آتشکده ساسانی کنار سیاه به تدریج در حال تخریب است

به گزارش تور ایتالیا ارزان، ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست آمده، آتشکده ساسانی کنار سیاه به تدریج در حال تخریب است.

آتشکده ساسانی کنار سیاه به تدریج در حال تخریب است

آتشکده کنار سیاه در فیروزآباد استان فارس واقع شده و آن را یکی از بزرگترین آتشکده های جنوب کشور می دانند که قدمتش به دوره ساسانیان می رسد.

این مجموعه چهار طاقی سال 1380 در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است اما حالا سیاوش آریا، پژوهشگر و کنشگر میراث فرهنگی روزگار آن را اندوهبار و پریشان توصیف می نماید.

او گفت: عشایر و ایلاتی که در پایین دست آتشکده زندگی می نمایند از سازه این چهار طاقی به عنوان انبار کاه و محلی برای نگهداری گوسفندان استفاده می نموده اند. سرگین و فضولات گوسفندان سراسر این بنا را پوشانده است و بوی ناخوشایند غیرقابل تحملی دارد.

این کنشگر میراث فرهنگی شرایط سازه چهار طاقی را نیز وخیم ارزیابی کرد و اضافه نمود: بخش هایی از چهار طاقی ریخته، پایه های نیز سست و بی دوام به نظر می آید. گنبد آتشکده هم به درستی بازسازی نشده است، بگونه ای که با ریزش باران، مصالح و ملات آن ریخته است و اگر رسیدگی نگردد این تخریب گسترده تر خواهد شد. این شیوه ناهمخوان بازسازی باید برچیده گردد و پس از مستندنگاری و برابر با استانداردهای بازسازی و حفاظت دوباره انجام گردد.

یکی از چهار طاقی ها در بلندترین نقطه جای گرفته که چهار طاقی باز نام دارد

او اضافه نمود: مصالح بکار رفته در این چهار طاقی ها، لاشه سنگ و گچ دست کوب است. اندود درون این سازه ها از گچ بوده و هم اینک نیز دو لایه اندود گچ در بدنه دیده می گردد.

بازسازی نادرست آتشکده کنار سیاه که بر اثر بارش باران ملات آن ریخته است

آریا ادامه داد: آتشکده ساسانی کنار سیاه به معنی واقعی به حال خود رها شده است، در دیواره ها و حتی روی تابلوی معرفی آن، انبوهی از یادگاری نویسی دیده می گردد. این صحنه ها واقعا زننده و آزار دهنده است. از طرفی عرصه و حریم آتشکده تعیین نیست و عشایر خط حریم این بنای تاریخی را شکسته اند و در محوطه آتشکده نیز زباله های آنها پراکنده شده است. در اطراف آتشکده نیز نشانه هایی از حفاری غیرمجاز دیده می گردد که البته به گذشته مربوط می گردد، اما رها کردن آن گودال ها به حال خود، دیگران را هم تشویق به این تخلف می نماید.

عشایری که در پایین دست آتشکده زندگی می نمایندفضولات گوسفندان که کف آتشکده را پوشانده است

این پژوهشگر میراث فرهنگی گفت: کنار سیاه مجموعه ای است که از دو چهار طاقی تشکیل شده، در یکی از آنها آتش سپند بهرام فروزان بوده است و چهار طاقی دیگر که گرداگرد آن بسته است، به عنوان چهار طاقی با کاربری احتمالی اتاق موبدان یا جایگاه نگهداری وسایل آتش و یا چیزهای دیگری بود که بر ما روشن نیست. این مجموعه نزد باستان شناسان، معماران و پژوهشگران جایگاه ویژه ای دارد و نخستین بار از طریق لویی واندنبرگ و ماکسیم سیرو در سال 1961 میلادی پیدا و آنالیز شده است. اگر به نگاره های 50 سال پیش آن نگاه کنیم شرایط امروز آن را دریافته و شاهد خواهیم بود که ویرانی آن دوچندان شده است.

شرایط داخل آتشکده ساسانیمنبع: همگردی
انتشار: 3 دی 1401 بروزرسانی: 3 دی 1401 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 2370

به "آتشکده ساسانی کنار سیاه به تدریج در حال تخریب است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتشکده ساسانی کنار سیاه به تدریج در حال تخریب است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید