مردی که بتمن را در هم می شکند، فیلم خیزش شوالیه تاریکی

به گزارش تور ایتالیا ارزان، کمتر از یک ماه به اکران فیلم خیزش شوالیه تاریکی The Dark Knight Rises به جای مانده است، این فیلم از 20 جولای در سینماهای جهان نمایش داده خواهد شد. این بار کارگردانی فیلم را کریستوفر نولان برعهده دارد. در شرایطی که انتظار تماشا این فیلم را می کشیم، نویسنده مهمان خبرنگاران -سعید علیزاده- لطف نموده اند و نوشته ای خوب در خصوص این فیلم نوشته اند. با هم این نوشته را می خوانیم:

مردی که بتمن را در هم می شکند، فیلم خیزش شوالیه تاریکی

یأس و ناامیدی سرتاسر گاتام را فراگرفته و بار دیگر شهر غرق در فساد و گناه شده است. مردم گناهکار شهر بازهم باید تقاص اعمال ناشایست خود را پس دهند. آتشی ویرانگر در انتظار مردم شهر است؛ این بار اما دیگر هیچ نجات دهنده ای در راه نیست. هیچ کس توان ایستادگی مقابل بین را ندارد؛ مردی خبیث با گذشته ای تیره که وجودش تنها با خاکستر شدن گاتام آرامش خواهد یافت…

اینها تصویری تاریک از آخرین اثر کارگردان محبوب دنیای سینما، کریستوفر نولان برای سه گانه بتمن اش است. او با تمام وجود بازگشته تا سرانجامی شایسته برای این سه گانه رقم بزند.

اگر نگاهی به آثار سینمایی ای که از روی کمیک ها ساخته شده است بیاندازیم، خواهیم دید که هیچ یک به اندازه اقتباس هایی که نولان از روی سری کمیک های بتمن داشته است، انتظارات را برآورده نساخته اند و مورد تحسین و تشویق مخاطبان و منتقدین واقع نشده اند. حتی فیلم انتقام جویان The Avengers که با سبدی پر از شخصیت های دنیای کمیک بر پرده به نمایش عایدی (که البته فروشی عالی داشته است) هم نتوانسته در سطح فیلم های نولان ظاهر گردد. کریستوفر نولان دست روی چیزی گذاشت که بسیاری معتقد بودند که هیچ گاه نمی تواند برایش پیروزیتی به دست آورد. او برخلاف تیم برتون و جوئل شوماخر کارگردانان مجموعه های قبلی بتمن، مرزهای واقعیت و تخیل را در هم شکست و با تزریق عناصر درون گرایانه و روان شناسانه خود به قلب بتمن و شخصیت هایش، راه خود را از تمامی کمیک سازان هالیوود جدا کرد. نولان بتمن را انسانی واقعی و باور پذیر نشان می دهد که همچون یک موجود عادی به مرور و با کوششی واقع گرایانه پا به مرزهای یک ابرقهرمان می گذارد.خود نولان نیز در موارد متعددی ذکر نموده است که هیچ گاه قصد نداشته بتمن را به کمیک هایش ارجاع دهد و همیشه در کوشش بوده تا کاراکتری باورپذیر خلق کند. او اعتقادی به این ندارد که فیلم های بتمن باید لزوماً اقتباس های کاملی از کمیک های بتمن باشند.

کریستوفر نولان

تا به امروز در بیشتر فیلم های قهرمانی هالیوود، قلب داستان ها با دو قطب خوبی و بدی، خیر و شر و یا ظلم و نیکی می تپید. شاید برای اولین بار این نولان بود که با شوالیه تاریکی تعریف نوینی از این دسته فیلم ها ارائه داد و با شخصیت های خاکستری اش چالش هایی فراتر از خوبی و بدی محض را به رخ تماشاچیان کشید. در فیلم های او هیچ گاه مرز بین خوبی ها و بدی ها به سادگی معین نشده است. آنچه که مسلم است، بین -دشمن بتمن در خیزش شوالیه تاریکی- نیز همچون جوکر یک بدمن کمیکی صرف نیست، او برای به چالش کشیدن روح و روان مردم گاتام می آید…

مردی که بتمن را در هم می شکند

شاید از میان مجرمانی که علیه بتمن به پا خاسته اند، تنها بین باشد که توانسته در برابر بتمن بایستد و او را در هم شکند. او با دیگر تبهکاران دشمن بتمن فرق دارد. نولان در خصوص بین می گوید: ما می خواهیم به مخاطبان نشان دهیم بین با تمام دشمن هایی که بتمن تا به حال با آن ها رو به رو شده است، فرق دارد. او ضدقهرمانی بی نهایت باهوش است که با قدرت عجیبی که دارد، یک چالش مبارزه ای دیدنی برای بتمن ایجاد خواهد نمود. پس از سرانجام شوالیه تاریکی قاطعانه می خواستم به داستان بتمن سرانجام دهم و به همین علت به سراغ بین رفتم.

بعد از نمایش به یادماندنی موجودی بنام جوکر در شوالیه تاریکی، این احتیاج کاملا حس می شد که برای ساخت یک سرانجام شایسته برای این سری پیروز، نه تنها نباید از اندازه تنش و عظمت کار کاست، بلکه کوششی در خور احتیاج بود تا چیزی فراتر از شوالیه تاریکی خلق گردد. نولان این موضوع را به وضوح درک کرد و حاصل این تفکر، شخصیتی بنام بین است؛ ضدقهرمانی که بر عکس جوکر نیروی بدنی فوق العاده ای دارد و البته همچون او موجودی باهوش است.

در یکی از تریلرهای خیزش شوالیه تاریکی، بین می گوید: هنگامی که گاتام خاکستر گردد، تو اجازه من را خواهی داشت تا بمیری! خشم و بی رحمی وصف ناپذیر او را با همین یک جمله می توان به راحتی درک کرد.

بین برای اولین بار در ژانویه 1993 در کمیک بتمن: انتقام بین که به وسیله چاک دیگسون، داگ مونچ و گراهام نولان خلق شد، حضور یافت.

او گذشته ای تیره و غمناک دارد. انسانی زجر کشیده، که زندگی اش در دنیایی سراسر از جنایت و فساد سپری شده است؛ او را در ازای فرار پدرش از حبس دستگیر کردند. سالیان درازی را در حبس هاردلاک در حوالی جمهوری کارایبی سانتا گذراند. در حبس بود که شخصیت مخوف بین به تدریج به روزهای اوج اش در گاتام نزدیک شد. در پس دیوارهای حبس با تمرینات بسیاری که داشت، به مرور بر قدرت خود اضافه نمود. هوش سرشار بین از لابه لای کتابهای متعددی که در حبس خواند، سر برآورد. قدرت او در حبس تا آنجا پیش رفت که همگان در حبس می دانستند، شاه حبس کیست! مسئولان نگران حبس یکسری آزمایشات مرموز در خصوص اثر یک داروی نیرو زا به نام ونوم که پروفسور هوگو استرنج (یکی از شخصیت های کمیک های بتمن) اختراع نموده بود، را بر روی حبسیان انجام دادند. نتیجه کار غیر منتظره بود: تمامی حبسیان آزمایش شده، در برابر دارو تاب نیاورده و کشته شدند؛ اما بین که به سختی دارو را تحمل نموده بود، زنده ماند و با قدرت خارق العاده ای که از دارو نصیبش شد به همراه یارانش از حبس گریخت و به سوی گاتام رهسپار شد.

بین به طرز عجیبی به ونوم اعتیاد دارد و در صورتی که از دارو دور بماند، گریبانگیر درد عذاب آوری خواهد شد. به همین علت به وسیله ماسک و لوله هایی که به کپسولی در پشت بدنش متصل است، هر 12 ساعت با تزریق ماده ونوم دوام می آورد.

کریستوفر نولان زمان زیادی را صرف کرد تا ماسک بین به صورتی دقیق طراحی گردد. او ماسک بین را وسیله ای برای پوشاندن صورت زجر کشیده اش می داند.

سرنوشت مبهم گاتام

شالوده روزهای جنجالی بین در مجموعه کمیک Knightfall توضیح داده می گردد، همان مجموعه ای که پیش بینی شده است نولان در مسیری مشابه آن پیش رود.

بین در اولین قدم پس از ورود به گاتام، می داند که در مبارزه رو در رو با بتمن شانسی ندارد و بازنده قطعی خواهد بود. او از همان ابتدا از هوش خود استفاده می نماید و با شکستن دیوارهای تیمارستان آرخام، تمامی جنایتکاران حبس شده در آن را به شهر وارد می نماید. این کار مسیر سختی را پیش روی بتمن قرار می دهد. او زمان زیادی را صرف می نماید تا با آنها مبارزه کند و این فعالیت مزمن او را کم کم از پا در می آورد. در سوی دیگر، بین روز به روز قدرتمندتر می گردد و زمانی که فرصت را برای شکست بتمن خسته مناسب می بیند، در غار مخفی بتمن برای نابود کردن او رهسپار می گردد…

مبارزه او با بتمن از لحظه های درخشان مجموعه Knightfall است. بین در وضعی ناباورانه بتمن را از ناحیه کمر مورد حملات سریع و خشن خود قرار می دهد و او را به شدت مجروح می نماید.

در قسمت هایی از تریلرهای نمایشی از خیزش شوالی تاریکی، بتمن شکست خورده از بین می پرسد: چرا من رو نمی کشی و خلاص نمی کنی؟ بین پاسخ می دهد: مجازات تو باید دردناک تر از این باشد.

پس از شکست قابل پیش بینی بتمن از بین، بتمن با حالی ویران از دیده ها پنهان می گردد و از شخصیتی به نام ژان پاول والی یا همان آزریل بزرگ برای پذیرفتن هویت بتمن در روزهای غیبتش یاری می خواهد. آزریل همچون بتمن فردی قدرتمند و باهوش بود و با لباس بتمنی مخصوص خود با بین که در غیاب بتمن تمامی جنایت های زیرزمینی گاتام را دست دارد به مبارزه بر می خیزد و در مبارزه ای نفس گیر لوله های تزریق کننده ونوم بین را می برد و بین ضعیف شده را شکست می دهد و با وضعی دردناک به حال خود رها می نماید. روایت های ضد و نقیضی نقش آزریل را به سمت جوزف گوردن لویت کشانده است. باید دید آیا او همان کسی است که در برابر بین می ایستد.

بین در مقاطع مختلف دیگری نیز دشمن بتمن بوده است. او حتی زمانی همراه با راس الغول در برابر بتمن ایستاد. عجیب تر از آن این است که در مقاطعی نیز همراه بتمن نیز مبارزه نموده است. در مجموعه Bane II: The Redemption پس از جریانات شکست در برابر بتمن و حبس شدن اش، از حبس بیرون آمد و در جهت ریشه کن کردن تبهکارانی که ماده مخوف ونوم را در شهر پخش می کردند با بتمن همراه شد. البته از این دست اتفاقات در دنیای تخیلی کمیک ها به وفور دیده شده است.

جیمی کیج به روایت نولان

تام هاردی که قبلا بازی درخشان او را در تلقین نولان دیدیم، ایفاگر نقش بین است. او در خصوص بین می گوید: بین خیلی خشن است، حتی فکر او هم مدام در فکر است تا یک کار خشونت آمیز انجام دهد. او انسان گردن کلفتی است که تاب هیچ خیانتی را ندارد و به راحتی اطرافیانش را از سر راه بر خواهد داشت. او یک ماشین تخریب است، دست ها و پاهای بزرگ و سنگینی دارد و استخوان های دشمنانش را به راحتی تکه تکه می نماید و تمام آن ها را در هم می شکند.

نولان در حال نوشتن فیلمنامه، این نقش را فقط برای یک نفر می نوشته و آن شخص کسی جز تام هاردی نبوده است. تام برای فرو رفتن در قالب بین سختی های زیادی را متحمل شد. او در تمام مدت زمان فیلمبرداری، ماسک مخوف بین را بر صورت زد و سختی های نفس کشیدن با آن را بر دوش کشید. تام در این باره گفت: اگر زیاد دستپاچه می شدم و سرعت تنفسم بالا می رفت مشکل ساز می شد ولی اگر آرام و عمیق نفس می کشیدم، مسئله ای پیش نمی آمد.

نولان ایده طبیعی نشان دادن احساسات و حرکات چهره یک بین دلخواه و البته باورپذیر را این چنین توضیح می دهد: من فکر می کردم که اگر بتوانم بازیگری شایسته، مانند تام را وادار کنم که مدت های طولانی ماسکی خسته کننده را به صورت بزند، آن وقت می توانم چهره حقیقی بین را نشان بدهم. به این صورت تمام حرکات بدن، معنا پیدا می نماید.

نولان و هاردی حتی تاجایی پیش رفتند که از هیچ بدل کاری در صحنه های اکشن بین استفاده نکردند. آنها معتقدند این حرکت، می تواند انتقال حس و حرکت کاراکتر را با مخاطب میسرتر کند.

بین برای اولین بار در دنیای سینما در فیلم بتمن و رابین حضوری کوتاه داشت. حضوری البته مفتضحانه و کاملا ناامید کننده که صدای تمامی هواداران را درآورد. از وی موجودی غول مانند به نمایش عایدی که بدون هیچ فکر و اندیشه ای صرفاً دستورات را اجرا می کرد. این تصویر نادرست از بین باعث شد که شناخت چهره حقیقی او تا به امروز در هاله ای از همان تصورات غلط فیلم بتمن و رابین پنهان بماند.

رابرت اسونسون ایفاگر نقش بین در آن فیلم بود که البته مدتی بعد همچون هیث لجر فقید درگذشت، اما بدبختانه هیچ سودی از مرگش نه به خانواده اش رسید و نه به اعتبار سینمایی بین اضافه نموده شد.

سرانجام یک افسانه

چه سرنوشتی در انتظار بتمن است؟ نولان سکوت اختیار می نماید. حتی کریستین بیل هم در خصوص سرنوشت بتمن چیزی نمی گوید؛ هرچند نولان به طریق دیگری به این موضوع پاسخ می دهد: قطعا خیزش شوالیه تاریکی سرانجام کار بتمن و بروس وین است.. در انتهای شوالیه تاریکی، بتمن در شرایط خاصی قرار داشت. او در حال فرار است و اعتباری را که در میان مردم شهر کسب نموده بود، از دست داده است. داستان خیزش شوالیه هشت سال بعد از وقایع شوالیه تاریکی اتفاق می افتد و کهولت سن بر چهره بروس کاملا هویداست. اوضاع چندان جالبی ندارد. نولان می خندد و ادامه می دهد: البته او قبلا هم وضع چندان خوبی نداشت اما این بار جداً شکسته تر شده است.

کریستین بیل در ادامه صحبت های نولان می گوید: زندگی بتمن در هجمه ای از سختی و رنج سپری شده است. نکته بااهمیت اینجاست: او تا چه هنگامی دوام خواهد آورد؟ او باید سعی کند که به این سوال جواب دهد.

ضرب آهنگ های یک شورشی

هنس زیمر را هر علاقه مندی به سینما می شناسد. آهنگساز مشهور فیلم هایی مثل شوالیه تاریکی و سرآغاز بدون هیچ شکی، یکی از بزرگ ترین آهنگسازهای تاریخ هالیوود است. بی شک بخش اعظمی از معروفیت سری بتمنی که نولان کارگردانی نموده است، مدیون ضرب آهنگ های حیات بخش موسیقی زیمر است. او نیز این بار همچون نولان خود را برای خلق حماسه ای دیگر آماده ساخته است. زیمر وعده داده است که موسیقی ایی برای فیلم ساخته است که پیش از این نظیرش را نشنیده باشید! آلبوم موسیقی متن فیلم خیزش شوالیه تاریکی حوالی اکران فیلم منتشر خواهد شد. البته به لطف پیش فروش های اینترنتی آلبوم از این لینک می توانید سی ثانیه از هر قطعه را بشنوید. ثانیه هایی از هرج و مرج و دردی که بین با خود به گاتام خواهد آورد.

زیمر در خصوص فراوری آلبوم فیلم می گوید: به کریستوفر گفتم این اجازه را به من می دهی تا ایده هایی را که برای خیزش شوالیه تاریکی در فکر دارم را یک بار صرفا برای امتحان کردن با یاری یک سمفونی بزرگ پیاده کنم؟ او نیز پذیرفت. می دانستم درد باید از معینه های اساسی تم اصلی فیلم باشد. هنگامی که کریس قطعات را شنید گفت: واقعا شگفت آوری! با همین قطعات نیمی از فیلم ساخته شد!

زیمر معتقد است همیشه باید برای ساخت هر آلبومی قصد داشته باشیم تا کاری خلق کنیم که قبلا نظیرش وجود نداشته است! او با اعتماد به نفسی فوق العاده وعده می دهد، موسیقی خیزش شوالیه تاریکی این چنین خواهد بود.

تصاویر و تریلرها چه وعده ای می دهند؟

در تریلرهای به نمایش در آمده از خیزش بتمن، اطلاعات زیادی در دسترس قرار گرفته است. اطلاعاتی که بیش از آنکه داستان را لو بدهند بر شک ها و تردید ها اضافه نموده اند. شاید جالب ترین این اطلاعات مربوط به حضور سلینا کایل یا همان زن گربه ای کمیک ها است که آن هاتاوی نقش او را ایفا می نماید. در آخرین تریلر به نمایش عایدیه، او در کنار بتمن حضور دارد و علیه تبهکاران مبارزه می نماید. در قسمت های دیگر، تعداد زیادی از ماشین های جنگی بتمن دیده می شوند که گویا بین از آنها برای آشوب خود بهره می برد. به نظر می رسد بین ماشین ها را از لوسیوس فاکس به سرقت برده باشد. در فهرست بازیگران فیلم، نام لیام نیسون به چشم می خورد. او هنوز در هیچ تصویر یا تریلری از بتمن دیده نشده است و همگان انتظار دارند راز حضور او و رابطه اش با لیگ سایه ها را در جریانات خیزش بتمن ببینند.

دقیقا هنگامی که خبر ساخت قسمت سرانجامی بتمن به وسیله کمپانی برادران وارنر اعلام شد، حرف ها وحدیث ها در خصوص عدم پیروزیت آخرین قسمت بتمن شکل گرفت. بسیاری معتقدند نولان هیچ گاه نخواهد توانست، تصویری که از بتمن و دشمنانش در شوالیه تاریکی بر پرده به نمایش گذاشت را تکرار کند. شاید بخش عظمی از این تفکرات به نمایش خیره کننده هیث لجر فقید در نقش جوکر بازگردد.

اما آنچه که مسلم است، کریستوفر نولان هیچ گاه مخاطبان خود را ناامید نساخته است و قطعا این بار نیز با نمایشی سرگرم کننده والبته چالش برانگیز از شوالیه تاریکی، هواداران را خرسند می سازد. پیش بینی می گردد خیزش شوالیه تاریکی بار دیگر رکوردهای فروش را در روزهای نخستین اکران جا به جا کند. ما نیز همچون دیگر هواداران مشتاق به انتظار تماشای یک شگفتی دیگر از کریستوفر نولان و یارانش نشسته ایم.

منبع: یک پزشک
انتشار: 17 آذر 1401 بروزرسانی: 17 آذر 1401 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 2362

به "مردی که بتمن را در هم می شکند، فیلم خیزش شوالیه تاریکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردی که بتمن را در هم می شکند، فیلم خیزش شوالیه تاریکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید