ماهی هایی که در تاریکی دریا رنگ را تشخیص می دهند

به گزارش تور ایتالیا ارزان، به گزارش خبرنگاران به نقل از تک تایمز، این ماهی ها دارای یک ژن اضافی موسوم به رودوپسین هستند که چنین قابلیتی را به آنان اعطا می نماید. یکی از این ماهی ها که به علت چشم های بزرگ و غیرعادی به فانوس دریایی شهرت دارد، توسط محققان دانشگاه چالز در پراک شناسایی شده است.

ماهی هایی که در تاریکی دریا رنگ را تشخیص می دهند

این ماهی ها با تشخیص دادن طول موج های متفاوت حتی می توانند در زمان حضور در کف اقیانوس که نوری به آن نمی تابد نیز رنگ های مختلف را تشخیص دهند. ژن اضافی رودوپسین حاوی نوعی پروتئین خاص است که به طول موج های مختلف نور بسیار ضعیف نیز واکنش نشان می دهد.

دانشمندان با آنالیز ویژگی های ژنتیکی بیش از 100 گونه ماهی توانسته اند 38 ماهی را که دارای ژن مذکور هستند، شناسایی نمایند. اکثر این ماهی ها به خصوص در زمینه شناسایی رنگ های آبی و سبز در عمق دریا تبحر خاصی دارند. توانایی 13 گونه ماهی از این دست برای تشخیص رنگ ها در حداکثر میزان ممکن واقع شده است.

انتظار می رود با شبیه سازی توانمندی های این ماهی ها در آزمایشگاه، محققان بتوانند فناوری های نوینی را برای امکان پذیر کردن مشاهده محیط اطراف در نور کم با هزینه پایین و بدون تابش نور زیاد با هدف مخفی کاری ابداع نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 تیر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 242

به "ماهی هایی که در تاریکی دریا رنگ را تشخیص می دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماهی هایی که در تاریکی دریا رنگ را تشخیص می دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید