15 بازی نقش آفرینی برتر تاریخ پلی استیشن 1
به گزارش تور ایتالیا ارزان، در فهرستی که برای برترین بازی های نقش آفرینی SNES تدوین کردیم، اشاره کردیم که SNES احتمالاً برترین کنسول تمام دوران برای بازی های نقش آفرینی بود. اگر کنسولی باشد که بخواهد این ادعا را به چالش بکشد، آن کنسول پلی استیشن 1 است.
طولی نکشید که سونی به کمک اسکوئر (Square) به همه ثابت کرد که پلی استیشن نه تنها منزلگاه تجربه های عالی برای بازی های نقش آفرینی است، بلکه این کنسول قادر است کسانی را که هیچ علاقه ای به بازی های نقش آفرینی ندارند، متقاعد کند که صرف کردن بیش از 50 ساعت از عمرشان روی نقش آفرینی حماسی بعدی که قرار است روی پلی استیشن 1 منتشر گردد، چیزی است که در زندگی به آن احتیاج دارند. افزایش محبوبیت شدید و ناگهانی این سبک باعث شد که بزرگ ترین شرکت های سازنده بازی های نقش آفرینی هم از لحاظ هنری و هم از لحاظ تجاری سعی نمایند روی دست هم بلند شوند و پشت سر هم شاهکار عرضه نمایند.
نتیجه حاصل شده این است که اکنون پلی استیشن 1 کلکسیونی از بازی های نقش آفرینی را در اختیار دارد که هرکدام می توانند به راحتی جایگاهی در لیست برترین بازی های نقش آفرینی پیدا نمایند. در کمال احترام به 20 و خورده ای بازی دیگری که سزاوار گنجانده شدن در این لیست بودند، این شما و این هم 15 بازی نقش آفرینی برتر برای پلی استیشن 1:
15. افسانه دراگون (The Legend of Dragoon)
تهیه نماینده: Sony Computer Entertainment / سازنده: Sony Japan Studio
سال انتشار: 1999 (سال های انتشار بازی ها بر اساس انتشار آن ها در غرب نوشته شده است، نه ژاپن)
از سال 1999 تا به امروز، اعتبار افسانه دراگون رو به افزایش بوده است و فهمیدن علتش اصلاً کار سختی نیست. با این که این بازی در زمان انتشار به خاطر قرار داشتن در سطح کیفی پایین تری از استاندارد بازی های نقش آفرینی پلی استیشن 1 مورد انتقاد نهاده شد، ولی به مرور زمان جماعت نقش آفرینی باز به نقاط برجسته آن بیشتر پی بردند.
با این که داستان افسانه دراگون فرایند کندی دارد، ولی سیستم مبارزه فوق العاده اش این کندی را جبران می نماید. با توجه به این که سیستم مبارزه بازی روی مکانیزم های QTEمحور تاکید دارد، به ندرت پیش می آید که به عنوان دیدنچی خنثی نبردهای بازی را دیدن کنید. مکانیزم تبدیل شخصیت (Character Transformation) در این بازی نقش آفرینی نیز آنقدر هوشمندانه است که جای تعجب دارد چرا از زمان انتشارش تا به امروز بازی های زیادی از آن تقلید ننموده اند. بعلاوه جا دارد به میان پرده های CGI حماسی و بلندپروازانه بازی اشاره نمود که باعث شدند بازی در 4 دیسک عرضه گردد.
14. وایلد آرمز (Wild Arms)
تهیه نماینده: Sony Computer Entertainment / سازنده: Media Vision
سال انتشار: 1996
وایلدر آرمز نیز یکی دیگر از بازی های نقش آفرینی پلی استیشن 1 بود که به هنگام عرضه زیر سایه بازی های کلاسیکی که باید با آن ها رقابت می کرد نهاده شد، ولی عاملی که باعث شد این بازی در زمان انتشار سری در میان سرها دربیاورد، عاملی است که همچنان باعث خاص به نظر رسیدن بازی های سری وایلد آرمز شده است: سبک وسیاق اش.
دنیای وایلد آرمز ترکیبی از علمی تخیلی، فانتزی و وسترن است؛ شاید در نگاه اول این ترکیب نامانوس به نظر برسد، ولی در این بازی خوب جواب داده است. مدیا.ویژن (Media.Vision)، سازنده بازی، به خاطر منسجم نگه داشتن دنیای بلندپروازانه بازی و پیدا کردن راه هایی هوشمندانه برای دگرگون کردن انتظارات ژانری بازیکن از راه اکتشاف، مبارزه و حل پازل سزاوار تحسین است.
13. نفس آتش 3 (Breath of Fire III)
تهیه نماینده: Capcom / سازنده: Capcom
سال انتشار: 1998
بحث داغ درباره این که نفس آتش 3 بهتر است یا نفس آتش 4 در این مطلب حل نخواهد شد، ولی سومین عنوان از مجموعه به خاطر بالا بردن استانداردهای کیفی مجموعه و سبک نقش آفرینی به این لیست راه پیدا نموده است.
گرافیک سه بعدی نفس آتش 3 و صداپیشگی باکیفیتش باعث افزایش جذابیت داستان بازی شدند و شخصیت های پرتعداد و شگفت انگیز دائماً شما را درگیر بازی نگه می دارند و مجبورتان می نمایند که همواره درباره مسیری که داستان قرار است طی کند کنجکاو بمانید.
12. ماموریت خط مقدم 3 (Front Mission 3)
تهیه نماینده: Square / سازنده: Square
سال انتشار: 2000
اگر حاضر باشید زمان بگذارید و مکانیزم های نسبتاً پیچیده و خط داستانی عمیق ماموریت خط مقدم 3 را درک کنید، زحمت تان به برترین شکل به بار خواهد نشست، چون این بازی یکی از برترین بازی های نقش آفرینی تاکتیکی زمان خود و یکی از برترین بازی های مکای (Mecha) تمام دوران است.
گیمرها این بازی را به خاطر دو ویژگی برجسته اش به یاد می آورند: گزینه های شخصی سازی و گیم پلی بسیار سخت، ولی به نظرم خط روایی بازی - که موضوع آن نبرد های بین گروهی است - و شیوه به تصویر کشیده شدن نبردهای مکای حماسی بدون تکیه روی گیم پلی اکشن سنتی، آنطور که شایسته است، مورد تقدیر قرار نگرفته اند.
11. کسل وانیا: سمفونی شب (Castlevania: Symphony of the Night)
تهیه نماینده: Konami / سازنده: Konami
سال انتشار: 1997
تنها علت برای این که این بازی درجه یک - که جزو برترین بازی های تاریخ است - جایگاه بالاتری در لیست ندارد این است که بازی های دیگر لیست نماینده بهتری از سبک نقش آفرینی و تجربه ای که به بازی های این سبک نسبت می دهیم هستند.
با این که سمفونی شب نقش آفرینی خالص نیست، ولی دارای عناصر نقش آفرینی است و این عناصر در بازی طوری به کار گرفته شده اند که نه تنها چهره فرنچایز کسل وانیا برای همواره عوض شد، بلکه سمفونی شب الهام بخش بازیسازان دیگر شد تا با به کارگیری عناصر نقش آفرینی در بازی هایشان تجربه کلی بازی را بهبود ببخشند. سمفونی شب همچنان یکی از برترین عناوینی است که سبک نقش آفرینی و اکشن/ماجراجویی در آن ترکیب شده است.
10. والکیری پروفایل (Valkyrie Profile)
تهیه نماینده: Enix / سازنده: Tri-Ace
سال انتشار: 2000
مدت ها قبل از این که خدای جنگ (God Of War) ما را به سفری حماسی در بستر اساطیر اسکاندیناوی ببرد، والکیری پروفایل با ترکیب منحصربفرد طراحی ژاپنی و داستان نورس اش که در آن وظیفه دارید گروهی از قهرمانان را گرد هم بیاورید تا در راگنوراک (Ragnorak) به شما کمک برسانند، بسکمک از بازیکنان پلی استیشن 1 را غافلگیر کرد.
با این حال برگ برنده والکیری پروفایل سیستم مبارزه نوبتی آن است که در آن به هرکدام از شخصیت های گروه تان دکمه ای روی دسته اختصاص داده شده است. برای این که گروه قهرمانان تان به بیشترین اندازه بازدهی برسد، باید در لحظه مناسب، دستور مناسب را به هر شخصیت صادر کنید تا کمبوهایی قدرتمند اجرا کنید. سیستم مبارزه بازی پیچیده ، نوآورانه و بسیار مفرح است.
9. لونار: داستان کامل ستاره نقره ای (Lunar: Silver Star Story Complete)
تهیه نماینده: Kadokawa / سازنده: Game Arts
سال انتشار: 1999
لونار ابتدا در سال 1996 برای سگا ساتورن (Sega Saturn) منتشر شد، ولی در نهایت به عنوان یکی از عناوین پلی استیشن 1 در خاطر مانده است، چون از خیلی لحاظ اولین کنسول سونی به سازندگان لونار اجازه داد ایده ای را که برای ساخت بازی داشتند، به طور کامل عملی نمایند.
لونار از بسکمک لحاظ یک نقش آفرینی ژاپنی اولد اسکول (Old School) است و این موضوع شاید خیلی ها را از تجربه آن دلسرد کند، ولی وقتی گرایند کردن برای ترازگیری، مدیریت گروه و گیم پلی نوبتی حساب شده تا این حد خوب پیاده شده باشند، به راحتی می توان این بازی را جزو عناوین برجسته و لذت بخش نقش آفرینی کنسولی حساب کرد.
8. اقیانوس ستاره: داستان دوم (Star Ocean: The Second Story)
تهیه نماینده: Sony Computer Entertainment / سازنده: Tri-Ace
سال انتشار: 1999
صحبت کردن درباره اقیانوس ستاره بدون اشاره به این که بازی تقریباً 90 سرانجام ممکن دارد، سخت است، بنابراین جای تعجب ندارد که ما صحبت درباره بازی را با اشاره به این نکته آغاز کردیم. اما در کنار تعداد زیاد سرانجام های ممکن، نکته جالب اینجاست که بسکمک از این سرانجام ها هوشمندانه، منطقی و به نوبه خود کامل هستند.
تعداد زیاد سرانجام های ممکن به خوبی نشان می دهد که در این بازی فانتزی/علمی تخیلی، هر کاری که انجام دهید واقعاً اهمیت دارد و هر اتفاقی ممکن است بیفتد. بعلاوه جا دارد به سیستم هوشمندانه Private Action نیز اشاره نمود: مکانیزم منحصربفردی که برای اعضای گروه این امکان را فراهم می نماید تا هرکدام ماجراجویی های مخصوص به خود را تجربه نمایند، ماجراجویی هایی که برخی هایشان جزو برترین ماموریت های فرعی در تاریخ بازی های نقش آفرینی هستند.
7. زینوگیرز (Xenogears)
تهیه نماینده: Square / سازنده: Square Product Development Division 3
سال انتشار: 1998
زینوگیرز ترکیب جالبی از استیل ها و مکانیزم های مختلف است. با توجه به جزئیات پیچیده فرآیند ساخت بازی این تفاوت منطقی به نظر می رسد (این بازی در ابتدا قرار بود با عنوان فاینال فانتزی 7 و سپس دنباله کرونو تریگر (Chrono Trigger) عرضه گردد). اگر بخواهیم روراست باشیم، لحظاتی هستند که به نظر می رسد بازی در تقلاست تا صدای خلاق و گیم پلی متناسب با خود را پیدا کند.
با این حال، همه مفاهیم و زمینه های متفاوتی که در این بازی نقش آفرینی به کار گرفته شده اند، در کنار هم کلیتی شگفت انگیز و به یادماندنی را تشکیل می دهند. سیستم مبارزه اکشن تایم بتل (ATB) بازی جزو برترین های تمام دوران است، داستان بازی پیچیده و خلاقانه و عمق احساسی آن زیاد است، گرافیک بازی زیبا و موسیقی آن فوق العاده است. البته نیمه دوم بازی دست انداز دارد، ولی می توان این کمبودها را به عنوان عوارض جانبی بلندپروازی نادیده گرفت.
(سیستم مبارزه اکشن تایم بتل (Action Time Battle) که عموماً در سری فاینال فانتزی به کار می رود، جایگزینی برای سیستم مبارزه نوبتی کلاسیک نقش آفرینی ژاپنی است. در این سیستم به جای این که شخصیت ها نوبت داشته باشند، نواری به نام زمان شارژ (Charge Time) دارند که هرگاه برای هر شخصیت پر گردد، آن شخصیت می تواند فعلی اجرا کند؛ مثل حمله یا اجرای جادو.)
6. فاینال فانتزی 7 (Final Fantasy VII)
تهیه نماینده: Square / سازنده: Square
سال انتشار: 1997
تا الان فاینال فانتزی 7 باید قربانی پیروزیت خودش می شد. پس از این همه سال تمجید و تحسین و بحث و جدل، اکنون واژه منحوس بیش ازحد بهاداده شده (Overrated) باید روی میراث بازی سایه می انداخت.
ولی این اتفاق هنوز نیفتاده است. البته پس از فاینال فانتزی 7 بازی هایی منتشر شدند که از این بازی بهتر بودند، ولی تصور این که در صورت عدم انتشار این بازی، صنعت نقش آفرینی در دهه 90 و 2000 چه وضعیتی پیدا می کرد، غم انگیز است. این بازی به میلیون ها نفر نشان داد که آن ها عاشق بازی های نقش آفرینی بودند و خودشان خبر نداشتند و برای رسیدن به این دامنه مخاطب گسترده، عمق، کیفیت، بلندپروازی و جنبه های احساسی بازی هیچ کدام فدا نشدند.
5. فاینال فانتزی تاکتیکس (Final Fantasy Tactics)
تهیه نماینده: Square / سازنده: Square
سال انتشار: 1998
بسکمک در زمان انتشار بازی آن را به عنوان برترین بازی نقش آفرینی تاکتیکی برگزیدند، اما قابل توجه ترین دستاورد بازی این است که در حال حاضر، با وجود این که 24 سال از انتشار بازی گذشته است، هنوز بازی دیگری منتشر نشده که بتواند در این زمینه رقیب جدی تاکتیکس به حساب بیاید.
گیم پلی بازی بسیار قابل دسترس و در عین حال عمیق و لذت بخش است و گرافیک رنگارنگ، شخصیت های درگیرنماینده و داستان غافلگیرنماینده بازی همه مکمل خوبی برای گیم پلی بازی هستند. نمی دانم آیا فاینال فانتزی تاکتیکس برترین بازی نقش آفرینی تاکتیکی تمام دوران است یا خیر، ولی در نظر عده بسکمک، به عنوان معیار کیفی سبک باقی خواهد ماند.
4. داستان یک ولگرد (Vagrant Story)
تهیه نماینده: Square / سازنده: Square Product Development Division 4
سال انتشار: 2000
انگار که از زمان انتشار داستان یک ولگرد در سال 2000، هواداران منتظرند این بازی به آن درجه از توجه و محبوبیتی که سزاوارش است برسد. با این که این بازی هواداران خاص و پیگیر خود را دارد، ولی از قرار معلوم این بازی هیچ وقت قرار نیست به آن درجه از محبوبیتی که لایقش است برسد. این بازی بیش از حد سخت و بیش از حد فرق دارد و احتمالاً هیچ گاه نسخه ریسمتری شایسته برای آن ساخته نخواهد شد.
با این حال، کسانی که داستان یک ولگرد را بازی نموده اند، می دانند که این بازی بلندپروازانه ترین و منحصربفردترین بازی نقش آفرینی اسکوئر برای پلی استیشن 1 بود. داستان یک ولگرد به لطف گرافیک شگفت انگیز، مبارزه عمیق و داستان پخته اش از بیشتر بازی های هم دوره اش بهتر عمر نموده است. عجیب است که بازی ای که تا این حد متفاوت و نوآورانه است، تا این حد کامل و با اعتماد به نفس به نظر می رسد.
3. کرونو کراس (Chrono Cross)
تهیه نماینده: Square / سازنده: Square Product Development Division 3
سال انتشار: 2000
موقعی که کرونو کراس منتشر شد، یکی از اولین نظراتی که درباره آن پخش شد، ابراز ناامیدی از این بود که بازی دنباله ای مستقیم برای کرونو تریگر (Chrono Trigger) نیست. حتی وقتی خبرش آمد که تیم سازنده بازی هیچ وقت به این بازی به چشم دنباله ای برای کرونو تریگر نگاه نکردند، این بازی زیر سایه عنوان پیشین مجموعه - که از برترین های تمام دوران است - باقی ماند.
شاید اگر کرونو کراس به عنوان کلاسیک منتشرشده برای SNES وفادار می ماند، از برخی لحاظ بهتر می شد، ولی حتی در زمان انتشار نسبتاً جنجالی اش، عده بسکمک بازی را به خاطر مبارزات نوآورانه، داستان عجیب و شگفت انگیزش، تعداد زیاد شخصیت ها، موسیقی، گرافیک و عناصر غافلگیرنماینده آن تحسین کردند. اگر اهل تجربه بازی های نقش آفرینی پلی استیشن 1 بودید، احتمالاً کرونو کراس اولین بازی ای نیست که تجربه کردید، ولی احتمالاً بیشتر از هر بازی دیگری در دلتان جا باز نموده است.
2. فاینال فانتزی 9 (Final Fantasy 9)
تهیه نماینده: Square / سازنده: Square
سال انتشار: 2000
فاینال فانتزی 9 به نوعی غزل خداحافظی اسکوئر برای پلی استیشن 1 بود. با این که بازگشت این بازی به سبک فانتزی قرون وسطایی (که شاخصه بازی های کلاسیک فاینال فانتزی بود) نشان دهنده جو سرخوشانه حاکم بر اسکوئر در آن دوران بود، برای بسکمک این سوال ایجاد شده بود که آیا اسکوئر می تواند جنجال های ایجادشده بر اثر انتشار فاینال فانتزی 8 را با پیروزیت مهار کند و نقش آفرینی ای منتشر کند که کارنامه کاری درخشان آن ها روی پلی استیشن 1 را در کمال افتخار به سرانجام برساند.
آن ها پیروز شدند این کار را انجام دهند و این دستاوردی است که نباید نادیده گرفت. تا به امروز، کمتر بازی نقش آفرینی ای به ذهنم می رسد که جذابیت، طنز و شخصیت پردازی در سطح فاینال فانتزی 9 داشته باشد و در عین حال تجربه نقش آفرینی ای فراهم کند که هم برای تازه واردان و هم برای کارکشته های ژانر لذت بخش است. این بازی دستاوردی همه جانبه است که مخاطب را سرشار از ذوق و شگفتی می نماید.
1. سوئیکودن 2 (Suikoden II)
تهیه نماینده: Konami / سازنده: Konami
سال انتشار: 1999
سوئیکدون 2 از ابتدا محکوم به شکست بود. این بازی همزمان با فاینال فانتزی 8 منتشر شد، توزیع گسترده ای نداشت و گرافیک رترویی داشت که در زمان اوج درخشش گرافیک سینمایی بازی های بزرگ پلی استیشن 1 بسکمک از گیمرها را پس زد. از همه بدتر، عنوان پیشین مجموعه، بازی نقش آفرینی بسیار خوب، ولی نه عالی بود که دامنه مخاطب گسترده ای پیدا نکرد.
با این حال، سوئیکودن 2 یکی از برترین بازی های تمام دوران در هر ژانری است. خیلی دوست دارم درباره داستان پرظرافت، عمیق و سیاسی بازی، سیستم مبارزه متنوع آن، مینی گیم هایش، دنیاسازی قوی اش و موسیقی زیبایش صحبت کنم، ولی بزرگ ترین نقطه قوت سوئیکودن 2 بیش از صد شخصیتی است که قابل اضافه کردن به گروه هستند، شخصیت هایی که کونامی پیروز شده تک تک شان را (بعلاوه تعاملشان را با یکدیگر) به برترین نمونه های زمان انتشار بازی تبدیل کند.
من سوئیدوکن 2 را به عنوان بازی بی نقص توصیف نمی کنم، ولی در عین حال، به سختی می توانم به جنبه یا جزئیاتی از بازی فکر کنم که در نظرم لازم بود تغییر کند.
منبع: Den of Geek
منبع: دیجیکالا مگ