همه چیز درباره پلی استیشن 5: پنجمین سامورایی

به گزارش تور ایتالیا ارزان، وقتی درباره بازی های ویدیویی حرف می زنیم، کم تر کسی پیش از پلی استیشن به محصول دیگری فکر می کند. مجموعه کنسول هایی که از طریق شرکت سونی تولید شده اند و از سال 1994 تا امروز میزبان بسیاری از هواداران دنیای گیم هستند. این یک واقعیت غیرقابل انکار است که پلی استیشن در تاریخ تقریبا 26 ساله اش جریانسازترین محصولی بوده که دنیای بازی های ویدیویی به خودش دیده و این جهت طولانی هرگز قرار نیست به انتها برسد. سونی مدتی پیش از پلی استیشن 5 رونمایی کرد.

همه چیز درباره پلی استیشن 5: پنجمین سامورایی

پنجمین سامورایی سونی که حالا ظاهر و بسکمک از سخت افزار آن را می شناسیم اما هنوز مسیری طولانی تا رسیدن به دست عاشقان دنیای گیم دارد. در ادامه همه اطلاعاتی که درباره پلی استیشن 5 داریم را بررسی می کنیم؛ از طراحی تا سخت افزار و حتی قیمتی که البته هنوز تعیین نیست.

نگاهی به طراحی پلی استیشن 5: متفاوت و مدرن تر از همیشه

اگرچه سونی مدت ها پیش از دسته بازی پلی استیشن نو رونمایی کرده بود اما هیچ تصویر و طرحی به صورت رسمی از این کنسول مورد انتظار منتشر نمی شد تا سونی برای رویداد رونمایی از این کنسول هیجان بیشتری به هوادارانش تزریق کند. تا پیش از رونمایی از پلی استیشن 5، طرح هایی منتشر می شد که هواداران پلی استیشن را ناامید می کرد. این طرح ها که فاصله زیادی با انتظارات کاربران داشت اما هیچ شباهتی با طرحی که سونی از آن رونمایی کرد، نداشتند. طراحی مدرن پلی استیشن 5 با عبور از طراحی مینیمال به یک کنسول متفاوت و نو بود.

برای نخستین بار، سونی کنسول پلی استیشن را با ترکیبی از رنگ های سفید و مشکی رونمایی کرد. تا پیش از این، کنسول های سونی یا سفید بودند یا با رنگ مشکی عرضه می شدند. اما پلی استیشن 5 نخستین کنسول شرکت ژاپنی است که با ترکیب هر دو رنگ عرضه می شود. طرح V شکل بخش مشکی کنسول، یادآور عدد پنج لاتین است اما آن چه بیشتر از رنگ آمیزی دستگاه به چشم می آید، طراحی متفاوت و عجیب آن است که تقریبا با زبان طراحی محصولات قبلی سونی و پلی استیشن تفاوت بسیار زیادی دارد. یکی از مدیران سونی درباره این طراحی متفاوت می گوید:

ما تلاش کردیم محصولی را به بازار عرضه کنیم که طراحی مدرن و مینیمالی متعلق به دهه سوم قرن بیست و یکم داشته باشد. در سال های دهه 2020 میلادی و در خانه شما به محصولاتی نیاز است که طراحی آن ها بخشی از لوازم خانگی و فضای دلنشین خانه شما باشد. بنابراین تصمیم گرفتیم تا محصول متفاوتی را طراحی کنیم که شکل و شمایل آن برای بسکمک از کاربران مجذوب کننده و فرق دارد.

با این حال در همان نگاه نخست هم به نظر می رسید پلی استیشن 5 کنسولی با ابعادی بزرگ و شاید وزنی سنگین باشد. نوترین تصاویری که از این محصول منتشر شده، ابعاد بزرگ آن را نمایش می دهند. اگر بخواهیم یک تصویر ذهنی از پلی استیشن 5 داشته باشیم، باید بدانیم این کنسول ابعادی دو برابر بزرگتر نسبت به پلی استیشن 4 دارد و به احتمال زیاد سنگین تر است. ضمن این که از قلم نیاندازید سونی پلی استیشن 5 را در دو مدل عرضه کرده که یکی از آن ها توانایی اجرای دیسک های سخت افزاری را دارد و مدل دیگری بازی های ویدیویی را به صورت آنلاین دریافت می کند. بنابراین مدلی که سونی آن را دیجیتال می داند طراحی قرینه ای دارد.

نگاهی به سخت افزار پلی استیشن 5: نسل پنجم با پنج برابر سرعت بیشتر

تاریخ کنسول های بازی نشان می دهد هرچه به دوران معاصر نزدیک شده ایم، کنسول ها قدرت بیشتری پیدا کرده اند و البته که فاصله زمانی میان معرفی و عرضه آن ها کم تر شده است. حدود هفت سال پس از معرفی پلی استیشن 4 سونی از نسل پنجم کنسول هایش رونمایی کرده که آمارها نشان می دهد قدرت آن بیشتر از 10 فراپلاس بیشتر از نسل قبلی است. اگر نمی دانید فراپلاس چیست نگران نباشید. به زبان ساده تر، پلی استیشن 5 در مقایسه با پلی استیشن 4 بیشتر از 5.5 برابر قدرتمندتر شده تا بازی های ویدیویی را با کیفیت فوق العاده ای نمایش دهد.

پلی استیشن 5 از یک پردازنده ساخته شده از طریق شرکت AMD بهره می برد که براساس نسل سوم سری رایزن طراحی شده و هشت هسته هفت نانومتری Zen 2 دارد. این کنسول بازی توانایی نمایش تصاویر با کیفیت باورنکردنی 8K را فراهم کرده که البته برای استفاده از این قابلیت به تلویزیون یا نمایشگری با این قابلیت هم نیاز دارید. یک کارت گرافیک رادئون Navi هم درون هر پلی استیشن 5 قرار گرفته تا تصاویر را پردازش کرده و باکیفیتی بالاتر نمایش دهد. هم چنین سونی، پی اس 5 را به 16 گیگابایت حافظه موقت یا رم مجهز کرده تا در کنار حافظه داخلی 825 گیگابایتی، هیچ محدودیتی در حافظه پنجمین سامورایی دیده نشود. از آن جایی که این کنسول به هاردهای قدرتمندتر SSD مجهز شده باید منتظر افزایش باورنکردنی سرعت اجرای بازی ها باشیم.

اجرای بازی های قدیمی: پلی استیشن های قبلی را روی پلی استیشن 5 تجربه کنید

سونی در پلی استیشن 5 از فناوری جالبی استفاده خواهد کرد که به آن سازگاری معکوس می گویند. با کمک پردازنده ویژه این کنسول بازی، شما فرصت آن را پیدا می کنید تا بازی های قدیمی کنسول های قبلی سونی یعنی پلی استیشن های 3 و 4 و حتی قدیمی تر را روی کنسول نو سونی بازی کنید. با این حال تا امروز، سونی فقط اجرای بازی های پلی استیشن 4 روی کنسول نوش را تایید کرده و شاید خبری از بازی های نسل های قبل تر نباشد.

پلی استیشن 5 چه قیمتی دارد؟

شرکت ژاپنی هنوز درباره قیمت پلی استیشن 5 صحبتی نکرده و قرار نیست به این زودی ها اطلاعات زیادی منتشر کند. با این حال هواداران قدیمی پلی استیشن و تحلیلگران صنعت گیم انتظار قیمت پایینی از سونی ندارند. سخت افزار پلی استیشن 5 نسبت به نسل قبلی پیشرفت عظیمی را تجربه کرده که هزینه تولید آن را به شدت افزایش می دهد. اگرچه سونی پلی استیشن 4 را با قیمت مطلوب 399 دلار به بازار عرضه کرد اما قیمت پایه پلی استیشن 5 بسیار بیشتر خواهد بود.

در این زمینه بخوانید:

چه هارد اکسترنالی کار ما را راه می اندازد؟ راهنمای خرید

راهنمای خرید گوشی موبایل و تلفن هوشمند

برای تقویت و ارتقای سخت افزار لپ تاپ به چه نکاتی توجه کنیم؟

در چند هفته اخیر تصاویری در فروشگاه های آنلاین منتشر شده که نشان می دهد این کنسول با قیمت باورنکردنی 700 دلار به فروش می رسد. از آن جایی که مدیران مایکروسافت مدعی شده اند کنسول آن ها یعنی ایکس باکس سری ایکس در مقایسه با رقیب ژاپنی قیمت بسیار پایین تری دارد، این قیمت بالای پلی استیشن 5 می تواند حکم شکست آن در بازار را امضا کند. بنابراین به نظر می رسد سونی فعلا صبر کرده تا قیمت رقیب آمریکایی را بررسی کند و پس از آن قیمت واقعی پلی استیشن 5 را اعلام کند. از قلم نیاندازید که پلی استیشن 5 در دو مدل متفاوت عرضه می شود. پس این احتمال وجود دارد که سونی دو قیمت گوناگون برای محصولات نوش در نظر بگیرد.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 11 آذر 1400 بروزرسانی: 11 آذر 1400 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 2061

به "همه چیز درباره پلی استیشن 5: پنجمین سامورایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره پلی استیشن 5: پنجمین سامورایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید