بومادران و قاعدگی؛ مصرف بومادران چه تاثیری بر قاعدگی دارد؟

به گزارش تور ایتالیا ارزان، خبرنگاران - سلامت - بومادران گیاهی علفی و یکساله است که شاخه های بلندی دارد. بیشتر در مناطق اطراف ایران و دریای مدیترانه رشد می کند. این گیاه رنگی سبز مایل به زرد دارد و دانه هایش صاف و کروی است. این گیاه از خاصیت درمانی و دارویی برخوردار است. اگر می خواهید با ارتباط بین بومادران و قاعدگی آشنا شوید با ما همراه باشید.

بومادران و قاعدگی؛ مصرف بومادران چه تاثیری بر قاعدگی دارد؟

نام این گیاه از آشیل، قهرمان یونان گرفته شده است که هنگام نبرد با تروا و زخمی شدن در جنگ، برای درمان زخم خود از این گیاه برای جلوگیری از خونریزی و عفونت استفاده کرد. همچنین در بسکمک از مراسم سحر و جادو از این گیاه استفاده می کردند.

نام سنتی دیگر آن، خون دماغ بوده و در روستاهای قدیمی به نام های مشک چوبان و مشک داش هم گفته می شود. تمام قسمت های این گیاه دارای بویی نافذ و تلخ مزه است. برخی از گونه های این گیاه، گل هایی سفید رنگ می دهند و برخی دیگر گل های زرد. در کل بومادران دو نوع گونه مختلف است. گرد بومادران سبز رنگ، روشن و معطر است که در زیر میکروسکوپ، تار های غیر ترشحی، فیبر های ساقه، میله پرچم، دانه گرده، شکل کروی و خاردار آن دیده می شود. بومادران گیاه هرز مزارع است که به صورت خودرو در دشت ها و جاده ها و نواحی کوهستانی ایران، ارتفاعات البرز، کوههای کرمان، کوه بیدخوان دیده می شود. زمان گل دهی آن اواخر اردیبهشت تا اواخر تیرماه است. این گیاه در استان ایلام و لرستان به وفور یافت می شود. که در لرستان به آن برنجداس نیز می گویند.

فراورده های مورد استفاده از بومادران

از بومادران در تولید کپسول، عصاره، پودر، چای، لوسیون، دهانشویه، دمنوش های گیاهی و… استفاده می کنند.

همانطور که می دانید هر ماه خانم ها سیکل ماهیانه ای را می گذرانند که در سیستم بدنی هر کدام از آن ها علائم جانبی متفاوتی دارد و علائم آن در هرفرد به طور متفاوت با دردهای شکمی، تغییر در خلق و خو، گرمای شدید و تنش در اعصاب همراه است. شاید بتوان گفت یکی از پر فایده ترین گیاهان برای درمان مراحل سیکل بانوان، بومادران استه در ادامه به برخی از خواض این گیاه اشاره خواهیم کرد.

بومادران و قاعدگی

1. بومادران و تاخیر در قاعدگی

با شروع بلوغ، دوران قاعدگی شروع و با یائسگی خاتمه می یابد. مدت خونریزی معمولا 3 تا 5 روز و گاهی به 2 تا 8 روز متغیر است. اما گاهی به دلیل تغییرات فیزیکی، آب و هوایی، استرس، نوع خوراک، ممکن است این قاعده با تاخیر همراه باشد. اگرچه برای درمان این تاخیر داروهای مختلفی وجود دارد اما می توان با مصرف گیاه طبیعی بومادران، آن را کنترل کرد. در صورت عدم دسترسی به این گیاه در فصل مورد نظر خود، می توان آن را از عطاری ها تهیه کنید.

عدم تعادل هورمونی معمولا عوارض کوتاه مدتی را به همراه دارد که به دلیل قاعدگی در خانم ها ایجاد می شود و در صورت عدم برطرف نمودن آن، مسائل جدی و دائمی برای افراد به همراه خواهد داشت. اضافه کردن بومادران در رژیم غذایی بر بهبود و حفظ عملکرد و تعادل هورمونی بسیار مفید است. مصرف بومادران در خانم ها، باعث گردش خون در ناحیه لگنی و رحم شده و این مسائل را برطرف می کند. چنانکه عادت ماهانه بر اثر سرمازدگی و یا ترس نامنظم شده است، بعد از پاک شدن به مدت 14 روز از دم کرده بومادران استفاده کنید.

طرز تهیه دمنوش بومادران: حدود یک قاشق چای خوری از سر شاخه های گلدار را با یک لیوان آب جوشیده در قوری دم کرده و بیست دقیقه بر روی شعله مستقیم بگذارید تا دم بکشد. یادتان نرود که دم کردن بومادران بیشتر از 20 دقیقه زمان نبرد به علت آنکه خواص اولیه خود را از دست خواهد داد. بعد از آن یا درون لیوان دمنوش خود و یا درون قوری مقداری عسل و یا نبات ریخته تا طعم تلخی دمنوش حس نشود. برای میل این دمنوش مجاز هستید که به مدت یک هفته و هر روز تا سه بار از آن میل کنید.

بومادران باعث ایجاد تعادل در هورمون های زنانه می شود. زمانی که قاعدگی به تاخیر افتاد، حدود سه تا چهار مرتبه چای را دم کرده و مصرف کنید. این گیاه باعث کاهش درد در خانم ها می شود.

2. بومادران و کاهش خونریزی

استفاده از بومادران در دوران قاعدگی، کاهش دهنده خونریزی است. این گیاه با ترکیب تانین، رگ های خونی را منقبض می کند. برای کاهش خونریزی این گیاه را چند روز قبل از قاعدگی مصرف کنید. بومادران از خونریزی و عفونت های ناشی از زخم جلوگیری می کند، درد را تسکین داده و سوزش دوران قاعدگی را برطرف می کند.

3. بومادران و ضد عفونی کننده قوی در دوران قاعدگی

از قوی ترین و بهترین گیاهان ضدعفونی کننده در جهان، گیاه بومادران است. که با هیچ یک از داروهای شیمیایی قابل مقایسه نیست. بومادران نه تنها به عنوان آنتی بیوتیک و خاصیت ضد میکروبی است بلکه عفونت های داخلی و خارجی را نیز از بین می برد.

4. بومادران و خاصیت ضد درد قاعدگی

اگر از درد دوران قاعدگی رنج می برید، از دم کرده بومادران استفاده کنید. اگر این درد همراه با خونریزی بود، از 7 روز قبل، هر روز صبح یک استکان بومادران رقیق شده را مصرف کنید.

5. بومادران و کاهش ترشحات زنانه

خانم هایی با ترشح زیاد در دوران عادت ماهانه می توانند از دم کرده بومادران استفاده کنند. حدود 2 تا 4 گرم از گل های بومادران را با یک لیوان آب در حدود ده دقیقه جوشانده و بعد از سرد شدن آن، 1 تا 3 بار در طول روز با عسل خورده شود. این نوع دم کرده، به علت فاسد و تیره رنگ شدن، بهتر است که به اندازه و برای یک وعده دم شود.

6. بومادران و کاهش لکه بینی

برای جلوگیری از لکه بینی بعد از عادت ماهانه، بهتر است بعد از پاک شدن، به مدت دو هفته از دم کرده بومادران استفاده کنید.

7. بومادران و آرامش اعصاب در دوران قاعدگی

بومادران همانند دیازپام خاصیت ضد اضطراب، تنش و افسردگی دارد. طبق تحقیقات اجرا شده، خاصیت بومادران به صورت کم و کوتاه مدت، در بدن باقی مانده و موجبات آرامش ذهنی و فکری اعصاب را فراهم می آورد. مصرف بومادران به عمل آدنوزین کمک کرده (آدنوزین نوعی انتقال دهنده عصبی است که خواب را تنظیم می کند) و درمان خوبی برای بی خوابی های مکرر است.

عوارض بومادران

بومادران نسبت به گیاه های درمانی دیگر، عوارض جانبی کمتری دارد. با این حال برای جلوگیری از عوارض این گیاه باید اقدامات پیشگیرانه را انجام داد.

  • بومادران باعث ایجاد خواب آلودگی و حساسیت به نور می شود که مصرف زیاد آن مخصوصا در حین رانندگی و یا کار، منع شده است.
  • حس تهوع، استفراغ، بی اشتهایی، تعداد معدودی از عوارض بومادران است.
  • از استفاده آن در اطراف چشم باید خودداری شود
  • زنان حامله، شیرده و بچه ها زیر دو سال، اجازه مصرف بومادران ندارند.
  • با تمامی مسکن ها،دارو های ضد فشار خون، داروهای جذب آهن، داروهای ضد پلاکت، باید با فاصله دو ساعته مصرف شود.
منبع: مجله انگیزه
انتشار: 17 تیر 1400 بروزرسانی: 17 تیر 1400 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 1877

به "بومادران و قاعدگی؛ مصرف بومادران چه تاثیری بر قاعدگی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بومادران و قاعدگی؛ مصرف بومادران چه تاثیری بر قاعدگی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید