دستورالعمل پرواز پستچی های پرنده تدوین شد
به گزارش تور ایتالیا ارزان، عضو هیات مدیره شرکت ملی پست با بیان اینکه دستورالعمل های پرواز پستچی های پرنده توسط سازمان هواپیمایی کشور تدوین و کار این پستچی ها در جزیره کیش شروع شده است، گفت: طراحی، ساخت و اجرای پروژه پهپادهای پستی گامی است تا از تکنولوژی که قرار است در جهان مورد استفاده قرار بگیرد، عقب نمانیم.
اواخر هفته گذشته با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جزیره کیش، از پهپادهای پستی هدی و هادی رونمایی شد. پستچی های پرنده ای که به شکل آزمایشی در دو نقطه در جزیره کیش کار خود را شروع کردند.
استفاده از این تکنولوژی برای امروز نیست، شاید 10 سال دیگر بتوان امید داشت که پستچی های پرنده در سطح شهرها رفت و آمد نمایند و حمل بار توسط آن ها به یک مسئله عمومی تبدیل گردد. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اجرای فرآیند طراحی، ساخت و استفاده از پهپادها برای حمل بسته در سطح شهر، قدمی برداشته تا از قافله ای که در جهان برای استفاده از پهپادها راه افتاده، عقب نمانند.
عضو هیات مدیره شرکت ملی پست روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، درباره این پروژه توضیحاتی داد. بهزاد اقبال خواه گفت: پیرو دستوری که نیمه دوم سال 98 از سوی وزیر ارتباطات به شرکت ملی پست داده شد، پروژه پهپاد پستی را شروع کردیم.
وی اضافه کرد: خروجی این پروژه آذر ماه 98 تحت عنوان سورپرایز وزیر ارتباطات رونمایی شد و توانستیم به صورت نمادین بسته ای را داخل آن قرار بدهیم و به دفتر کار وزیر ارتباطات ارسال کنیم. این پهپاد که نام او در ابتدا به صورت نمادین سجاد بود امروز با نام هدی رونمایی شد.
اقبال خواه توضیح داد: این پروژه ادامه پیدا کرد و امروز پس از تقریباً یک سال و نیم توانستیم نمونه عظیم تر که می تواند بسته ای با وزن 10 کیلوگرم را جا به جا کند را رونمایی کنیم. این در حالی بود که تمام کاربران شبکه های اجتماعی و افکار عمومی فکر می کردند که پروژه متوقف مانده، اما در واقع چنین نبود و این پروژه را پیگیری می کردیم. پرنده کوچکی که ابتدا رونمایی شد، توانایی حمل بار تا یک کیلو گرم را داشت اما پرنده پستچی امروز که بانام هادی رونمایی شد می تواند بار تا 10 کیلوگرم را حمل کند.
او درباره هادی، پستچی پرنده جدید گفت: این پرنده جدید ثبات بیشتری دارد و از نظر فناوری بروزتر است. اکنون به نقطه ای رسیده ایم که به صورت مستمر در جزیره کیش سرویس ارائه کنیم. پس از کشمکش های فراوان توانستیم برای پرواز پهپاد در دو منطقه کیش از نهادهای ذی ربط مجوز بگیریم که فرایند آن تقریباً یک و نیم سال به طول انجامید. بخش قابل توجه ای از این زمان صرف دریافت مجوز از سازمان هواپیمایی کشور شد و بخش کوچک آن مسائل فنی بود.
عضو هیات مدیره شرکت ملی پست با تأکید بر این نکته که شرکت ملی پست و وزارت ارتباطات در این زمینه پیشرو بودند و در گذشته کاری شبیه به این انجام نشده بود، اضافه کرد: پیش از این نهادی برای دریافت مجوز پرواز پهپاد و پفراینده فوق سبک از این سازمان اقدام نکرده بود.
اقبال خواه خاطر نشان کرد: کاری که در وزارت ارتباطات انجام دادیم، راهی را باز کرد که به جز شرکت ملی پست، سایر افراد و مجموعه هایی که در حوزه پهپاد کار می نمایند بتوانند مجوز بگیرند چرا که پس از کوشش های انجام شده، اکنون دستورالعمل های معین این کار در سازمان هواپیمایی کشور تدوین شده است.
وی اضافه کرد: آخرین دستورالعمل تدوین شده مربوط به فروردین 1400 است که بر اساس همان دستورالعمل، اواسط اردیبهشت ماه توانستیم مجوز پرواز این دو پهپاد در کیش را دریافت کنیم. اجرای پایلوت این طرح فعلاً در کیش است اما در هر نقطه دیگر در کشور که مجوز انجام پرواز به این پهپاد داده گردد، آمادگی انجام کار را داریم.
عضو هیات مدیره شرکت ملی پست درباره نقطه پروازی این پهپادها در جزیره کیش اعلام نمود: در این طرح پایلوت جزیره کیش، پهپادها به شکل محدود و در دو نقطه ثابت پرواز می نمایند. راستاها از مبدأ اداره پست کیش به مقصد یکی از ساختمان های منطقه آزاد کیش و پردیس دانشگاه شریف تعریف شده اند.
دستورالعمل پرواز پستچی های پفراینده تدوین شد
او درباره استفاده از این پرنده ها در نقاط دیگر کشور گفت: درخواست صدور مجوز برای تردد پهپادها به پردیس دانشگاه تهران هم داشتیم که به خاطر تداخلی که با یکی از باندهای تفریحی کیش داشت فعلاً مجوزی صادر نشده است. مجوز صادر شده فعلاً به صورت محدود و آزمایشی است و امیدواریم باگذشت چند ماه از کار کردن این پهپادها و آنالیز نتایج، بتوانیم راستا را گسترش دهیم یا آن را اصلاح کنیم.
عضو هیات مدیره شرکت ملی پست درباره تعداد پهپادهایی که در دست طراحی و فراوری است، اضافه کرد: از پهپاد عظیم تر یعنی هادی دو ففرایند سفارش دادیم که یک ففرایند در جزیره مستقر است و دیگری در لابراتوار پهپادی پارک فناوری اطلاعات فاوا. این پهپادها کاملاً ساخت یک شرکت دانش بنیان ایرانی است.
اقبال خواه درباره این که فراوری انبوه پهپادها چه زمانی ممکن خواهد شد، تأکید کرد: از نظر من این امکان در آینده نزدیک وجود ندارد. دلیلش هم ربطی به دانش طراحی، ساخت و پرواز پهپادها ندارد، مشکل اصلی این است که در ایران مناطق پرواز ممنوع بسیار زیادی داریم و نظارت های هوایی بسیار شدید است.
وی توضیح داد: این مسئله مختص ایران نیست، در جهان نیز استفاده از پهپادها برای حمل بسته، تجاری نشده است و بیشتر جنبه لبه تکنولوژی دارد. تمام جهان در صدد هستند تا تابوهایی که در این زمینه وجود دارد را بشنمایند و بعد به سمت گسترش آن بفرایند. استفاده گسترده از پهپادها جزو تکنولوژی های آینده است، ما سعی کردیم با اجرای پایلوت این پروژه از این قافله عقب نمانیم.،ایرنا
منبع: ایران آنلاین