سردرد در ناحیه پشت گوش به چه معناست و علائم، علل و درمان آن چیست

به گزارش تور ایتالیا ارزان، درد پشت گوش می تواند علل مختلفی مانند مشکل عصب شنوایی و عفونت داشته باشد. که در بعضی موارد با التهاب نیز روبرو هست.شایع ترین علل درد پشت گوش بیماری به نام اکسیپیتال نورالژی است که زمانی که عصبی به نام اکسیپیتال دچار التهاب شده باشد این اتفاق رخ می دهد. علائم شاخص این بیماری درد در ناحیه سر، گردن و پشت گوش می باشد.

سردرد در ناحیه پشت گوش به چه معناست و علائم، علل و درمان آن چیست

درد پشت گوش، یک سر درد متفاوت

همه افراد در طول زندگی خود به سردرد دچار می شوند ولی همه سردردها مشابه هم نیستند. در حقیقت بیش از 300 نوع سردرد وجود دارد.

با این همه سردردهایی که پشت گوش ایجاد می شوند، چندان شایع نیستند. اگر دردی در این ناحیه وجود داشته باشد، فرد باید به سرعت در خصوص علت آن مطلع شده تا برای رهایی از درد دست به درمان بزند. در این مقاله در خصوص این درد نه چندان معمول بیش تر خواهیم آموخت.

درد پشت گوش می تواند علل مختلفی مانند مشکل عصب شنوایی و عفونت داشته باشد. که در برخی موارد با التهاب نیز روبرو هست.شایع ترین علل درد پشت گوش بیماری به نام اکسیپیتال نورالژی است که زمانی که عصبی به نام اکسیپیتال دچار التهاب شده باشد این اتفاق رخ می دهد. علائم شاخص این بیماری درد در ناحیه سر، گردن و پشت گوش می باشد. بیماری ماستوئیدیت نیز یکی دیگر از علل درد پشت گوش می باشد که عفونت استخوان به نام ماستوئید عامل ان درد هست جای این استخوان دقیقا در پشت گوش هست. علائم این بیماری تب، ترشح از گوش، خستگی، کاهش شنوایی در گوش مبتلا و التهاب مفصل TMJ می باشد که شما در این صورت احتیاج دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.

علت درد ناحیه گوش می تواند موقتی یا دائمی باشد اگر موقتی باشد می توان نادیده گرفت و بی خیال شد اما اگر این درد هر چند مدت تکرار شد و برای مدتی ادامه داشت آن گاه می تواند نشانه یک بیماری باشد که شما در این صورت احتیاج هست به دکتر مراجعه کنید. یا با استراحت کردن و خوردن داروهای ضد التهاب می توانید آن را تسکین کنید.

چه عاملی باعث ایجاد درد پشت گوش می گردد؟

همواره امکان تشخیص عامل ایجاد نماینده سردرد پشت گوش وجود ندارد. اگر دردی دائمی در این ناحیه وجود داشته باشد، احتمالاً یکی از این مسائل وجود دارد.

نورالژی اکسی پیتال

نورالژی اکسی پیتال نوعی از سردرد است که به علت جراحت، گیرافتادگی و یا التهاب اعصاب ناحیه گردن به وجود می آید. زمانی که فرد گردن خود را به مدت طولانی خمیده نگه می دارد، گیر افتادگی عصب رخ میدهد. التهاب مفاصل گردن و شانه هم می تواند علت ایجاد این مشکل باشد.

نورالژی اکسی پیتال باعث ایجاد دردی ضربان دار در گردن، پشت گوش یا یک طرف سر می گردد. برخی از افراد این درد را در پیشانی یا پشت چشم ها احساس می نمایند. این مشکل بعلاوه می تواند باعث حساسیت جمجمه گردد. درد از گردن آغاز شده و به سمت نواحی بالاتر حرکت می نماید.

ماستوئیدیت

استخوان ماستوئید درست پشت گوش واقع شده است. در ماستوئیدیت یا درد گوش باکتری ها باعث عفونت و یا التهاب این استخوان می شوند. بعلاوه عفونت درمان نشده گوش میانی هم می تواند باعث بروز این مشکل گردد. هر کسی می تواند به ماستوئیدیت مبتلا گردد، ولی امکان ابتلای بچه ها بیش تر است.

قرمزی، تورم و ترشحات غیر طبیعی از گوش از جمله علایم این بیماری بوده و میتواند منجر به سردرد، تب، و از دست دادن شنوایی در آن گوش گردد.

سندرم مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)

مفصل گیجگاهی فکی به باز و بسته شدن فک یاری می نماید. اگر این مفصل به علت التهاب مفاصل آسیب ببیند، دیگر به آسانی باز و بسته نخواهد شد و هنگامی که دهان حرکت می نماید مفصل ساییده شده و صدا فراوری می نماید.

سندروم مفصل گیجگاهی فکی گاهی فرایند جویدن را بسیار سخت و سخت خواهد نمود. گاهی فرد احساس می نماید که مفصل در حال ساییده شدن است و گاهی هم در هنگام حرکت فک صدای باز و بسته شدن آن به گوش میرسد. این سندروم معمولاً با درد در ناحیه فک همراه است و در برخی مواقع حتی فک قفل شده و دیگر دهان باز و بسته نخواهد شد. در این شرایط باید هر چه سریع تر اقدامات پیشرفته درمانی انجام گردد.

مسائل دهان و دندان

مسائل دهان و دندان هم می تواند با درد پشت گوش مرتبط باشد. احتمال زیادی وجود دارد که این درد به علت وجود یک دندان شکسته و یا یک آبسه دندانی ایجاد شده باشد. دندان پزشک با معاینه دقیق می تواند علت ایجاد نماینده این مشکل را تشخیص دهد.

تنفس بدبو، حساسیت لثه یا جویدن سخت و سخت از جمله علایم مسائل دندانی هستند که باید به سرعت برطرف شوند.

علت های دندانی

آبسه دندانی :

مجموعه ای از مواد عفونی در دهان معمولا می تواند باعث پوسیدگی دندان گردد و درد آن را به پشت گوش برساند .

دندان آسیب دیده :

افرادی که دندان عقل خود را نکشیده اند ، می توانند این درد را ناشی از بیرون زدگی دندان عقل در پشت گوش خود احساس نمایند .

عملکرد نامناسب استخوان فک :

این استخوان و مفصل در نزدیکی گوش است که گاهی اوقات دچار مشکل می گردد و درد را به ناحیه پشت گوش می رساند .

قفل شدن فک :

برخی ازافراد در مواجهه با مسائل عصبی ، استرس فک خود را قفل می نمایند و یا دندان هایشان را محکم به هم می سایند که برای گوش نیز درد می آفریند .

دندان قروچه کردن :

دندان قروچه معمولا در طول شب اتفاق می افتد و احساس درد در ناحیه چانه و پشت گوش فرد ایجاد می نماید .

تورم غدد لنفاوی :

بدن شما سلول های ایمنی را در این غدد ذخیره می نماید که پشت گوش را نیز شامل می شوند . این نواحی می توانند با درد و تورم همراه باشند که علت آن معمولا بیماری خود ایمنی و یا سرطان است .

کیست :

گاهی اوقات تجمع موادی زیر پوست می تواند احساس ناراحتی و درد به فرد ببخشد .

درد عصبی :

عصب هایی که در طول نخاع فرد قرار دارند ، ناحیه پشت گوش را نیز شامل می شوند و می توانند با التهاب روبرو شوند و درد را ایجاد نمایند .

جرم :

وجود جرم زیاد در کانال گوش می تواند احساس ناراحتی و درد را در ناحیه پشت گوش ایجاد کند .

برای درد پشت گوش چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

هر فرد می تواند دردی مختصر یا سردرد را تجربه کند. در بسیاری از مواقع احتیاجی به مراجعه به پزشک نیست.

اما در موارد زیر باید با پزشک دیدار کرد:

* درد شدید گردد

* مشکوک به عفونت گوش باشید

* مراحل درمان را طی نموده و بهبودی حاصل نشده است

* تب دارید

* بدون علت وزن زیادی از دست دادید

در صورت داشتن علایم زیر به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کنید:

* سردرد ناگهانی و شدید

* فک قفل شده

* تب بالا، تهوع و استفراغ

* سردرگمی و تغییر حالات و رفتار شخصی

* تشنج

* لتارژی یا گیجی و خواب آلودگی

این علایم می تواند نشانه ای از بروز یک مشکل حاد و شدید باشد.

چگونگی تشخیص علت درد پشت گوش

پزشک برای معاینه بالینی از گوش فرد آغاز می نماید. گاهی احتیاج به کشت ترشحات گوش و آزمایش خون هم وجود دارد. اگر عفونت و یا التهابی در گوش وجود داشته باشد بیمار به متخصص گوش و حلق و بینی ارجاع خواهد شد.

اگر فرد مشکوک به ابتلا به نورالژی اکسی پیتال باشد برای او داروهای بیحسی مسدود نماینده عصب تجویز خواهد شد. اگر درد فرد متوقف گردد، پزشک با اطمینان می تواند بگوید که فرد به این مشکل مبتلا است.

برای تشخیص درست سندروم مفصل گیجگاهی فکی بیمار به جراح فک و صورت ارجاع داده شده و جراح با روش های تشخیصی عکسبرداری وجود بیماری را تایید خواهد نمود.

اگر سردرد فرد بدون هیچ علت خاص و مشخصی ادامه داشته باشد، فرد باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند.

پزشک متخصص بعد از آنالیز سابقه پزشکی فرد و انجام آزمایش های عصبی ممکن است برای تشخیص بهتر آنالیز های بیش تری انجام دهد:

* عکس برداری رادیولوژی اشعه ایکس

* سی تی اسکن

* ام آر آی

چکاپ مرتب به وسیله دندانپزشک هم به تشخیص مسائل دندانی منجر می گردد که همان گونه که گفته شد یکی از دلایل این سردرد هاست.

درد پشت گوش چگونه درمان می گردد؟

در هنگامی که فرد منتظر تشخیص نهایی و دقیق مشکل خود است می تواند داروهای مسکن مصرف کند. اگر فرد به گردن درد مبتلا باشد، استفاده از گرما هم تا حدود زیادی باعث آسایش عضلات گردن خواهد شد. درمان های دیگر به علت به وجود آوردنده درد بستگی دارد.

درمان نورالژی اکسی پیتال

استفاده از داروهای مسکن و داروهای ضد التهابی به برطرف این مشکل یاری خواهد نمود. مسدود نماینده های عصبی موضعی و استفاده از شل نماینده عضلات هم یاری نماینده خواهند بود. در موارد پیشرفته تر کورتیکواستروئید به صورت موضعی به محل درد تزریق خواهد شد.

اگر این بیماری به علت وجود مسئله ای در گردن ایجاد شده باشد، کوشش کنید که سر و گردن را برای مدت طولانی در یک شرایط مشابه و ثابت قرار ندهید. موقعیت نشستن خود را عوض نموده و اگر به موبایل و یا هر وسیله دیگری به مدت زیادی خیره شده اید برای مدتی آن را کنار بگذارید.

درمان های تکمیلی هم یاری نماینده هستند این درمان ها شامل:

* استفاده از گرما و درمان های مبتنی بر گرما روی گردن

* ماساژ

* فیزیوتراپی و ورزش

* شل کردن عضلات و مدیتیشن

* درمان ماستوئیدیت

این مشکل معمولا با مصرف آنتی بیوتیک درمان می گردد. اگر عفونت شدید باشد، آنتی بیوتیک به صورت وریدی تجویز خواهد شد. اگر استفاده از آنتی بیوتیک موثر نباشد، شستشوی گوش میانی انجام خواهد شد. در موارد خیلی شدیدتر قسمتی از استخوان ماستوئید برداشته خواهد شد که به آن ماستوئیدکتومی (mastoidectomy.) گفته می گردد.

درمان سندرم مفصل گیجگاهی فکی

ساییدن و فشار دادن شدید دندان ها روی هم در افراد مبتلا به این سندروم علایم بیماری را شدیدتر خواهد نمود. روش های درمانی زیادی برای یاری به این افراد وجود دارد:

* داروهای مسکن، داروهای ضد التهاب و شل نماینده عضلات

* گاردهای دندانی و اسپلینت دهانی

* فیزیوتراپی

* خارج کردن مایعات مفصلی

* تزریق کورتیکواستروئید

* جراحی آرتروسکوپی

* عمل جراحی باز مفصل

* درمان های تکمیلی شامل

* طب سوزنی

* مدیتیشن و روش های ریلکس کردن

* بیوفیدبک (Biofeedback)

راه های پیشگیری از سردرد پشت گوش

برای کم کردن خطر ابتلا به سردردهای شدید پشت گوش این توصیه ها را رعایت کنید:

حفظ ساختار قامتی در شرایط مناسب: خم کردن بیش از حد سر و نگه داشتن شرایط سر و گردن برای مدت طولانی در شرایط یکسان منجر به گیر افتادگی عصب خواهد شد، بنابراین باید فرد سر و گردن خود را در شرایط و موقعیت درست قرار دهد.

محدود کردن استفاده از موبایل و سایر وسایل الکترونیک قابل حمل: برای استفاده از این وسایل به مدت طولانی گردن در شرایط خمیده قرار خواهد گرفت و همین مسائل زیادی را به بار خواهد داشت. بنابراین باید تا آن جایی که امکان دارد روزانه به مدت کم تری از آن ها استفاده کرد.

استراحت کردن: در محیط کار هر یکساعت یکبار از جایگاه و پشت میز بلند شده و چند دقیقه قدم بزنید. این کار اگر به صورت مرتب انجام گردد از سفت شدن گردن و گرفتگی آن ها جلوگیری خواهد نمود.

بر طبق برنامه غذا بخورید: خوردن غذاهایی که منجر به سردرد خواهد شد را کنار بگذارید.

به قدر کافی بخوابید: استرس و خستگی از عوامل خطر ایجاد نماینده سردرد هستند. هر روز در ساعت مشخصی به تخت خواب رفته و در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید.

درمان های خانگی

داروهای از بین برنده درد :

می توانید در چنین مواقعی از مسکن هایی مثل استامینوفن یا داروهایی مثل ایبوپروفن بهره ببرید .

گرما :

یک پد گرم و یا کمپرس داغ را درون گوش خود قرار دهید و یا آن را اطراف گوش بگذارید.

تکنیک های ریلکسیشن :

اقداماتی مثل مدیتیشن و نفس عمیق می تواند اضطراب شما را که بهبود ببخشد.

خشک کردن گوش :

هر زمان که درون گوش شما آب یا مایع دیگری وارد شده باشد ، باید یک حوله نرم را وارد آن کنید و یا با انگشت جرم موجود در آن را خالی کنید تا از عفونت جلوگیری کنید .

سخن پایانی

با استراحت و انجام روش های درمانی درد ناشی از نورالژی اکسی پیتال بهبود پیدا می نماید. اگر فشار و استرس وارد شده به گردن ادامه پیدا کند، علایم بیماری باز خواهند گشت.

علایم ماستوئیدیت چند روز بعد از مصرف آنتی بیوتیک بهبود خواهند یافت. بسیاری از افراد به صورت کامل بهبود خواهند یافت. برای اطمینان از برطرف شدن کامل عفونت باید دوره آنتی بیوتیک به صورت کامل مصرف گردد. حتی اگر علایم بیماری برطرف شده باشد باید آنتی بیوتیک های تجویز شده را به صورت کامل مصرف نموده و دوره درمان را کامل کرد.

در بسیاری از موارد سندروم مفصل گیجگاهی فکی بدون درمان بهتر خواهد شد. زمان بهبود بیماری به شدت علائم و روش های درمانی بستگی دارد. درمان سردردهای مزمن هم مستلزم کنترل بلند مدت بیماری است.

در صورتی که هرگونه سوال، نگرانی و صحبتی در رابطه با سردرد پشت گوش دارید، در بخش نظرات بنویسید تا در کوتاه ترین زمان ممکن به سوالات شما پاسخ داده گردد.

منبع: سایت دکتردکتر

سایت نمناک

سایت ویکی دانا

منبع: راسخون
انتشار: 29 آبان 1400 بروزرسانی: 29 آبان 1400 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 2050

به "سردرد در ناحیه پشت گوش به چه معناست و علائم، علل و درمان آن چیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سردرد در ناحیه پشت گوش به چه معناست و علائم، علل و درمان آن چیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید