنگی -تاریخی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بازسازی شد.

نقش برجسته ثلاث باباجانی خواناسازی و بازسازی شد

جهت دریافت خدمات شرکت بازسازی ساختمانی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

فتح الله نیازی مسئول بخش تزیینات معماری پژوهشکده حفاظت و بازسازی آثار فرهنگی-تاریخی پژوهشگاه میراث فرهنگی با اعلام این خبر گفت: نقش برجسته تاریخی ثلاث باباجانی در دامنه کوه بمو و در کنار رودخانه هواسان این ثلاث باباجانی قرار گرفته است.

به گزارش پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری او اضافه نمود: علاوه بر آسیب های ناشی از زلزله سال 1396 منطقه ازگله سرپل ذهاب، نزولات جوی و همچنین قرارگیری اثر در بستر بخش هایی از بالاو پایین نقش برجسته نیز مورد حملات وندالیسمی و تخریب های عمدی قرار گرفته بود.

نیازی با اشاره به آسیب های وارد شده به این نقش برجسته در خصوص عملیات اجرایی بازسازی قسمت های آسیب دیده اثر گفت: پروژه بازسازی نقش برجسته ثلاث باباجانی در ابتدا با انجام عملیات نجات بخشی اضطراری شروع شد و سپس وصالی و پر کردن بخش های تخریب شده با استفاده از ترکیب رزین های اپوکسی و مواد معدنی انجام گرفت.

او با بیان اینکه برای مقاوم سازی شکستگی های عمیق اثر از مفتول های استیلی استفاده و سپس این مناطق با ترکیب رزین اپوکسی و مواد معدنی پر و سطح مقطع اثر پوشانده شد اضافه نمود: بخش های از بین رفته و فرم کلی اثر نیز خواناسازی و پرداخت شد تا به فرم و رنگ اصلی نزدیک گردد.

مسئول بخش تزیینات معماری پژوهشکده حفاظت و بازسازی آثار فرهنگی-تاریخی گفت: برای احترام به فرم کوهستان و ساختار طبیعی بستر صخره ای اثر از تعبیه کردن حفاظ برای نقش برجسته ثلاث باباجانی صرفنظر کردیم.

این پژوهشگر اضافه نمود: با مشاوره پژوهشکده حفاظت و بازسازی آثار فرهنگی- تاریخی در امسال توسط پیمانکار منتخب میراث فرهنگی استان کرمانشاه، سطح اثر پاکسازی و یک آبچکان برای منحرف کردن جهت آب روی نقش برجسته ساخته شد تا آب باران کمتر به اثر آسیب برساند.

نیازی گفت: مطالعات باستان شناسی و مستندنگاری این اثر در سال گذشته انجام و هم اکنون این اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: نقش برجسته ثلاث باباجانی شامل دو بخش است و صحنه پیروزی یک شاه بر دشمنان خود را نشان می دهد که در آن پیکر شاه بزرگتر از سایر پیکرها نقش شده و یکی از پاهایش را روی شکم یک اسیر قرار داده است.

مسئول بخش تزیینات معماری پژوهشکده حفاظت و بازسازی آثار فرهنگی-تاریخی اضافه نمود: با توجه به مطالعات انجام شده، این نقش برجسته مربوط به ایدین سین شاه سلسله سیموروم است که در منطقه دیاله عراق امروزی حکومت و برای کسب منابع و تسلط بر راه هایی تجاری به منطقه زاگرس حمله می کرد و در این نقش برجسته صحنه یکی از پیروزی های خود را نشان داده است.

نیازی با تاکید بر این که این نقش برجسته با حفاظت میراث فرهنگی از سوی مردم و دوستداران میراث ماندگار شد تاکید نمود: این میراث گرانبها که از نیاکان مان به ما رسیده است اصالت و هویت هر ایرانی است که باید کوشش کنیم این امانت گذشتگان را به درستی به آیندگان تحویل دهیم.

منبع: صدای میراث
انتشار: 8 خرداد 1399 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 1127

به "نقش برجسته ثلاث باباجانی خواناسازی و بازسازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش برجسته ثلاث باباجانی خواناسازی و بازسازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید