زاینده رود خشک نیست؛ آب به اصفهان نمی رسد ، پمپ ها، آب را در بالادست می بلعند

به گزارش تور ایتالیا ارزان، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: اصل مسئله در خشکی زاینده رود پمپاژ های مستقیم از رودخانه است که هم در استان اصفهان و هم در استان چهارمحال و بختیاری رخ می دهد.

زاینده رود خشک نیست؛ آب به اصفهان نمی رسد ، پمپ ها، آب را در بالادست می بلعند

مهدی بصیری اصفهانی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در مصاحبه با خبرنگار استان های خبرنگاران، با تشریح شرایط زاینده رود، بیان نمود: اینکه اصفهان اکنون دچار کم آبی است، به علت افزایش مصرف از حوضه زاینده رود است. یعنی با مجوز و در بعضی مواقع بدون مجوز از بالادست تا پایین دست سد برداشت آب صورت گرفت.

بصیری اصفهانی بیان نمود: اگر بخواهیم به طور دقیق آنالیز کنیم باید گفت رودخانه زاینده رود خشک نیست بلکه قسمتی که به اصفهان منتهی می شود دچار خشکی شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان چند عامل مهم را سبب خشکی زاینده رود دانست و بیان نمود: اصل مسئله در خشکی زاینده رود پمپاژ های مستقیم از رودخانه است که هم در اصفهان و هم چهارمحال و بخیتاری رخ می دهد. یعنی در رودخانه ها پمپ هایی قرار گرفته است و این آب ها برای درختکاری به بالای تپه ها و کوه ها منتقل می شود و در آن جا مراتع تبدیل به باغ شده است.

وی ادامه داد: عامل دوم این است که ما در حوضه زاینده رود تعادل بین منابع و مصارف از بین رفت. تا 21 سال قبل به تعادل برقرار بود، اما پس از آن به نام آب شرب، میزانی آب به یزد منتقل شد، ولی به اذعان خود مردم یزد این آب بیشتر در صنعت استفاده شده است و حال 21 سال است که آب برای صنایع یزد استفاده می شود و میزانی از آن هم برای شرب اختصاص داده اند. در این بین قرار بوده است برای تامین این آب تونل سوم افتتاح شود، ولی اکنون می بینیم که این تونل هنوز باز نشده است. در واقع 21 سال است که آب منتقل شده، ولی منابع جایگزین آن تأمین نشده است.

بصیری اصفهانی در ادامه بیان نمود: عامل مهم دیگر در خشکی زاینده رود این است که از سد زاینده رود تا آنجایی که برای یزد و شرب اصفهان آب برداشت می شود، روی رودخانه، پمپ های زیادی قرار داده اند. این پمپ ها دو اثر منفی دارد: اول اینکه میزان آب را کم می نماید و دوم: در بالادست به هر میزان آب برداشت می شود اثر آن بر حوزه زاینده رود 2 و نیم برابر است. این از نظر علمی ثابت شده است، چون این آب وقتی در پایین دست، یعنی زمین های مسطح کنار زاینده رود استفاده می شود اضافات آب مجدد به زاینده رود برمی شود.

وی با بیان اینکه علت نامگذاری این رود همین است که در جهت خود زایش دارد، گفت: اضافه آبی که در کشاورزی اصفهان مصرف می شده، به زاینده رود بازمی گشت و مورد استفاده قرا می گرفت. به همین علت است که گفته می شود برداشت آب در بالادست، اثر مضاعف در پایین دست دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: بعلاوه در بالادست سد، به عنوان آبخیزداری، جلوی آبراهه ها تعداد زیادی بند قرار داده اند. این بند ها نمی گذارند که آب به راحتی وارد سد شود. آب در آبراهه های کوچک تبخیر می شود و در آبراهه های بزرگ آب را با پمپ برداشت می نمایند.

بصیری اصفهانی به نقش صنایع فولاد، ذوب آهن و سیستم کشاورزی اصفهان در خشکی زاینده رود اشاره نمود و گفت: صنایع فولاد و ذوب آهن توسعه پیدا نموده اند و به این خاطر مصارف آب آن ها زیاد شده است، به طور کل احداث صنایع در کنار آب شیرین، قابل شرب و قابل کشاورزی نباید صورت بگیرد.

وی ادامه داد:، اما در خصوص سیستم کشاورزی در اصفهان باید گفت که این سیستم بیش از 2000 سال است که اجرا می شود و مسئله ای نداشته است، اصلا کشاورزان حدود 15 سال است که حقابه خود را دریافت ننموده اند و می بینیم آن هایی که می خواهند به طور غیرقانونی آب برداشت نمایند، می گویند اصفهان در کشاورزی آب زیادی مصرف می نمایند، در صورتی که این چنین نیست و مشکل اصلی همان پمپاژ های مستقیم از رودخانه است.

بصیری اصفهانی توضیح داد: رودخانه زاینده رود خشک نیست، چون سال جاری هم 850 میلیون متر مکعب آب داشت، ولی حدود 18 ماه است که آب به لنجان، اصفهان و شرق اصفهان نرسیده و به این خاطر آبخوان اصفهان هم به خاطر فضای سبز و کشاورزی تخلیه شده است در نتیجه فرونشست در اصفهان اتفاق افتاده است؛ لذا ما گرفتار یک لجام گسیختگی بسیار وحشتناکی در حوضه آبریز زاینده رود هستیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 خرداد 1401 بروزرسانی: 9 خرداد 1401 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 2238

به "زاینده رود خشک نیست؛ آب به اصفهان نمی رسد ، پمپ ها، آب را در بالادست می بلعند" امتیاز دهید

1 کاربر به "زاینده رود خشک نیست؛ آب به اصفهان نمی رسد ، پمپ ها، آب را در بالادست می بلعند" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زاینده رود خشک نیست؛ آب به اصفهان نمی رسد ، پمپ ها، آب را در بالادست می بلعند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید