شوره سر را چگونه درمان کنیم؟

به گزارش تور ایتالیا ارزان، شوره سر یکی از مسائل شایع پوست سر می باشد و علامت آن پوسته پوسته شدن و خارش پوست سر است. هر چند شوره سر، مسری نبوده و معمولا مسئله ای جدی نیست، اما می تواند باعث ناراحتی فرد شده و درمان آن نیز کمی سخت است.

شوره سر را چگونه درمان کنیم؟

علل رایج ایجاد شوره سر

تصور این که علت اصلی شوره سر، خشکی پوست می باشد کاملا اشتباه است.
قارچ ها
علت اصلی شوره سر قارچ هایی است که بر روی پوست وجود دارند و در نهایت منجر به شوره می شوند که البته این قارچ ها روی پوست سر افراد بسیاری وجود دارند که باعث شوره سر نخواهند شد.

قارچ هایی به نام مالژیا ممکن است که عاملی برای شوره باشند. این قارچ روی پوست سر زندگی می نماید و اغلب نوجوانان را بدون علت خاصی درگیر خواهد نمود.

تئوری های مختلفی در این زمینه وجود دارد که بعضی از آن ها سیستم ایمنی را عامل شوره ها می دانند و عقیده دارند که در این شرایط، سیستم ایمنی واکنش زیادی در برابر قارچ ها از خود نشان می دهد.

استرس و بعضی بیماری ها
احتمال افزایش شوره در هنگام بعضی بیماری ها و اضطراب وجود دارد.
سرما
هوای سرد و سرمای زمستانی نیز عاملی برای افزایش شوره است.
سبوریا
یکی از رایج ترین علت های شوره سر معمولاً وجود سبوریا است که معمولا در قسمت هایی از بدن مثل گوش ها، صورت و مرکز سینه به وجود خواهند آمد.
التهاب پوست سر
یکی دیگر از عواملی که مقدار شوره سر را افزایش می دهد، التهاب پوست سر می باشد، این گونه که این التهاب باعث می شود سلول های پوست سر سریع تر تقسیم شوند و رشد نمایند و محیط مناسبی را برای رشد قارچ هایی که باعث شوره می شوند را فراهم آورند. 1

شوره سر به چند دسته تقسیم می شود؟

انواع شوره سر وجود دارند که شناخت آنها به درمان هر چه سریعتر این بیماری یاری می نماید:
شوره سر خشک
اگر پوست سر خشک شود سبب می شود لایه های مسطح و دایره ای شکلی از پوست سر جدا شود. این شوره خارش آزار دهنده ای را بر روی پوست سر به وجود می آورد.
شوره سر چرب
در این نوع شوره که در اثر چربی بیش از مقدار پوست سر به وجود می آید، همچون مورد قبلی لایه هایی از پوست به شکل برجسته و زرد رنگ بر روی پوست سر نمایان می شوند که جداکردن آنها از سر سخت است و اگر لایه پوستی را جدا کنید معمولا خارش شدید دارد و خونریزی پدید می آید. 2

درمان شوره سر چگونه است؟

شوره سر عموما قابل کنترل است اما درمان آن احتیاج به صبر و مداومت دارد.

عموما شستن روزانه سر با شامپو های معمولی می تواند به درمان انواع ملایم شوره یاری نماید.

اگر این شامپوها در درمان شوره سر موثر نبود، می توانید با استفاده از شامپوهای مخصوص شوره سر که در داروخانه ها موجود است، اقدام به درمان شوره نمایید.

توجه کنید که شامپوهای ضد شوره همه شبیه هم نبوده و ممکن است بعضی از آنها برای شما مناسب نباشد، اگر موقع استفاده از این شامپوها احساس خارش، سوزش و یا سرخی پوست سر شدید از آن دیگر استفاده نکنید و شامپوی دیگری انتخاب نمایید.

شامپوهای ضدشوره بر طبق مواد دارویی که در آنها موجود است، دسته بندی می شوند.

این مواد و شامپوها شامل:

شامپو های حاوی پریتیون روی (Zinc pyrithione shampoos)
این ماده باعث کاهش سرعت فراوری قارچ می شود.
سلنیوم سولفاید (Selenium sulphide)
این ماده باعث کاهش فراوری چربی در پوست سر می شود.
قطران زغال سنگ یا کلتار (Coal tar)
این ماده بصورت طبیعی خاصیت ضدقارچی دارد. اگر مویتان را رنگ و یا درمان نموده اید، بدانید مصرف طولانی مدت این شامپوهای حاوی این ماده باعث زنگ زدن مو می شود.
کتوکونازول (Ketoconazole)
یکی از موثرترین مواد ضدقارچی می باشد. اگثر افرادیکه از این ماده استفاده نموده اند، از نتیجه آن راضی بوده اند. محققان معتقداند این شامپو هم در افراد جوان و هم مسن قابل استفاده است.
اسید سالیسیلیک (Salicylic acids)
این ماده هم با نابودکردن سلول های پوستی مرده از ابتلا به شوره جلوگیری می نماید. در بعضی از افراد این ماده باعث بدتر شدن مشکل می شود.

روغن درخت چای (Tea-tree oil)این روغن از درخت استرالیای چای (Melaleuca alternifolia) گرفته می شود. خیلی از شامپوهای امروزی حاوی این ماده می باشند.

این ماده قرن هاست که بعنوان ضدقارچ، آنتی بیوتیک و ضدعفونی استفاده می شود. البته بعضی از افراد به این ماده حساسیت دارند.

چای سبزبعضی از تحقیقات نشان داده اند که چای سبز نیز در درمان شوره سر ممکن است مفید باشد.

سعی کنید که شامپوی ضدشوره ای بهره ببرید که حاوی حداقل یکی از موارد بالا باشد و در صورت جواب ندادن این شامپو به سرتان و یا علایمی که در قبل گفتیم، مصرف آن را قطع و از شامپوی دیگری استفاده نمایید.

عوارض شوره سر گاهی جدی است

شوره هایی که تنها به عنوان یک پوست خشک جدا شده از کف سر به آنها نگاه می کنید میتوانند عوارضی برای شما داشته باشند که شامل:
عفونت چشم
یکی از بدترین عوارض شوره سر بروز عفونت های چشمی است که طبق تحقیقات آماس پلک چشم یکی از عفونت های شایع چشمی است که به علت شوره سر ایجاد می شود. از مشخصات این عفونت، قرمزی، خارش، التهاب پلک و ایجاد پوسته هایی شبیه شوره روی مژه ها است.
جوش و آکنه
براساس نتایج تحقیقات اجرا شده پوسته های یک پوست خشک می تواند موجب مسدود شدن منافذ پوستی و ایجاد جوش روی پوست سر و صورت مینمایند.

افرادی که پوستی آسیب پذیرتر نسبت به جوش داشته باشد، شوره سر می تواند شرایط انها را بدتر کند.

پسوریاسیس
مهم است بدانید که شوره سر می تواند باعث بروز مسئله ای به نام پسوریاسیس شود؛ پسوریاسیس نوعی بیماری پوستی است که می تواند به لکه های ضخیم قرمزرنگ و پوسته-پوسته شدن پوست منتهی شود.
ریزش مو
پیش از این هم گفتیم که شوره سر وقتی شدید شود میتواند یکی از عاملان موثر در ریزش مو باشد البته نه به صورت مستقیما بلکه خارش مداوم پوست منجر به ریزش خواهد شد. 1

پیشگیری از شوره سر

برای پیشگیری از این مشکل موارد زیر را امتحان نمایید، این موارد شامل:

استرس خود را مدیریت کنید، استرس می تواند باعث شوره زدن سر و یا افزایش شدت آن شود.

مصرف اسپری های مو و ژل را کاهش دهید، این ها می توانند باعث چرب شدن پوست سر و مو شوند.

رژیم غذایی سالمی داشته باشید، از روی، ویتامین های گروه ب و چربی های ضروری استفاده نمایید. 3

پی نوشت:

1.www.namnak.com

2.www.darookhaneonline.com

3.www.rastineh.com

منبع: راسخون
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 2044

به "شوره سر را چگونه درمان کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شوره سر را چگونه درمان کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید