خواص آب پنیر چیست؟

به گزارش تور ایتالیا ارزان، آب پنیر به عنوان یکی از مورد مطالعه ترین مکمل های غذایی شناخته شده است. به این علت که خواص آب پنیر بسیار زیاد است و برای بدن فواید بسیاری دارد. در این مطلب قصد داریم به خواص آب پنیر بپردازیم. آب پنیر برای درمان بیماری های متفاوتی از جمله سوزش ادرار و کلیه استفاده می گردد. بیشتر افراد به علت آن که از خواص این ماده آگاه نیستند آن را دور می ریزند. در صورتی که با عدم مصرف آب پنیر از فواید بی نظیر آن دور می مانند. این ماده بعلاوه به عنوان یک پروتئین و مکمل غذایی برای افرادی که احتیاج بیشتری به مصرف پروتئین دارند فراوری می گردد. برای این که با خاصیت های این مایع مقوی بیشتر آشنا شوید، این مطلب را تا سرانجام مطالعه نمایید.

خواص آب پنیر چیست؟

خواص آب پنیر

همانطور که گفته شد خاصیت آب پنیر برای بدن بسیار است. این ماده سرشار از پروتئین است. علاوه بر پروتئین نیز برای درمان بعضی بیماری ها استفاده می گردد. بنابراین با مصرف این مایع تمام خواص آن به بدن منتقل خواهد شد. در ادامه به بعضی از این فواید به طور کامل پرداخته ایم.

1. آب پنیر منبع عالی پروتئین است

آب پنیر، بخشی از پروتئین پنیر است که در حین فراوری پنیر از شیر جدا می گردد. این ماده یک پروتئین کامل و با کیفیت بالاست که حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری می گردد. علاوه بر این سرعت هضم آن نیز بسیار بالاست. آب پنیر در مقایسه با سایر انواع پروتئین به سرعت به وسیله روده جذب می گردد. این ویژگی ها آب پنیر را به یکی از برترین منابع پروتئینی موجود در رژیم غذایی تبدیل می نماید. سه نوع اصلی پودر پروتئین آب پنیر وجود دارد. کنسانتره (WPC)، ایزوله (WPI) و هیدرولیزات (WPH). کنسانتره رایج ترین نوع است و بعلاوه مقرون به صرفه ترین است. پروتئین آب پنیر به عنوان یک مکمل غذایی در بین بدنسازان، ورزشکاران و سایر افرادی که پروتئین اضافی در رژیم غذایی خود احتیاج دارند، بسیار محبوب است. اندازه پروتئین بالا از جمله مهم ترین خواص آب پنیر است.

2. آب پنیر باعث رشد ماهیچه ها می گردد

توده های عضلانی به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می یابد. این موضوع در بدن معمولاً منجر به افزایش چربی شده و خطر بسیاری از بیماری های مزمن را افزایش می دهد. با این حال این تغییر نامطلوب در بدن را می توان تا حدی با ترکیبی از تمرینات قدرتی و رژیم غذایی مناسب، کنترل کرد. با توجه به تحقیقات گزارش شده است که تمرینات قدرتی همراه با مصرف غذاهایی با پروتئین بالا یا مکمل های پروتئینی یک استراتژی برای پیشگیری از تحلیل عضلات است. منابع پروتئینی با کیفیت بالا مانند آب پنیر که غنی از اسید آمینه زنجیره ای شاخه ای به نام لوسین است، بسیار در این فرایند مؤثر خواهد بود. به همین علت آب پنیر برای جلوگیری از از دست دادن ماهیچه های در فرایند افزایش سن و بعلاوه برای بهبود قدرت و ظاهر عضله ها تأثیر بسیار زیادی دارد. جالب است بدانید که برای رشد ماهیچه ها، آب پنیر در مقایسه با سایر انواع پروتئین مانند سویا بهتر عمل می نماید. بنابراین با توجه به آن چه گفته شد رشد عضله ها از دیگر فواید آب پنیر محسوب می گردد.

3. آب پنیر فشار خون را پایین می آورد

فشار خون غیر طبیعی (فشار خون بالا) یکی از عوامل خطر اصلی برای بیماری های قلبی محسوب می گردد. مطالعات متعددی مصرف محصولات لبنی را با کاهش فشار خون مرتبط دانسته است. این اثر به خانواده ای مواد فعال در لبنیات نسبت داده شده است که به اصطلاح مهار کننده های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین یا مهارکننده های ACE نامیده می شوند. در آب پنیر، مهار کننده های ACE لاکتوکینین نامیده می شوند. این ماده در بدن باعث کاهش فشار خون خواهد شد. گفتنی است که یک مطالعه روی افراد دارای اضافه وزن نشان داد که مکمل آب پنیر، 54 گرم در روز به مدت 12 هفته، فشار خون سیستولیک را 4 درصد کاهش می دهد. سایر پروتئین های شیر (کازئین) نیز اثرات مشابهی داشتند. این امر با مطالعه دیگری تأیید می گردد. هنگامی که به شرکت کنندگان در یک آزمایش کنسانتره پروتئین آب پنیر (22 گرم در روز) به مدت 6 هفته داده شد، محققان در ارتباط با تغییرات فشار خون تأثیرات قابل توجهی مشاهده کردند.

4. آب پنیر به درمان دیابت نوع 2 یاری می نماید

درمان یا پیشگیری از دیابت نوع 2 یکی از خواص آب پنیر است. دیابت نوع 2 یک بیماری مزمن است که با قند خون بالا و اختلال در عملکرد انسولین معین می گردد. انسولین هورمونی است که قرار است قند خون را به سلول ها تحریک نموده و آن را در محدوده سالم نگه دارد. معین شده است که آب پنیر در تعدیل قند خون مؤثر است. این ماده سطح انسولین و بعلاوه حساسیت به اثرات آن را افزایش می دهد. در مقایسه با سایر منابع پروتئینی، مانند سفیده تخم مرغ یا ماهی، به نظر می رسد پروتئین آب پنیر تأثیر بیشتری دارد. این ویژگی های پروتئین پنیر حتی ممکن است با داروهای دیابتی مانند سولفونیل اوره قابل مقایسه باشد. بنابراین آب پنیر می تواند به طور موثری به عنوان یک درمان مکمل برای دیابت نوع 2 مورد استفاده قرار گیرد. مصرف مکمل پروتئین آب پنیر قبل یا همراه با وعده غذایی حاوی کربوهیدرات بالا باعث کاهش قند خون در افراد سالم و بیماران دیابتی نوع 2 خواهد شد.

5. آب پنیر به کاهش التهاب یاری می نماید

التهاب بخشی از واکنش بدن به آسیب است. التهاب کوتاه مدت مسئله ای ایجاد نمی نماید و نشان از درمان دارد. اما در شرایط خاص ممکن است مزمن گردد. التهاب مزمن می تواند مضر باشد و یک عامل خطر برای بسیاری از بیماری هاست. التهاب مزمن گاهی مسائل بهداشتی جدی یا عادات بد زندگی را منعکس می نماید. این خاصیت آب پنیر یکی دیگر از فواید آن برای بدن به شمار میرود.

6. آب پنیر اثرات مفیدی بر چربی های خون دارد

کلسترول بالا به ویژه کلسترول LDL، یک عامل خطر برای بیماری های قلبی است. در یک مطالعه بر روی افراد دارای اضافه وزن، 54 گرم پروتئین آب پنیر در روز به مدت 12 هفته، منجر به کاهش قابل توجه کلسترول کل و LDL و یا همان کلسترول بد خون شد.

8. آب پنیر باعث کاهش وزن می گردد

افزایش مصرف پروتئین یک استراتژی کاهش وزن شناخته شده است. بعلاوه خوردن پروتئین بیشتر ممکن است باعث کاهش چربی گردد. کاهش چربی با مصرف آب پنیر به دلایلی که در ادامه توضیح داده شده است رخ می دهد.

  1. کاهش اشتها (منجر به کاهش کالری دریافتی می گردد)
  2. افزایش متابولیسم (به شما یاری می نماید کالری بیشتری بسوزانید)
  3. یاری به حفظ توده عضلانی هنگام کاهش وزن

پروتئین آب پنیر تأثیر علاوه بر خواصی بی نظیری که دارد، ممکن است در مقایسه با سایر انواع پروتئین ها، تأثیر بسزایی در سوزاندن چربی و احساس سیری نیز داشته باشد. با توجه به آنچه گفته شد علاوه بر خواص آب پنیر، مصرف آب پنیر برای لاغری مؤثر خواهد بود.

9. آب پنیر به رشد بچه ها یاری می نماید

آب پنیر برای بچه ها نیز خواص بسیاری دارد. آب پنیر به علت داشتن پروتئین زیاد و بعلاوه انواع اسید آمینه می تواند در رشد بچه ها تأثیر بسیار زیادی داشته باشد. بعلاوه به تقویت عضلات آن ها نیز یاری می نماید.

نتیجه گیری

همانطور که خواندید، ارزش غذایی و خواص آب پنیر بسیار زیاد است و پودر آن نیز به عنوان مکمل غذایی فراوری می گردد. این ماده سرشار از پروتئین است. داشتن پروتئین با کیفیت از جمله مهم ترین ویژگی های این مادۀ غذایی به شمار می رود. افراد می توانند با قرار دادن آب پنیر در رژیم غذایی خود از فواید بی نظیر آن بهره مند شوند.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 7 خرداد 1401 بروزرسانی: 7 خرداد 1401 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 2236

به "خواص آب پنیر چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص آب پنیر چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید