آخرین شرایط بازسازی پل تاریخی دزفول ، طاق های پل نیازمند بازسازی اساسی است

به گزارش تور ایتالیا ارزان، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول با تاکید بر لزوم ادامه بازسازی پل قدیم دزفول، جزئیات ضوابط بازسازی این پل تاریخی را تشریح کرد.

آخرین شرایط بازسازی پل تاریخی دزفول ، طاق های پل نیازمند بازسازی اساسی است

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگاران حجت الله آریایی نیا در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: به منظور استقرار جرثقیل جهت جداسازی و جابجایی سازه فلزی پیاده روی الحاقی، محدوده پیرامون پل تاریخی شهرستان دزفول هموارسازی شده است.

وی ادامه داد: جنس بستر در این محدوده شن و ماسه و قلوه سنگ رودخانه ای است که به دلیل تغییر دبی آب در فصل های مختلف و یا تغییرات صورت گرفته توسط شهرداری نیازمند تسطیح است.

  • آشنایی با پل قدیمی دزفول

آریایی در مورد جداسازی سازه فلزی پیاده روی الحاقی نیز گفت: این اقدام در ادامه عملیات صورت گرفته در سال 90 شامل جداسازی پیاده روی فلزی متصل به 2 دهانه شرقی بوده که با استفاده از 2 دستگاه جرثقیل 110 تنی و پس از بریدن اتصالات سازه فلزی به پل جابجا شده است.

وی اضافه کرد: بخش به جامانده از سازه فلزی به 14 دهانه غربی پل متصل است و فونداسیون متشکل از بتن مسلح بر روی موج شکن ها قرار گرفته است که پایه های پیاده رو با بیس پلیت به آن پیچ شده و برچیدن این فونداسیون ها در دستور کار فرایند فعلی نیست.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول اعلام کرد: سطح پیاده رو با تیرچه و بلوک سیمانی پوشش یافته که در عملیات سال 90 ابتدا تیرچه بلوک ها تخریب و سپس سازه فلزی جدا شده است لیکن در عملیات فعلی در نظر است با استقرار 2 دستگاه جرثقیل 120 بتنی بدون تخریب تیرچه بلوک ها، سازه فلزی جدا و جابجا گردد.

وی اضافه کرد: این اقدام به منظور تسریع در حذف الحاقات، کاهش هزینه ها و جلوگیری از آسیب رسیدن به سازه تاریخی پل در اثر ریزش مصالح ناشی از تخریب در نظر گرفته شده و در مرحله آنالیز و تصمیم گیری است.

آریایی نیا در مورد اجرای جان پناه ضلع شمالی پل نیز گفت: با توجه به اجرای جان پناه جنوبی در سال گذشته، جان پناه شمالی می بایست پس از برچیدن سازه فلزی پیاده رو به همان شیوه و با همان مصالح اجرا گردد. بدیهی است محل اتصال پیاده رو به پل نیازمند ترمیم و تعویض مصالح فرسوده است که متناسب با ابعاد آجر هر قسمت، به صورت موضعی باید بازسازی گردد.

وی با اشاره به سبک سازی و کف سازی عرشه پل اضافه کرد: این عملیات در راستای اقدامات صورت گرفته بر روی 2 دهانه شرقی و سه دهانه غربی است و براساس حدس ها در چند نقطه از عرشه در سال 90 زیر آسفالت توده ای متراکم قرار گرفته است لذا به دلیل یکپارچگی لایه های روی طاق، به منظور جلوگیری از بر هم خوردن توازن بار و آسیب به طاق ها پیشنهاد می گردد سبک سازی عرشه طبق روال گذشته محدود به برچیدن لایه های آسفالت و همتراز با آجرفرش صورت گرفته در فصول پیشین بازسازی صورت گیرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول گفت: حدود 230 متر از طول عرشه بر روی 14 دهانه بتنی نیازمند برچیدن آسفالت و انجام عملیات عایق کاری، نصب ناودان و کف سازی است.

وی اضافه کرد: تعدادی از طاق ها به دلیل آسیب های جدی نیازمند بازسازی اساسی هستند و لازم است قبل از سبک سازی عرشه نسبت به کفراژبندی و شمع بندی طاق ها اقدام گردد.

آریایی نیا گفت: انجام عملیات بازسازی طاق های آسیب دیده از روی عرشه نیازمند آنالیز بیشتر و تصمیم گیری در شورای فنی است.

پل باستانی دزفول با 17 قرن قدمت یکی از قدیمی ترین پل های راسخ دنیا است که در سال 263 میلادی به دستور شاپور اول ساسانی بر روی رودخانه دز ساخته شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 28 خرداد 1399 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 1167

به "آخرین شرایط بازسازی پل تاریخی دزفول ، طاق های پل نیازمند بازسازی اساسی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین شرایط بازسازی پل تاریخی دزفول ، طاق های پل نیازمند بازسازی اساسی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید