شگفت انگیزترین آتشفشان ها در کره زمین

به گزارش تور ایتالیا ارزان، شگفت انگیزترین آتشفشان ها در کره زمین

آتشفشان ها برای مدت های طولانی منبعی برای اسطوره ها و افسانه بوده اند. در فرهنگ های باستانی آتشفشان ها را به عنوان منبع قدرتی می دانستند که به وسیله خدایان و برای خشم آن ها به وجود می آیند. ما اکنون می دانیم که آتشفشان ها در واقع نتیجه حرکات زمین شناسی پوسته زمین می باشد. اگرچه که در حال حاضر ما از نحوه فعالیت آن ها اطلاع داریم اما شگفت انگیزترین آتشفشان ها همچنان می توانند ایجاد رعب و وحشت بسیاری کنند. در این مطلب می خواهیم لیستی از شگفت انگیزترین آتشفشان ها در کره زمین را برای شما معرفی نماییم پس با خبرنگاران همراه شوید.

شگفت انگیزترین آتشفشان ها در کره زمین

کوه برومو | Mount Bromo

آتشفشان گونونگ برومو که از شگفت انگیزترین آتشفشان ها در کره زمین می باشد بخشی از توده سنگی تنگر (Tengger) به صورت فعال بوده و در جاوای شرقی واقع شده است. این کوه با ارتفاع 2329 متر بلندترین قله این رشته کوه نبوده اما شناخته شده ترین آن ها می باشد. از طرف دیگر این منطقه یکی از جاذبه های گردشگری در جاوا نیز به شمار می رود. بالای این آتشفشان از بین رفته و در داخل دیواره های آن سولفور سفید وجود دارد. این منطقه به وسیله شن و ماسه های آتشفشانی احاطه شده است. این اثر بسیار ناخوشایند است زمانی که این منطقه را با دره های سرسبز اطراف آن مقایسه خواهید کرد.

کراکاتوا | Krakatoa

کراکاتوا یک جزیره آتشفشانی بین جاوه و سوماترا می باشد. فوران این کوه در 26 و 27 اوت سال 1883 در میان رویدادهای خشونت آمیز آتشفشانی قرار گرفته و در تاریخ ثبت شده است. این فوران که به اندازه 200 مگاتن تی ان تی بوده است، حدود 13 هزار برابر بمب هسته ای هیروشیما قدرت داشته است. انفجار بزرگ ان به اندازه ای بوده است که در غرب استرالیا یعنی بیش از 3100 کیلومتر دورتر نیز شنیده شده است. در سال 1927 فوران های کوچکتری کراکاتوا کودک را از سطح دریا به وجود آورده و این جزیره آتشفشانی در حال حاضر سالانه به طور میانه 7 متر رشد می کند. آخرین فوران آن در سال 2008 و در ماه آوریل شروع شده و تا به امروز ادامه یافته است.

آتشفشان آرنال | Arenal Volcano

آتشفشان آرنال یکی از شگفت انگیزترین آتشفشان ها در کره زمین و بعلاوه یکی از فعال ترین ها در کاستاریکا می باشد. این کوه در 90 کیلومتری شمال غرب شهر سن خوزه قرار گرفته است. این آتشفشان در ارتفاع 1600 متری قرار گرفته و نمایی از دریاچه آرنال را ارائه می کند. از نظر زمین شناسی این کوه بسیار جوان به حساب آمده و سن آن کمتر از 3 هزار سال تخمین زده می گردد. در سال 1968 کوه آرنال فوران نموده و شهر کوچک تاباکون را به کلی نابود نمود. به علت انفجاری که در هنگام فوران آن بوده سه حفره در سطح غربی ان ایجاد شد که امروزه تنها یکی از آن ها به جای مانده است.

کوه اتنا | Mount Etna

کوه اتنا به عنوان دومین آتشفشان فعال در اروپا و یکی از شگفت انگیزترین آتشفشان ها در کره زمین می باشد که در حال حاضر 3329 متر ارتفاع دارد. البته که این کوه دارای فوران های متفاوتی در نوک قله خود می باشد. این کوه از سال 1981 تا به امروز 21 متر از ارتفاع خود را از دست داده است. خاک های آتشفشانی و حاصلخیز نشات گرفته از این آتشفشان در سواحل سیسیل واقع شده اند. تاکستان ها و باغ ها در سراسر دامنه های این کوه پیشرفته و کشاورزی گسترده ای در این منطقه را پوشش می دهد.

آتشفشان ازورنو | Osorno Volcano

آتشفشان ازورنو یک استراتو ولکان مخروطی با ارتفاع 2652 متر بوده که در منطقه لوس لاگوس شیلی واقع شده است. این کوه در ساحل دریاچه لانکوهی قرار گرفته و بعلاوه از بالای آن می توان به دریاچه تودوس لوس احاطه داشت. این کوه که از شگفت انگیزترین آتشفشان ها در کره زمین می باشد در سراسر دنیا به عنوان نمادی برای منظره محلی به شمار می رود و از نظر ظاهری شباهت بسیاری به کوه فوجی دارد. ازورنو یکی از فعال ترین آتشفشان ها در جنوب شیلی بوده که 11 فوران تاریخی بین سال های 1575 تا 1869 برای این کوه ثبت شده است. جریان های گدازه ای که در طول فوران ها ایجاد شده است به دریاچه های اطراف آن رسیده است.

کوه وزوو | Mount Vesuvius

کوه وزوو به علت فوران آن در سال 79 میلادی شناخته شده که منجر به تخریب شهرهای رومی پومپی و هرکولانئوم شده و باعث مرگ بین 10 تا 25 هزار نفر شد. این کوه پس از آن نیز بارها فوران داشته و امروزه به عنوان یکی از خطرناک ترین آتشفشان ها در دنیا به شمار می رود زیرا در حدود 3 میلیون نفر در نزدیکی آن زندگی می کنند. ارتفاع مخروط کوه اصلی به طور مداوم در حال تغییر بوده اما در حال حاضر 1281 متر می باشد.

کیلاو | Kilauea

کیلاو جدیدترین مجموعه از شگفت انگیزترین آتشفشان ها است که مجمع الجزایر هاوایی را ایجاد نموده اند. این آتشفشان بسیار کوتاه و ضخیم یوده و یا قله های استراتوولکانی متفاوت می باشد. کیلاو یکی از فعال ترین آتشفشان ها در سطح زمین بوده و منبعی ارزشمند برای متخصصان به شمار می رود. از سال 1952 تا به امروز سی و سه فوران در این کوه اتفاق افتاده که آخرین مورد آن در 3 ژانویه 1983 شروع شده و همچنان نیز ادامه دارد.

کوه فوجی | Mount Fuji

کوه فوجی بلندترین کوه با ارتفاع 3776 متر در ژاپن می باشد. مخروط استثنایی و سنگ های متخلخل آتشفشانی آن یک نمادی شناخته شده در ژاپن بوده و اغلب در موضوعات هنری و عکس ها مورد استفاده قرار گرفته و به وسیله بازدیدکنندگان و کوهنوردان نیز مورد استقبال می باشد. این کوه در حال حاضر به عنوان یک آتشفشان فعال با خطر پایین برای فوران در نظر گرفته می گردد. آخرین فورانی که برای آن ثبت شده است در سال 1708 می باشد. این کوه به عنوان یک جاذبه توریستی محبوب بوده که حدود 200 هزار نفر سالانه که 30 درصد از آن ها خارجی هستند از آن صعور می کنند. صعور از کوه بین 3 تا 8 ساعت زمان بردن در حالی که پایین آمدن از آن بین 2 تا 5 ساعت احتیاج دارد.

آتشفشان مایون | Mayon Volcano

آتشفشان مایون یکی از شگفت انگیزترین آتشفشان ها در کره زمین بوده که به علت شکل کاملا مخروطی آن به مخروط کامل نیز مشهور است. دامنه های فوقانی این آتشفشان معمولا 35 تا 40 درجه زاویه داشته و یک دهانه در بالای آن قرار گرفته است. در اطراف آن لایه ای از گدازه و بعلاوه سایر مواد آتشفشانی می باشد. مایون فعال ترین آتشفشان در فیلیپین بوده که در 400 سال گذشته 49 مرتبه فوران داشته است. فوران مخرب مایون در اول فوریه 1814 بوده که در آن شهرهای نزدیک به کوه به وسیله سنگ های آتشفشانی مورد بمباران قرار گرفته و در حدود 2200 نفر از مردم محلی کشته شده اند.

کوه کلیمانجارو | Mount Kilimanjaro

کوه کلیمانجارو در حال حاضر غیرفعال بوده و در شمال شرقی تانزانیا و در نزدیکی مرز کنیا واقع شده است. این کوه که ارتفاعی به اندازه 5892 متر دارد به عنوان بلندترین قله در آفریقا و بعلاوه بلندترین کوه آزاد (خارج از رشته کوه) در دنیا و نیز به عنوان یکی از شگفت انگیزترین آتشفشان ها در کره زمین می باشد. صعود از کوه کلیمانجارو به سادگی بوده و به همین علت تبدیل به یک مقصد عالی برای کوهنوردان و گردشگران می باشد. اگرچه که کوه مشهور کلیمانجارو نزدیک به خط استوا می باشد اما به عنوان یکی از کوه های برفی در آفریقا است. به تازگی با بالا رفتن از کوه می توانید شاهد تازه ترین پوشش یخچال های طبیعی باشید.

در کشور ما ایران نیز آتشفشان های بسیاری وجو داشته که بعضی از آن ها خاموش و یا بعضی دیگر فعال می باشند اما خوشبختانه آتشفشان های شناخته شده در ایران از نظر زمین شناسی حالت های انفجاری نداشته و فوران آن ها به تنهایی عامل فاجعه نمی باشد. در هر صورت می بایست مواردی را در نظر گرفت که این عامل طبیعی که اجتناب ناپذیر نیز می باشد کمترین اندازه آسیب را به جوامع بشری و شهرها وارد نماید.

منبع: www.touropia.com

منبع: الی گشت
انتشار: 19 اسفند 1400 بروزرسانی: 19 اسفند 1400 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 2173

به "شگفت انگیزترین آتشفشان ها در کره زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شگفت انگیزترین آتشفشان ها در کره زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید