ساخت یک فیلم سینمایی چقدر زمان می برد؟

به گزارش تور ایتالیا ارزان، از مرحله ایده تا اکران در سینماها، ساخت یک فیلم شاید ماه ها و حتی سال ها زمان ببرد.

ساخت یک فیلم سینمایی چقدر زمان می برد؟

به گزارش به نقل ادوبی، شاید برای شما هم سوال باشد، یک فیلم سینمایی با تمام کوشش هایی که برای آن انجام می گردد، چقدر برای ساخت زمان احتیاج دارد. این موضوع نسبت به ژانر مختلف فیلم ها متغیر است و از طرفی رخ دادن شرایط ویژه ای مثل همه گیری کرونا می توند باعث توقف فراوریات سینمایی گردد.

ساخت یک اثر سینمایی، فراتر از یک فیلمبرداری ساده است. مراحل پیش فراوری و پس فراوری با در نظر گرفتن بازاریابی و تبلیغات برای فیلم، می تواند ماه ها و حتی سال ها طول بکشد. از طرفی این زمان در مقابل مدتی که برای نوشتن فیلنامه یک اثر چه اقتباسی و غیر اقتباسی صرف می گردد ناچیز است.

نمی توان برای همه فیلم ها یک نسخه پیچید، اما طبق تخمین ها و مطالعاتی که اجرا شده می توان آنالیز کرد که ساخت هر فیلم چقدر طول خواهد کشید.

میانگین زمان لازم برای ساخت هر فیلم چقدر است؟

فراوری یک فیلم سینمایی در فاز های متفاوتی انجام می گیرد و زمان لازم برای اینکه پروژه از یک مرحله، به مرحله بعدی برود، بسیار گسترده و فرق دارد. اگرچه در بیشتر پروژه ها چندین ماه تا چندین سال طول می کشد که از مرحله پیش فراوری به اکران برسند، بعضی از پروژه ها هم هستند که ساخت آن ها طولانی تر می گردد.

میانگین زمان صرف شده در بخش های اصلی فیلم های هالیوود طی سال های 2006 تا 2016

( اعلام اولیه - پیش فراوری - فراوری اصلی - پس فراوری )

یکی از این آثار سمت دیگر باد به کارگردانی اورسن ولز است که فراوری آن از سال 1970 شروع شد، اما تا سال 2018 به علت مسائل اقتصادی و مسائل قانونی در سینما ها اکران نشد. این فیلم که با گذشت 40 از شروع ساخت، اکران شد، رکورد طولانی ترین زمان فراوری فیلم در تاریخ را دارد.

مدت زمان ساخت فیلم در ژانر های مختلف

بیشتر فیلمساز ها پیش از آنکه ساخت فیلم های بلند را شروع نمایند، فیلم های کوتاه می سازند. مقدار زمان فراوری یک فیلم سینمایی بلند هم به وابستگی زیادی به ژانر آن دارد.

میانگین زمان صرف شده در بخش های اصلی فیلم ها به تفکیک ژانر طی سال های 2006 تا 2016

( اعلام اولیه - پیش فراوری - فراوری اصلی - پس فراوری )

فیلم مستقل: فیلم های مستقل معمولا با بودجه کمی ساخته می شوند و بخش فراوری آن که گران ترین بخش از فیلمسازی است، کوتاه تر می گردد. هیروشی هارا فیلمبردار می گوید یک فیلم مستقل سه الی شش ماه برای پیش فراوری، یک الی دو ماه برای فیلمبرداری و 6 ماه الی یک سال برای پس فراوری احتیاج دارد.

فیلم عاشقانه: شبکه هالمارک فیلم های زیادی در این ژانر ساخته که فراوری آن ها فقط چند هفته طول می کشد و خیلی زود وارد مرحله تدوین می گردد. این فیلم ها در تابستان ساخته می شوند و برای انتها سال میلادی آماده نمایش هستند. فیلم های این ژانر سکانس اکشن و پربرخورد و جلوه های ویژه احتیاج ندارند به همین علت فراوری آن ها خیلی زود به انتها می رسد.

فیلم درام: مدت زمان فراوری این فیلم ها به نسبت بودجه فیلم می تواند متفاوت باشد. یک فیلم درام در خصوص یک زوج در لس آنجلس می تواند خیلی زود به مرحله پس فراوری و اکران برسد، اما یک درام تاریخی به طراحی لباس و همین طور طراحی صحنه احتیاج دارد که مدت زمان فراوری را افزایش می دهد. فیلمی در خصوص جنگ هم احتیاجمند صد ها سیاهه لشکر و بدلکار است که هر دوی این موارد به افزایش زمان فراوری فیلم منجر می شوند.

فیلم های ابرقهرمانی یا علمی-تخیلی: به علت اینکه بیشتر فیلم های اکشن با استفاده از جلوه های بصری ساخته می شوند، فیلم های کمپان های دی سی و مارول و مجموعه های سینمایی افسانه ای مثل جنگ ستارگان زمان بیشتری را در مرحله پس فراوری احتیاج دارند. حتی با وجود منابعی که استودیو های مهم هالیوودی در اختیار دارند، این فیلم های بزرگ را نمی توان خیلی زود به مرحله اکران رساند. برای مثال فیلم سینمایی انتقام جویان: انتها بازی 5 ماه در مرحله فراوری بود و 15 ماه بعد راهی سینما ها شد.

فیلم های انیمیشنی: ساخت فیلم های انیمیشنی معمولا بیشتر از فیلم های لایواکشن طول می کشد، اما به این بستگی دارد که چه تعداد انیماتور روی آن کار نمایند. ساخت یک فیلم انیمیشنی بلند که از طریق پیکسار یا دیزنی ساخته می گردد ممکن است با کار کردن همزمان 100 انیماتور تا پنچ سال طول بکشد.

چهار فاز فیلمسازی

ایده پردازی: این مرحله با اولین جرقه خلاقیت شروع می گردد. فیلمساز ایده اولیه را در ذهنش خلق می نماید و نوشتن را شروع می نماید تا نهایتا یک نسخه فیلمنامه خام مهیا گردد. حالا نوبت به فکر کردن به گروهی است که می خواهند روی این پروژه کار نمایند. این فرایند ممکن است ماه ها طول بکشد و مرحله ای است که در آن بدون از دست دادن سرمایه می تواند تغییرات زیادی را در پروژه ایجاد کنید.

پیش فراوری: این مرحله کمتر از یک سال به طول می انجامد. تهیه نماینده و کارگردان عوامل فیلم را انتخاب می نمایند که از مدیران بخش های مختلف شروع می گردد. این مدیران دیگر اعضای پروژه را انتخاب می نمایند، تست بازیگری می گیرند و بازیگران را به خدمت می گیرند. انتخاب لوکشین و طراحی صحنه و لباس هم در این مرحله انجام می گردد. تیم فراوری، برنامه ریزی ساخت فیلم را انجام می دهد. در این مدت هم نویسندگان فیلمنامه را بازنویسی می نمایند و کارگردان و فیلمبردار، استوری بُرد صحنه ها را (فیلمنامه مصور) طراحی می نمایند.

فراوری: به طور میانگین برای فیلمبرداری اصلی یک پروژه معمولا بین یک الی سه ماه طول می کشد. این زمان به طولانی بودن طرح اولیه و فیلمنامه بستگی دارد. مارگارت کورنیاوان فیلمبردار می گوید یک روز کامل را باید صرف فیلمبرداری یک یا دو صفحه از فیلمنامه کرد. بعلاوه تخمین زمان این مرحله کاملا به نوع برداشت ها مرتبط است و صحنه های اکشن و بدلکاری که ممکن است از پرده سبز در آن ها استفاده گردد، دو برابر سکانس های معمولی زمان بر هستند.

پس فراوری: می توان گفت که مرحله پس فراوری، در وقع شروع مجدد مرحله فیلمسازی است. مهم نیست چه چیزی در فیلمنامه بوده است، در این مرحله فیلم ها، مهم تصاویر و صدا هایی است که از طریق تیم فیلمسازی گرفته شده است؛ چراکه در صورت فقدان و نقص محتوا در این سه مورد احتیاج به فیلمبرداری مجدد دارد که تقریبا غیرممکن و هزینه بر خواهد بود. پس در این مرحله هدف این است که با استفاده از تکنیک های تدوین فیلم، برترین اثر با استفاده تصاویری که در اختیار تدوینگر واقع شده است، ساخته گردد. این مرحله به طور میانگین 6 الی 12 ماه طول می شکد.

منبع:Adobe

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 شهریور 1400 بروزرسانی: 4 شهریور 1400 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 1955

به "ساخت یک فیلم سینمایی چقدر زمان می برد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت یک فیلم سینمایی چقدر زمان می برد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید