جاذبه های گردشگری باکو در جمهوری آذربایجان را بهتر بشناسیم

به گزارش تور ایتالیا ارزان، جمهوری آذربایجان یکی از زیباترین و آرام ترین همسایه های ایران است که از بدو ورود شیفته طبیعت بکر آن می شوید. البته فرهنگ غنی، معماری زیبا و مردمان مهربان یکی دیگر از مشخصه های این کشور دوست داشتنی است. وجود جذابیت های متعدد باعث شده تا هر ساله مسافران زیادی پس از تهیه پرواز تهران باکو و یا همراه شدن با تور به بازدید از جاهای دیدنی باکو(مرکز این کشور) بروند. اگر شما هم مشتاقید تا درباره زیبایی های این شهر دلنواز بیشتر بدانید، در ادامه همراه ما باشید.

جاذبه های گردشگری باکو در جمهوری آذربایجان را بهتر بشناسیم

شهر باکو کجاست؟

قبل از اینکه با دیدنی های شهر باکو آشنا شویم بد نیست تا کمی درباره این شهر آرام اطلاعات کسب کنیم. باکو مرکز جمهوری آذربایجان است که در کرانه دریای خزر نهاده شده است. این شهر یکی از پرجمعیت ترین شهرهای این منطقه شناخته می گردد که در عین حال وسعت زیادی هم ندارد. باکو را می توان جهانگردی ترین ناحیه در جمهوری آدربایجان دانست که آثار باستانی متنوعی را در خود جای داده است. ناگفته نماند که برخی از بناهای قدیمی این شهر در لیست جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. به همین علت می توان آن را مقصدی جالب توجه برای ماجراجویی دانست. در ادامه به شما می گوییم که چه جاذبه هایی در باکو بیشترین هوادار را دارند.

قلعه دختر باکو

یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری باکو که ثبت جهانی هم شده است، قلعه دختر نام دارد. این دژ باشکوه که در گذشته بخش وسیعی از شهر را احاطه می کرد، نقش مهمی در تامین امنیت داشت. بعلاوه دیوارهای بلند آن با دیده بانی های مرتفع مانع از ورود بیگانگان به این دیار می شد. قلعه دختر باکو بخش های مختلفی را در خود جای داده که مهم ترین آن کاخ شاهان است. در آنجا می توان بقایای مسجد، آرامگاه، دیوان خانه، حمام و چندین مقبره دید که از هزار سال گذشته تا به حال به یادگار مانده است. برج 29 متری قلعه دختر باکو یکی از نمادهای اصیل این شهر شمرده می گردد که از فاصله دور نیز قابل مشاهده است. با اینکه این سازه معماری چندان باشکوهی ندارد، ولی از آنجا می توان کل شهر را دید و از منظره ها اطراف لذت برد.

بافت قدیمی شهر باکو (ایچری شهر)

مگر می گردد به باکو سفر کرد و به دیدن بافت قدیمی شهر نرفت؟ ایچری شهر که قدیمی ترین منطقه باکو است، به عنوان یکی از مشهورترین مکان های دیدنی باکو آذربایجان شناخته می گردد. این بخش از شهر در نزدیکی قلعه دختر، دروازه مراد و کاخ شاهان واقع شده است و به ارگ باکو معروف است. لذا به علت وجود جاذبه های فراوان در این منطقه همیشه مورد توجه جهانگرد ها قرار می گیرد. وجود کاخ های قدیمی ، عمارت های مجلل و کوچه پس کوچه های دنج باعث شده تا جایی عالی برای ماجراجوی و عکاسی کردن باشد. ناگفته نماند که در حوالی ایچری شهر هتل های شیک ساخته شده که می توانید آنجا را برای اقامت انتخاب کنید. نباید فراموش کنید که پس از گشت و گذار در بافت تاریخی باکو به رستوران های این منطقه بروید و خود را به یک غذای لذیذ مهمان کنید.

قبوستان

یکی دیگر از مکان های دیدنی باکو که معروفیت جهانی دارد، قبوستان نامیده می گردد. این منطقه باستانی شامل سنگ نگاره هایی قدیمی و آتش فشان های گل است. بعلاوه در آنجا می توانید آثاری از میدان های نفتی جیمزباند، مسجد بی بی هیبت و گرافیتی های رومی ببینید که منظره جالبی خلق نموده اند. البته پیشنهاد ما به شما این است که حتما با تور و یا گروه های گردشگری راهی شوید تا راحت تر به قبوستان برسید.

موزه ادبیات نظامی گنجوی

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری باکو آذربایجان که بسیار دیدنیی است، موزه ادبیات نظامی گنجوی نام دارد. این ساختمان زیبا در حوالی میدان فواره نهاده شده و در سال 1850 به عنوان کاروانسرا کاربرد داشت. بعدها در سال 1915 به عنوان هتل مورد استفاده نهاده شد و در نهایت در سال 1939 به موزه تغییر کاربری داد. موزه ادبیات نظامی در هشتصدمین سالروز نظامی گنجوی به عنوان موزه افتتاح شد تا جایی برای پرداختن به ادبیات ناب این شاعر مشهور باشد. ساختمان این بنا حدود 2500 متر مربع زیربنا دارد و با کاشی کاری های باشکوه تزئین شده است. کتاب های نایاب، تابلو نقاشی، مجسمه، خاطرات شعرا، مینیاتور و غیره از جمله آثار نفیسی است که در موزه نظامی گنجوی یافت می گردد.

میدان فواره شهر باکو

مگر می گردد به باکو سفر کرد و به دیدن میدان فواره نرفت؟ این میدان یکی از شلوغ ترین دیدنی های باکو جمهوری آذربایجان است که در منطقه لوکس شهر واقع شده است. در اطراف آن می توان انواع فروشگاه، مراکز خرید و رستوران دید که در طول شبانه روز به گردشگران سرویس دهی می نمایند. حتی شب ها در این میدان مسافرانی را می بینید که به گشت و گذار و خرید مشغول اند. اگر روزی بخت با شما یار شد و به میدان فواره باکو رفتید، حتما سری به فست فودهای آنجا بزنید. چرا که خوشمزه ترین خوراکی ها را ارائه می دهند.

چرخ و فلک چشم باکو

اگر شیفته هیجان و ارتفاع هستید، رفتن به چرخ و فلک شهر باکو را از دست ندهید. این اسباب بازی بزرگ به چشم باکو معروفیت دارد و ارتفاع آن چیزی حدود 60 متر براورد شده است. چرخ و فلک چشم باکو جایی مهیج و عالی برای کسب یک تجربه فراموش نشدنی و دیدن کل شهر است. اگر به عکاسی علاقه دارید، بد نیست تا این چرخ و فلک را برای عکاسی انتخاب نموده و از بودن در انجا لذت ببرید.

بلوار باکو

از دیگر جاذبه های جهانگردی باکو می توان به بلوار این شهر اشاره نمود. جایی دوست داشتنی که در امتداد دریای خزر ساخته شده و جاذبه های متعددی را در خود جای داده است. از جمله دیدنی های این منطقه می توان به پارک شهر، ونیز کوچک و مرکز خرید کاسپین واترفرانت اشاره نمود. بعلاوه پس از یک ماجراجویی جانانه می توانید به کافی شاپ و یا رستوران آنجا بروید و یک غذای محلی لذیذ نوش جان کنید. به خاطر داشته باشید که بلوار باکو برای سرگرمی، دوچرخه سواری، پیاده روی و پیک نیک جایی خاطره انگیز است.

برج های شعله باکو

شهر باکو در عین سنتی بودن بخش های مدرن زیادی هم دارد که یکی از آن ها برج های شعله است. این مجموعه برج که شامل 3 بنای بلند است، در مرکز شهر واقع شده است. بلندترین برج حدود 182 متر ارتفاع دارد و می توان برفراز آن کل شهر باکو را دیدن کرد. همه روزه هم زمان با غروب آفتاب برج های شعله روشن می گردد و شکل آتشی قرمز و نارنجی به خود می گیرد. نورپردازی های این سه برج به رنگ های آبی، قرمز، زرد و نارنجی طراحی شده و از دیدنش سیر نمی شوید. آتش نماد کشور آذربایجان است که در این برج های زیبا تجلی پیدا نموده است. برج های شعله در تپه ای مشرف به شهر قرار دارند و آنجا را به جهانگردی ترین بخش شهر باکو تبدیل نموده اند.

موزه تاریخ ملی باکو

اگر به دیدن عمارت های باشکوه علاقه دارید، موزه تاریخ ملی باکو جایی عالی برای ماجراجویی است. این موزه در گذشته محل زندگی یک سرمایه دار آذربایجانی بود که چندین مدرسه بنا کرد. ولی بعدها در سال 1920 به موزه تاریخ ملی تبدیل شد و اکنون چندین گالری را در خود جای داده است. در این موزه آثاری از دوره های میانه، مدرن و باستان نگهداری می گردد که هرکدام ارزش فراوانی دارند. اگر روزی گذرتان به باکو افتاد حتما سری به این موزه دیدنی بزنید و در آنجا عکاسی کنید.

مرکز فرهنگی حیدر علی اف

یکی از جدیدترین و مدرن های بناهای باکو مجتمع فرهنگی حیدر علی اف است. این بنای نو که به شکل منحنی سفید طراحی شده است، همه سال میزبان نمایشگاه های متعددی است. بعلاوه پارک نزدیک آن با داشتن تندیس های گوناگون جایی معرکه برای ماجراجویی و عکاسی کردن است.

دیگر دیدنی های باکو

- موزه فرش باکو

- خیابان نظامی گنجوی

- کاخ شیروان شاهی

- خیابان شهدا

- موزه کتاب های مینیاتوری

- پرچم باکو

- ساختمان فیلارمونیا

کلام پایانی

جاذبه های جهانگردی باکو آذربایجان از تنوع فراوانی برخوردارند. از بناهای باستانی گرفته تا ساختمان های لوکس؛ همگی جزئی از زیبایی های این دیار شناخته می شوند. اگر قصد سفر به باکو دارید تنها کافیست با خرید اینترنتی بلیط هواپیما و یا اتوبوس خود را به آنجا رسانده و از بودن در این شهر خوش آب و هوا لذت ببرید.

منبع: همگردی
انتشار: 1 آذر 1400 بروزرسانی: 1 آذر 1400 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 2052

به "جاذبه های گردشگری باکو در جمهوری آذربایجان را بهتر بشناسیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های گردشگری باکو در جمهوری آذربایجان را بهتر بشناسیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید