آمریکا: با چین درباره ایران اشتراک منافع داریم

به گزارش تور ایتالیا ارزان، دیپلمات ارشد چین بعد از اتمام مذاکرات مقام های این کشور با طرف هایی آمریکایی این گفتگوها را سازنده توصیف کرد.

آمریکا: با چین درباره ایران اشتراک منافع داریم

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران از فارس، دیپلمات ارشد چین مذاکرات با آمریکا را صادقانه، سازنده و مفید توصیف کرد.

گفت وگوی میان آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید با یانگ جیه چی وزیر خارجه چین و وانگ یی مشاور دولتی این کشور از شامگاه پنجشنبه در آلاسکا شروع شد. این گفت وگوی دو روزه شامگاه آدینه به سرانجام رسید.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا بامداد شنبه بعد از اتمام گفتگوها با مقام های چین گفت میان واشنگتن و پکن درباره ایران، کره شاقتصادی، افغانستان و مسائل جوی اشتراک منافع وجود دارد.

آنتونی بلینکن با وجود این گفت اقدامات چین در سین کیانگ، هنگ کنگ، تایوان و تبت و همین طور اقداماتش در زمینه سایبری از زمینه های اختلاف میان دو طرف بوده است.

وزیر خارجه آمریکا گفت: جای شگفتی ندارد وقتی این موارد را به صورت مستقیم و شفاف مطرح کردیم با پاسخ های تدافعی روبرو شدیم.

این اظهارات در حالی مطرح شده که اولین ملاقات مقام های آمریکایی با همتایان چینی خود در شامگاه پنجشنبه به تنش و بگو مگو کشیده شده بود.

بلینکن قبل از آن نشست در اظهاراتی تند گفت: ما درباره نگرانی های جدی خود درباره اقدامات چین در سین کیانگ، هنگ کنگ، تایوان، حملات سایبری به ایالات متحده و تهدید اقتصادی متحدانمان صحبت خواهیم کرد.

وی ضمن متهم کردن دولت پکن به نقض جدی حقوق بشر در مناطق مختلف، ادعا کرد: هر کدام از این اقدامات، نظم مبتنی بر قانون را که ثبات جهانی را حفظ می نماید، تهدید می نماید.

بر اساس این گزارش، یانگ نیز در پاسخ به این اتهامات، 15 دقیقه سخنرانی کرد که مقامات آمریکایی را منتظر ترجمه آن نگاه داشت.

وی در این صحبت ها، ضمن انتقاد از سیاست خارجی آمریکا، این کشور را به رفتار نادرست با اقلیت ها متهم نموده و گفت واشنگتن با بحران دموکراسی روبرو است.

به نوشته رویترز، وزیر خارجه چین اضافه کرد: ایالات متحده از نیروی نظامی و سلطه اقتصادی برای گسترش حوزه تسلط خود و سرکوب کردن دیگر کشورها استفاده می نماید... این کشور از مفهوم به اصطلاح امنیت ملی سوءاستفاده می نماید تا مقابل تبادلات معمول تجاری سنگ آندازی نموده و کشورها را برای حمله به چین بشوراند.

وی تاکید نمود: بگذارید همینجا بگویم، ایالات متحده هیچ حق و صلاحیتی ندارد که بگوید میخواهد با چین از موضع قدرت حرف بزند. آمریکا حتی 20 یا 30 سال پیش نیز صلاحیت به زبان آوردن چنین صحبت هایی را نداشت.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 16 فروردین 1400 بروزرسانی: 16 فروردین 1400 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 1720

به "آمریکا: با چین درباره ایران اشتراک منافع داریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا: با چین درباره ایران اشتراک منافع داریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید