ریزش پاییزی نرخ بیکاری در آمار

به گزارش تور ایتالیا ارزان، مرکز آمار ایران نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در پاییز 1398 را منتشر کرد و از افت 1.2 درصدی این شاخص نسبت به فصل مشابه سال قبل اطلاع داد.

ریزش پاییزی نرخ بیکاری در آمار

آنالیز ها نشان می دهد در پاییز سال جاری، 44.3 درصد از جمعیت 15 ساله و بیش تر در ایران ازنظر مالی فعال بوده اند و یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته اند. آنالیز تغییرات نرخ مشارکت مالی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل 0.2 درصد کاهش داشته است.

بر اساس آمار، از میان جمعیت 27 میلیون و 338 هزار نفری که ازنظر مالی فعال بوده اند، 24 میلیون و 446 هزار نفر، معادل 89.4 درصد از این جمعیت در گروه شاغلان قرار گرفته اند و در مقابل دو میلیون و 893 هزار نفر، معادل 10.6 درصد از جمعیت فعال کشور به جمعیت بیکاران کشور پیوسته اند.

در جریان تحولات بازار کار ایران در پاییز سال جاری، به واسطه افت 0.2 درصدی نرخ مشارکت مالی و افزایش 472 هزار نفری جمعیت شاغلان، نرخ بیکاری کل معادل 1.2 درصد نسبت به پاییز پارسال کاهش پیدا نموده؛ هرچند این شاخص در مقایسه با تابستان سال جاری با افزایش 0.1 درصدی روبرو بوده است.

آنالیز اشتغال در بخش های عمده مالی نشان می دهد که در پاییز سال جاری، سهم بخش کشاورزی از کل اشتغال کشور 0.1 درصد افت نموده و در مقابل به سهم بخش های صنعت و خدمات از اشتغال کشور افزوده شده است. بر این اساس، در پاییز سال جاری سهم بخش صنعت از اشتغال کشور با افزایش 0.1 درصدی به 32.9 درصد رسیده و سهم بخش خدمات نیز با رشد 0.1 درصدی به 50 درصد افزایش یافته است.

آنالیز تغییر سهم بخش های مختلف مالی از اشتغال کشور حاکی از این است که در فصل پاییز سال جاری، بخش عمده متقاضیان تازه وارد به کشور در بخش های صنعت و خدمات جذب شده اند؛ اما در این میان سهم بخش خدمات به مراتب از سایر بخش ها پررنگ تر بوده است.

طبق آمار از مجموع 472 هزار نفر اشتغال جدید در یک سال منتهی به پاییز سال جاری، 70 هزار و 341 نفر در بخش کشاورزی، 156 هزار و 443 نفر در بخش صنعت و 248 هزار و 412 نفر در بخش خدمات مشغول به کار شده اند. این آمارها هرچند با سهم این سه بخش از بازار کار کشور تناسب دارند اما جذب بخش عمده متقاضیان جدید بازار کار در بخش خدمات می تواند تا حدودی ناشی از مسائل بخش فراوری و کشاورزی باشد.

در پاییز سال جاری، نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله حاکی از آن است که 25, 8 درصد از فعالان این گروه سنی در پاییز 1398 بیکار بوده اند. آنالیز تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل 1.2 درصد کاهش یافته اما همچنان به واسطه نبود تناسب میان احتیاج بازار با مهارت یا کیفیت نیروی کار، نرخ بیکاری این بخش بالاست.

همچنین آنالیز نرخ بیکاری جوانان 18 تا 35 ساله نیز نشان می دهد که در پاییز سال جاری، 17.9 درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده اند. تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می دهد این نرخ نسبت به پاییز پارسال به میزان 1.4 درصد کاهش یافته اما همچنان از نرخ بیکاری کل بالاست.

در رابطه با سهم اشتغال ناقص جمعیت 15 ساله و بیش تر آمار از این حکایت دارد که در پاییز سال جاری 10.6 درصد جمعیت شاغل، به دلایل مالی (فصل غیر کاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش تر و…) کم تر از 44 ساعت در هفته کار نموده و آماده برای انجام کار اضافی بوده اند. این در حالی است که 36.5 درصد از شاغلین 15 ساله و بیش تر، 49 ساعت و بیش تر در هفته کار نموده اند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 6 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 808

به "ریزش پاییزی نرخ بیکاری در آمار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریزش پاییزی نرخ بیکاری در آمار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید