بادام زمینی و کبد چرب؛ آیا مصرف بادام زمینی برای کبد چرب مفید است؟

به گزارش تور ایتالیا ارزان، خبرنگاران - سلامت - امروزه بسیاری از افراد از بیماری کبد چرب رنج می برند. می توان گفت در حال حاضر این بیماری به یک معضل جهانی تبدیل شده است. عمق فاجعه زمانی مشخص می شود که بدانید، حدود 40 درصد از بزرگ سالان، به این بیماری مبتلا هستند. بله درست شنیده اید. این آمار شوکه کننده است؛ اما حقیقت دارد. کم تحرکی، دیابت و چاقی عوامل اصلی ایجادکننده کبد چرب هستند. هرچند رژیم غذایی نامناسب نیز، این بیماری را به شدت افزایش می دهد.

بادام زمینی و کبد چرب؛ آیا مصرف بادام زمینی برای کبد چرب مفید است؟

اگر فردی به این بیماری مبتلا شود، باید بداند که این بیماری بسیار پیش فراینده و دائمی است، لذا پیشگیری از بیماری کبد چرب، امری واجب الاجرا و حتمی است و باید اقدامات لازم برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کبد چرب را از سنین کودکی جدی بگیریم. رعایت رژیم غذایی مناسب، سبک زندگی درست و سالم و در صورت ابتلا به بیماری، درمان کبد چرب با گیاهان دارویی، باید در دستور کار قرار گیرد. یکی از گیاهان و موادی که در پیشگیری و درمان کبد چرب بسیار مؤثر است، بادام زمینی است که در این مقاله به بررسی خواص درمانی آن برای پیشگیری و درمان کبد چرب می پردازیم.

بیشتر بخوانید: پاکسازی کبد با خاکشیر

ارزش غذایی بادام زمینی

بادام زمینی از لحاظ ارزش غذایی پروتئینی، جزو زیرگروه حبوباتی نظیر نخود، عدس و لوبیا است و از این لحاظ می توان گفت از نظر ارزش غذایی جزو زیرگروه آجیل ها نیست و به زیرگروه حبوبات تعلق دارد. در ادامه شما را با ارزش غذایی بادام زمینی آشنا خواهیم کرد.

  • بادام زمینی منبعی سرشار از انرژی است. 100 گرم بادام زمینی حاوی 50 گرم چربی غیراشباع و مفید و مقدار 16 گرم کربوهیدرات است.
  • این گیاه شگفت انگیز دارای پروتئین با کیفیت عالی است. در بین آجیل ها بادام زمینی دارای بیشترین مقدار از پروتئین است. 100 گرم بادام زمینی در خود 25 گرم پروتئین دارد. پس اگر کودک دارید و فرزند شما بر طبق عادت بادام زمینی یا کره بادام زمینی می خورد، از کمبود پروتئین در کودک خود هرگز نگران نباشید.
  • بیشتر چربی های موجود در بادام زمینی، از نوع چربی های غیراشباع و خوب هستند.
  • 28 گرم از دانه بادام زمینی دارای حدود 2 گرم فیبر است. این مقدار از فیبر موجود در بادام زمینی حدود 9 درصد از نیاز روزانه بدن به فیبر را تأمین می کند.
  • بادام زمینی، مقدار قابل توجهی ویتامین B3 درون خود دارد، 112 میلی گرم در 100 گرم. ویتامین B3 باعث افزایش کلسترول خوب (HDL) می شود و فرایند پیر شدن بدن را به تأخیر می اندازد.
  • بادام زمینی از بیماری آلزایمر جلوگیری می کند.
  • برای افزایش ویتامین B3 در بدن پزشکان توصیه کرده اند که مردان 16 گرم و زنان 14 گرم در روز بادام زمینی مصرف کنند.
  • ویتامین E نیز به مقدار زیادی در بادام زمینی وجود دارد. 28 گرم بادام زمینی در حدود 10 درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تأمین می کند.
  • بادام زمینی دارای آنتی اکسیدان های طبیعی موردنیاز بدن است. پس سلول را از خرابی و نابودی حفظ می کند.
  • بادام زمینی سیستم ایمنی را تقویت می کند.
  • نکته قابل توجه درباره بادام زمینی این است که آنتی اکسیدان موجود در بادام زمینی به همان مقدار موجود در میوه ها است و این دانه پرخاصیت از میوه هایی همچون سیب، چغندر و هویج آنتی اکسیدان بیشتری دارد.
  • منیزیم موجود در بادام زمینی، گرفتگی عضلانی را کاهش می دهد.
  • بادام زمینی دارای فولات است. فولات از کم خونی، رنگ پریدگی و ضعف بدنی جلوگیری می کند.
  • بادام زمینی حاوی مقادیری از پتاسیم است. عنصر پتاسیم باعث تنظیم فشارخون و تنظیم ضربان قلب انسان می شود و از گرفتگی عضلانی به مقدار قابل توجهی پیشگیری و جلوگیری می کند.
  • فسفر موجود در بادام زمینی از ضعف و خستگی جلوگیری می کند.

فواید بادام زمینی در پیشگیری و درمان کبد چرب

قبل از بحث درباره ارتباط میان مصرف بادام زمینی و کبد چرب لازم است این نکته بیان شود که بیماری کبد چرب درمان حتمی و قطعی ندارد ولی باید بدانید که با مصرف مواد غذایی سالم و انجام فعالیت های ورزشی و تحرک کافی تا حد زیادی می توان فرایند پیشرفت این بیماری خطرناک را کنترل و کند کرد. پیش از اینکه بیماری کبد چرب به درجه وخیم خود برسد می توان با روش های ساده ولی کاربردی آن را درمان کرد. یکی از این درمان ها که بسیار هم توصیه می شود جایگزین کردن چربی های غیراشباع به جای چربی های اشباع است که کلسترول را در بدن شما به مقدار بسیار زیادی کاهش می دهد. بادام زمینی، آجیلی پر از خاصیت و به نسبت خاصیتش بسیار ارزان است که به شکل معجزه آسایی این درمان را برای شما به بهترین شکل ممکن انجام می دهد. در 30 گرم بادام زمینی حدود 14 گرم چربی وجود دارد که بیش از 11 گرم آن چربی غیراشباع است و این یعنی معجزه در درمان بیماری کبد چرب.

  • بادام زمینی مقدار زیادی از چربی های خوب و مفید برای بدن دارد. این آجیل مقوی مقدار بسیار زیادی چربی های غیراشباع و مفید برای سلامتی بدن شما دارد که مصرف این چربی ها هیچ گونه ضرری به کبد و دیگر اندام های حیاتی بدن نمی رساند. جالب است بدانید در 30 گرم بادام زمینی حدود 14 گرم چربی وجود دارد که بیش از 11 گرم آن چربی غیراشباع است. این چربی ها جزو مفید ترین چربی های خوراکی هستند و این چربی های مفید تقریباً در اغلب دانه های گیاهی به خصوص بادام زمینی به وفور یافت می شوند.
  • مصرف آجیل بادام زمینی عامل کاهش کلسترول و کاهش LDL یا کلسترول بد خون است. همچنین مصرف این دانه گیاهی مقوی در عین حال به حفظ و نگهداری HDL یا کلسترول خوب کمک می کند. از این رو مصرف منظم و مداوم آن برای افراد مبتلا به کبد چرب و چاق که از اضافه وزن رنج می برند، بسیار مفید است.
  • جالب است بدانید 85 درصد از چربی موجود در بادام زمینی، چربی غیراشباع و از نوع مفید آن است که 50 درصد آن چربی های غیراشباع مونو و 35 درصد چربی های غیراشباع پلی است. این چربی ها کلسترول خون را کاهش می دهند و از این رو، علاوه بر ایجاد سلامت در قلب، برای درمان کبد چرب نیز تا حد زیادی موثر هستند.
  • ارگان ها و اندام های داخلی بدن مانند کبد، به چربی های خوب و غیراشباع نیاز دارند تا بتوانند املاح و ویتامین های لازم را بطور درست دریافت و جذب کنند. بادام زمینی علاوه بر اینکه دارای مقدار زیادی چربی های غیراشباع و مفید برای سالم ماندن بدن است، هیچ ضرر و زیانی به کبد و اندام های حیاتی بدن وارد نمی کند، در عین حال بادام زمینی مقدار قابل توجهی از پروتئین های گیاهی، املاح و ویتامین های موردنیاز بدن انسان را در اختیارش قرار می دهد.
  • دیگر خاصیت های شگفت انگیز بادام زمینی در درمان و پیشگیری از بیماری کبد چرب، مهار اشتهای کاذب در فرد است. به این شکل که با مصرف چند دانه بادام زمینی در طول روز به فواصل منظم و دریافت مواد مغذی لازم برای بدن شما احساس سیری می کنید و میلی به خوردن تنقلات ناسالم و زیاد خوردن که از عوامل اصلی ابتلا به کبد چرب است، به مقدار قابل توجهی کاهش می یابد.
  • مصرف بادام زمینی سبب بالا رفتن متابولیسم و سوخت و ساز بدن شما می شود، در نتیجه این امر بدن شما انرژی بیشتری مصرف می کند و برای تأمین انرژی مازاد از چربی هایی که ذخیره کرده است و همچنین چربی انباشته شده در سایر اندام ها، استفاده می کند.
  • بادام زمینی و کره ای که از آن تهیه می شود، بدون چربی های ترانس هستند. چربی های مضر اشباع و ترانس، هر دو عامل افزایش کلسترول در خون هستند که همین مورد یکی از عوامل ایجاد بیماری کبد چرب است.
  • تحقیقات و آزمایش های اجرا شده، نشان می دهند مواد آنتی اکسیدان و ویتامین ها از جمله ویتامین E در درمان کبد چرب بسیار مفید هستند. بادام زمینی نیز مانند سایر آجیل ها دارای مقدار زیادی ویتامین E است. این ویتامین تأثیر ضد اکسیدان دارد و می تواند با افزایش سوخت و ساز چربی ها در درمان کبد چرب مؤثر واقع شود.

در پایان باید به بیان یک مسئله بسیار ضروری بپردازیم، یک رژیم غذایی مناسب که دارای بادام زمینی برای کنترل و درمان کبد چرب است، باید با فعالیت بدنی کافی و ورزش کردن و تحرک و اصلاح سبک زندگی همراه باشد تا تلاش برای کاهش تجمع چربی در کبد را به حداکثر مقدار خودش برساند. همچنین اگرچه چربی غیراشباع بادام زمینی دارای فواید بسیار زیادی برای سلامت بدن از جمله چربی مطلوب و کمک به جلوگیری و درمان کبد چرب است، ولی مصرف بیش از حد چربی مفید و غیراشباع نیز می تواند تأثیرات مخرب و قابل توجهی به متابولیسم داشته باشد. پس در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید و از مصرف بیش از مقدار آن نیز بپرهیزید.

دیگر فواید بادام زمینی

  • بادام زمینی باعث گشاد شدن رگ های اصلی بدن و تسهیل جریان یافتن خون می شود و از لخته شدن خون و سکته مغزی و از طرفی از انسداد عروق جلوگیری می کند.
  • یک رژیم غذایی که دارای مقادیری از بادام زمینی است، به دلیل افزایش منیزیم، فولات، فیبر، مس و ویتامین E، خطر بیماری قلبی را در فرد کاهش می دهد. اگر روزانه 28 گرم بادام زمینی مصرف کنید، باعث کاهش بیماری قلبی می شود. برای پیشگیری از بیماری های قلبی، مقدار یک مشت بادام زمینی را به همراه دیگر آجیل ها یا مقدار دو قاشق غذاخوری کره بادام زمینی را به مقدار چهار بار در هفته بخورید.
  • اگر روزانه 28 گرم بادام زمینی یا کره بادام زمینی میل کنید، به مقدار 25 درصد خطر پیشرفت بیماری سنگ کیسه صفر را کاهش داده اید.
  • به دلیل داشن چربی مفید غیراشباع و کالری زیاد، به افراد دارای اضافه وزن توصیه می شود که به مقدار کم از آن میل کنند. دقت داشته باشید که مصرف بیش از یک مشت بادام زمینی سبب افزایش وزن در افراد می شود.
  • بادام زمینی را چند بار در هفته مصرف کنید. پزشکان معتقدند زنانی که از این اصل پیروی می کنند تا 85 درصد سرطان روده بزرگ را از خود دور کرده اند و به همین ترتیب مردان تا 27 درصد این سرطان را کاهش داده اند.
  • میوه کال بادام زمینی، ترشح شیر را در زنان شیرده افزایش می دهد.
  • روغن بادام زمینی، ملین و رفع کننده یبوست در افراد مبتلا به این بیماری است.
  • بادام زمینی از لحاظ خواص درمانی بسیار شبیه به روغن زیتون است.
منبع: مجله انگیزه
انتشار: 29 آذر 1400 بروزرسانی: 29 آذر 1400 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 2080

به "بادام زمینی و کبد چرب؛ آیا مصرف بادام زمینی برای کبد چرب مفید است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بادام زمینی و کبد چرب؛ آیا مصرف بادام زمینی برای کبد چرب مفید است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید