معافیت اهدای خون و هشدار به ایرانیان مسافر مالزی

به گزارش تور ایتالیا ارزان، خبرنگاران: سازمان انتقال خون ایران با اشاره به شیوع شیوع بیماری نادر مالاریا ناشی از پلاسمودیوم نولزی که ابتدا توسط نوعی میمون موسوم به ماکاکو به انسان منتقل شد، گفت: افرادی را که در یکسال اخیر به مالزی سفر داشتند، از اهدای خون معاف شدند.

معافیت اهدای خون و هشدار به ایرانیان مسافر مالزی

با تور مالزی از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید.

به گزارش سلامت خبرنگاران، سازمان انتقال خون کشور با اشاره به شیوع بیماری نادر مالاریا ناشی از پلاسمودیوم نولزی (Plasmodium Knowlesi) در مالزی اعلام نمود: معاونت فنی و فناوری های نوین این سازمان تا زمان دریافت پاسخ استعلام از مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت تا اطلاع ثانوی افرادی را که در یکسال اخیر به مالزی سفر داشتند، به طور موقت و طبق دستورالعمل های مربوط به مالاریا از اهدای خون معاف می نماید. این احتیاط صرفاً جهت تضمین سلامت خون برای بیماران مصرف کننده فرآورده های خونی است.

مالاریا ناشی از پلاسمودیوم نولزی ابتدا توسط نوعی میمون موسوم به ماکاکو به انسان منتقل شد ولی در حال حاضر انتقال از انسان به انسان بدون احتیاج به میزبان واسط (میمون) توسط پشه ناقل، امکانپذیر است. این بیماری دارای پیش آگهی وخیمی بود و در حال حاضر در کشور مالزی به میزان قابل توجهی دیده می گردد. به طوریکه در سال 2013 حدود 68% افرادی بستری شده به علت مالاریا در یک بیمارستان تخصصی در مالزی مبتلا به این نوع مالاریا بودند.

از سوی دیگر مرگ و میر این نوع مالاریا چند برابر سایر آن است. به طوریکه این بیماری نیز مانند ابولا و ایدز در دسته بیماری های خطرناکی که از حیوان به انسان منتقل شده است، قرار می گیرد. این بیماری مانند سایر انواع مالاریا به وسیله خون قابل انتقال بوده است و میزان مرگ و میر ناشی از گزش این پشه با انتقال بیماری 3 بار بیشتر از سال های قبل شده است.

در کشور مالزی برای پیشگیری از این بیماری استفاده از پشه بند و اسپری های مخصوص به منظور کشتن پشه ها توصیه شده است.

منبع: تسنیم
انتشار: 14 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 529

به "معافیت اهدای خون و هشدار به ایرانیان مسافر مالزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معافیت اهدای خون و هشدار به ایرانیان مسافر مالزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید