دلایل گسترش افراط گرایی در مالزی

به گزارش تور ایتالیا ارزان، خبرنگاران: پادشاه مالزی در نشست مجلس از کوشش های اجرا شده در این کشور برای جلوگیری از گسترش افراط گرایی استقبال کرد و این در حالی است که تعداد زیادی از شهروندان این کشور در سوریه و عراق با داعش همکاری می نمایند.

دلایل گسترش افراط گرایی در مالزی

با تور مالزی از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، عبدالحلیم معظم شاه پادشاه مالزی در نشست مجلس از کوشش های صورت گرفته برای تقویت امنیت و نظم عمومی به ویژه در مقابل تهدیدهای ایالت صباح و جلوگیری از گسترش افراط گرایی مانند فعالیت های گروه تروریستی داعش استقبال کرد.

پادشاه مالزی از مردم این کشور خواست در مقابل تبلیغات تروریست های داعش برای جذب جوانان احتیاط کنند و این در حالی است که تعداد زیادی از شهروندان این کشور در سوریه و عراق با داعش همکاری می کنند و بیش از 65 نفر به این اتهام در زندان بسر می برند.

سیاست های دولت مالزی در حمایت از مبلغان دینی عربستان سعودی و دیگر کشورهای صادر کننده افراط گرائی دینی در سال های گذشته و حضور بی سابقه وهابیان در مساجد مالزی در ایام ماه مبارک رمضان و حضور تعداد بیشماری از دانشجویان مالزیائی در دانشگاه های عربستان برای فراگرفتن آموزه های دینی از اشتباهات این دولت در برخورد با پدیده افراط گرائی دینی و پیوستن جوانان مالزیائی به گروه های تروریستی داعش در سوریه و عراق است.

همچنین راه اندازی دانشگاه المدینه عربستان در شهر مهم شاه علم، آموزش چند هیئت از قضات مالزیائی در مراکز قضائی عربستان سعودی و شجاع خواندن داعش توسط نخست وزیر مالزی و فراخواندن رئیس دانشگاه المدینه مالزی نسبت به پیوستن دختران دانشجو به جهاد نکاح در سوریه و عراق از دیگر اشتباهات این دولت در برخورد با پدیده افراط گرائی دینی و پیوستن جوانان مالزیائی به گروه های تروریستی داعش در سوریه و عراق است.

جوانان مالزیائی تحت تأثیر آموزه های سلفی و وهابی

بدیهی است سخنان پادشاه مالزی در شرایطی ایراد می گردد که جوانان مالزیائی تحت تأثیر آموزه های سلفی و وهابی در طول سال های اخیر قرار داشته اند و میزان سرمایه گذاری های عربستان و قطر در حوزه های دینی در حال افزایش است. شبکه های اجتماعی توئیتر و فیس بوک متعلق به دانشجویان فعال عربستان در حوزه تبلیغ وهابیت در مالزی توانسته اند در ایجاد جنگ روانی داعش و جبهه النصره علیه مخالفان خود نقش مهمی ایفا کنند.

همچنین سخنان پادشاه مالزی در زمانی ایراد می گردد که هواداران داعش در مالزی و اندونزی و جنوب تایلند و بخش مسلمان نشین فلیپین، جبهه متحدی را برای تشکیل دولت به اصطلاح اسلامی خود تشکیل داده اند و در صورت شکست جدی داعش و افراط گرایان سنی در سوریه و عراق جبهه جدیدی در منطقه شرق آسیا شکل خواهد گرفت و در آن صورت تمامی این منطقه درگیر خشونت های افراط گرایان خواهد شد.

ادامه درگیری های داعش در خاورمیانه می تواند هم زمینه را برای آن حرکت در منطقه شرق آسیا در ماه های آینده فراهم سازد و هم فرصت خوبی برای دولتمردان منطقه باشد تا بتوانند با تغییر استراتژی خود نسبت به سیاست های افراط گرایانه عربستان و دیگر کشورهای خلیج فارس و سازمان های مدافع داعش و جبهه النصره، زمینه را برای مبارزه جدی با این حرکات افراط گرایانه در منطقه فراهم سازند، بدیهی است که اگر دولتمردان این منطقه نتوانند به یک نقشه راه دقیق برای مبارزه با عوامل خشونت گرائی دینی دست یابند، در آن صورت منطقه شرق آسیا جولانگاه بعدی خشونت گرایان افراطی و چالش جدی میان مسلمانان با اقوام چینی و هندوئی نیز خواهد بود.

منبع: تسنیم
انتشار: 17 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 536

به "دلایل گسترش افراط گرایی در مالزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل گسترش افراط گرایی در مالزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید