تصویر تازه جیمز وب از یک کهکشان بسیار درخشان

به گزارش تور ایتالیا ارزان، این کهکشان که در فاصله 250 میلیون سال نوری از ما قرار گرفته است، در واقع نتیجه برخورد و ادغام دو کهکشان مارپیچی است. برخورد این دو کهکشان مارپیچی حدود 700 میلیون سال پیش شروع شده و جرقه انفجار عظیمی را برانگیخته است.

تصویر تازه جیمز وب از یک کهکشان بسیار درخشان

جدیدترین تصویر ثبت شده به وسیله تلسکوپ فضایی جیمز وب که مربوط به یک کهکشان فروسرخ بسیار درخشان موسوم به Arp 220 است، به تازگی به وسیله ناسا منتشر شده است.

به گزارش ناسا، یک کهکشان فروسرخ بسیار درخشان (ULIRG) موسوم به Arp 220 با نوری برابر با یک تریلیون خورشید در جدیدترین تصویر تلسکوپ فضایی جیمز وب می درخشد. در مقایسه باید گفت که کهکشان راه شیری ما دارای نور بسیار کمتری نسبت به این کهکشان و با نوری معادل حدود 10 میلیارد خورشید است.

این کهکشان که در فاصله 250 میلیون سال نوری از ما واقع شده است، در واقع نتیجه برخورد و ادغام دو کهکشان مارپیچی است. برخورد این دو کهکشان مارپیچی حدود 700 میلیون سال پیش شروع شده و جرقه انفجار بزرگی را برانگیخته است.

حدود 200 خوشه ستاره ای بزرگ در منطقه ای پر از گرد و غبار با وسعت حدود 5000 سال نوری (تن ها پنج درصد قطر کهکشان راه شیری) زندگی می نمایند، با این حال، اندازه گاز در این منطقه کوچک برابر با کل گاز موجود در کهکشان راه شیری است. کهکشان Arp 220 که مانند یک فانوس دریایی درخشان در میان دریایی از کهکشان ها می درخشد، در این چشم انداز از تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا، آسمان شب را روشن نموده است.

در واقع دو کهکشان مارپیچی در حال ادغام، کهکشان Arp 220 را در طیف نور فروسرخ به درخشان ترین شکل ممکن نمایش می دهند که آن را به یک هدف ایده آل برای تلسکوپ جیمز وب تبدیل نموده است. کهکشان Arp 220 که در فاصله 250 میلیون سال نوری از ما در صورت فلکی مار (Serpens) واقع شده است، دویست و بیستمین جرم در اطلس کهکشان های عجیب و غریب هالتون آرپ است.

این کهکشان، نزدیکترین کهکشان فروسرخ بسیار درخشان و درخشان ترین ادغام کهکشانی در میان سه ادغام کهکشانی نزدیک به زمین است. برخورد دو کهکشان مارپیچی حدود 700 میلیون سال پیش شروع شد. رصد های قبلی تلسکوپ رادیویی حدود 100 بقایای ابرنواختر را در منطقه ای کمتر از 500 سال نوری نشان می دهد.

تلسکوپ فضایی هابل ناسا هسته کهکشان های مادر را با فاصله 1200 سال نوری از هم کشف کرد. هر یک از هسته ها دارای یک حلقه چرخان و ستاره ساز هستند که نور فروسرخ خیره نماینده را که در این نمای جیمز وب آشکار است، منفجر می نماید. تلسکوپ فضایی جیمز وب کهکشان Arp 220 را با دوربین فروسرخ نزدیک (NIRCam) و ابزار فروسرخ میانی (MIRI) خود مشاهده نموده است.

منبع: فرادید