راهنمای خرید موکت؛ انواع و مزایای موکت درخانه

به گزارش تور ایتالیا ارزان، خبرنگاران: این روز ها کفپوش های مدرن و متنوعی برای پوشاندن کف خانه وجود دارند، اما هنوز هم برخی از مردم دوست دارند در بخش هایی از خانه و به ویژه اتاق خواب موکت داشته باشند. موکت ها برای اتاق بچه ها بسیار مناسب هستند و ایمنی بچه ها را تا چند سال اول زندگیشان فراهم می نمایند.

راهنمای خرید موکت؛ انواع و مزایای موکت درخانه

وقتی نوبت به انتخاب موکت می رسد، باید همه جوانب را در نظر بگیرید و هوشمندانه انتخاب کنید تا از نتیجه نهایی راضی باشید.

مزایای موکت

  • برای حرارت و صدا یک جور عایق به حساب می آیند، به همین دلیل برای محیط های سرد و پر سروصدا هم قابل استفاده هستند.
  • با داشتن موکت ها کف خانه شما همواره نرم و راحت است.
  • از نظر رنگ و طرح بسیار متنوع هستند و با هر نوع دکوراسیونی جور در می آیند.
  • موکت های یک دست با پرز های کوتاهتر فضای اتاق را عظیمتر نشان می دهند.
  • در گروه کفپوش های بادوام جای می گیرند.
  • برای تمیز کردنشان لزومی ندارد که از دستمال نمدار بهره ببرید. با جاروبرقی به راحتی تمیز می شوند.

انواع موکت

موکت هایی با پرز بلند

اگر دلتان می خواهد کف خانه نرم و راحت باشد این موکت ها را انتخاب کنید. این نکته برای افرادی که در مناطق سردسیر سکونت دارند بیشتر اهمیت دارد. ضخامت بعضی از موکت ها آنقدر زیاد است که از این لحاظ به فرش های ماشینی شباهت زیادی دارند. به هر حال اگر می خواهید اتاق های شما در فصل زمستان گرم و در تابستان نرم و راحت باشد اینجور موکت ها به دردتان می خورند.

موکت های کبریتی

قدیمی ترین نسل موکت هاست که البته هنوز هم می توانید آن ها را در میان فروشگاه های تزئینات داخلی خانه پیدا کنید. به هر حال مهمترین ویژگی موکت های کبریتی ارزان بودن آنهاست. اگر نمی خواهید برای پوشاندن کف خانه هزینه زیادی بپردازید، انتخاب موکت های کبریتی بهترین گزینه است. البته این موکت ها قطر کمی دارند و کمی زبر هستند، به همین دلیل چندان راحت نیستند.

موکت های چمن مصنوعی

شاید پسربچه های شیطان که به شدت علاقه مند به ورزش فوتبال هستند از این جور موکت ها خوششان بیاید و از والدینشان بخواهند اتاقشان را با اینجور موکت ها بپوشانند. ظاهر این موکت ها شبیه چمن و رنگشان هم سبز چمنی است.

البته جدای از اتاق ها برای کف سالن های ورزشی، بالکن یا تراس های سقف دار هم قابل استفاده هستند. انتخاب این موکت با رنگ سبزش فضای اتاق را شاد و متفاوت جلوه می دهد.

موکت های طرح دار

استفاده از موکت های ساده و یک رنگ فضای اتاق را عظیمتر نشان می دهد، اما ممکن است اتاق شما به اندازه کافی عظیم باشد و نیازی به این ترفند دکوراسیونی نداشته باشید؛ بنابراین دستتان حسابی باز است تا رنگج و طرح مورد علاقه تان را انتخاب کنید.

در حال حاضر موکت های طرح دار متنوعی در بازار وجود دارند. انواع وارداتی معمولا از کشور های بلژیک یا ترکیه به ایران می آیند. البته موکت های ایرانی هم کیفیت و نقش و نگار های خوبی دارند.

نکاتی برای خرید موکت

خرید موکت بادوام و ضخیم برای مسیرهای پرتردد

در اولین قدم به فضایی که می خواهید آن را با موکت، فرش کنید دقت کنید. میزان تردد یکی از عوامل مهم در انتخاب موکت است. اگر برای فضا هایی مانند راهرو یا فضای نشیمن به دنبال موکت مناسب می گشت، از موکت هایی با دوام بالا، محکم و ضخیم بهره ببرید.

تردد در فضا هایی مانند راهرو، ورودی و فضای نشیمن بالا است و اگر موکتی نرم و پرز بلند برای این فضا ها انتخاب کنید، خیلی زود زیبایی و شکل اولیه خود را از دست می دهند و زیبایی دکوراسیون منزل شما را تحت تاثیر قرار می دهند.

به یاد داشته باشید که با چک کردن پشت موکت می توانید از استحکام آن مطمئن شوید. موکت هایی با گره ها نزدیکتر و فشردگی بافت بیشتر از دوام بیشتری برخوردارند.

اگر فرزند کوچک دارید از خرید موکت پرز بلند خودداری کنید

در گام بعدی به این نکته فکر کنید که چقدر اهل مراقبت از کفپوش هستید؟ با خود رو راست باشید. اگر فرزند کوچکی در منزل داشته باشید یا خانواده پر جمعیتی باشید به احتمال زیاد موکت شما با فواصل زمانی بسیار کمی پر از خرده ریز های خوردنی های اهالی منزل و گرد و خاک و ... می گردد و باید زود به زود آن را تمیز کنید.

اگر فرزند کوچکی در خانه داشته باشید اهمیت این کار دو چندان می گردد، چرا که بچه ها معمولا روی زمین بازی می نمایند و آلوده بودن کفپوش ممکن است باعث بیماری فرزند شما گردد. هرچند اگر خانواده کم جمعیتی باشید و فرزند کوچکی نداشته باشید، به احتمال زیاد موکت های منزل شما برای مدت طولانی تری تمیز خواهند ماند.

در عین حال این نکته را در نظر داشته باشید که تمیز نگه داشتن موکت های پرز بلند سخت تر از تمیز کردن موکت های فشرده و پرز کوتاه خواهد بود. با در نظر دریافت این نکته انتخاب موکت برای شما آسان تر خواهد شد.

خرید موکت های روشن برای فضاهای کوچک

حال که نوع و جنس موکت خود را انتخاب نموده اید، نوبت به انتخاب رنگ می رسد. متراژ فضا را در نظر بگیرید و با توجه به آن محدوده رنگی خود را معین کنید. به طور کلی کفپوش هایی با رنگ روشن فضا را عظیم و دلباز نشان می دهند و کفپوش های تیره باعث کوچک به نظر رسیدن فضا می شوند.

اگر فضای کوچکی دارید و می خواهید عظیم و روشن به نظر برسد، در هنگام انتخاب رنگ موکت به سراغ مدل هایی با تنالیته رنگ های روشن بروید. همچنین موکت های طرح دار و چند رنگ مانند موکت هایی با رنگ تیره فضا را کمی کوچک تر نشان می دهند.

این نکته را نیز نباید فراموش کنید. هرچند هیچکدام از این نکات قانون و قاعده غیر قابل شکستن نیستند. اگر دوست دارید می توانید موکتی تیره و طرح دار را برای فضایی کوچک انتخاب کنید. مطمئن باشید آنچه سلیقه شخصی شماست بهترین انتخاب برای دکوراسیون منزل شما خواهد بود.

قبل از خرید موکت مقداری از آن را به خانه بیاورید

بعد از دیوارها، کف منزل عظیم ترین فضای دکوراسیون از نظر مساحت به حساب می آید و همین امر باعث می گردد رنگ و طرح کفپوش تاثیر زیادی روی دکوراسیون منزل داشته باشد. به همین دلیل، به عنوان آخرین گام، قبل از خرید موکت، از هماهنگی طرح و رنگ انتخابی با دکوراسیون منزل مطمئن شوید و با خیال راحت خرید کنید.

اگر مبلمان و وسایل منزل شما عموما تک رنگ و با رنگ های خنثی هستند، دست شما برای برای انتخاب کفپوش باز است. می توانید جسورانه عمل کنید و موکتی با رنگی خیره نماینده یا طرح دار برای منزل انتخاب کنید. اگر هوادار سادگی هستید می توانید رنگی خنثی و مدلی بدون طرح یا با طرحی ساده را برای منزل خود انتخاب کنید. اما اگر مبلمان و وسایل منزل شما از رنگ ها و طرح های متنوعی برخوردار است، باید در انتخاب مدل موکت بیشتر دقت کنید.

موکت های ساده با رنگ های خنثی به راحتی با وسایل منزل شما هماهنگ می شوند، اما موکت هایی با رنگ های پر رنگ و طرح های شلوغ ممکن است باعث آشفتگی بصری فضا شوند. پیشنهاد می کنیم برای ایجاد هماهنگی بهتر، از موکت های ساده و با رنگ های خثنی برای دکوراسیون رنگارنگ منزل خود بهره ببرید، ولی اگر هوادار سبک های شلوغ دکوراسیون هستید، حتما قبل از خرید نهایی، مقداری از موکت انتخابی خود را به منزل بیاورید و مطمئن شوید از وجود آن در کنار سایر وسایل لذت خواهید برد.

مواظب باشید در برند های مشهور احتمال تقلب بیشتر است

اگر تصمیم دارید از برند های مشهور ایرانی خرید کنید تا به چرخه اقتصاد کشور یاریی نموده باشید، بهترین کار را می کنید. فقط به یاد داشته باشید که موکت مورد نظر را حتما از نمایندگی تهیه کنید تا به جای کالای اصلی به شما کالای تقلبی نفروشند. از موارد دیگری که باید آن ها را چک کنید؛ مدت و معیار گارانتی و خدمات حین ضمانت است.

هنگام خرید با فروشنده مشورت کنید

با همه اینها، در هنگام خرید موکت با فروشنده مشورت کنید و از آن ها یاری بخواهید. تنوع جنس و مدل های موکت های موجود در بازار به قدری زیاد است که ممکن است در هنگام خرید با مدل ها و جنسی روبرو شوید که اصلا از وجود آن اطلاع نداشتید. آنچه مهم است دانستن محدودیت ها و باید ها و نباید های شخصی شما در هنگام انتخاب موکت است.

منبع: برترین ها
انتشار: 27 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 1255

به "راهنمای خرید موکت؛ انواع و مزایای موکت درخانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید موکت؛ انواع و مزایای موکت درخانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید