5G در برابر 5GHZ: چه تفاوتی میان این دو اصطلاح شبکه وجود دارد؟

به گزارش تور ایتالیا ارزان، بسیاری از اصطلاحات دنیای فناوری هم پوشانی دارند. این فناوری ها با اختصاراتی نوشته می شوند که گاها با یکدیگر اشتباه گرفته خواهند شد. مانند 5G و 5GHZ یا 6G و 6GHZ.

5G در برابر 5GHZ: چه تفاوتی میان این دو اصطلاح شبکه وجود دارد؟

شاید تا چند سال پیش، اصطلاح 5G در دنیای فناوری زیاد رایج نبود و بیشتر به عبارت 5GHZ برخورد داشتیم ولی اکنون و با رشد و توسعه شبکه های 5G در سراسر دنیا و عرضه میلیون ها دستگاه که به 5G وصل می شوند؛ این اصطلاح مثل نقل و نبات در دهان ها گشته و در میان ساده ترین متن ها و خبرها دیده می گردد.

پس، بیایید یک بار به طور اساسی و بنیادی تفاوت دو اصطلاح 5G و 5GHZ را با هم آنالیز کنیم تا دیگر به جای هم اشتباه گرفته نشوند:

5G چیست؟

5G مخفف نسل پنجم شبکه های سلولی موبایل است. آخرین فناوری که برای شبکه های موبایل ارائه شده و هم اکنون میلیون ها نفر به آن وصل هستند و تبادل داده دارند. فناوری های 2G و 3G و 4G در سال های گذشته آمدند و مورد استفاده قرار گرفتند. البته، در بسیاری از کشورها از جمله ایران هنوز از شبکه های 3G و 4G استفاده می گردد.

بعضی از این شبکه ها با عناوین دیگری نیز مطرح شدند و به گوش ما آشنا هستند. مثلا، نسل چهارم شبکه های موبایل را با 4G LTE یا LTE خالی می شناسیم.

همین طور، فناوری و شبکه های 2G با EDGE نیز شناخته می شد که مخفف short for Enhanced Data Rates for GSM Evolution بود. LTE هم مخفف Long Term Evolution است و نسبت به 4G ساده، فزونی ها و مزیت هایی دارد و یک نسخه پیشرفته برای آن محسوب می گردد که سریع تر است.

فعلا نام دومی برای 5G یا نسل پنچم شبکه های موبایل ساخته نشده است اما در آینده قطعا تغییراتی خواهیم داشت. در حال حاضر، هر کجا اصطلاح 5G را مشاهده کردیم؛ یعنی جدیدترین نسل شبکه های موبایل که به تازگی عرضه شده و به سرعت در کشورهای مختلف در حال رشد است.

5G با 4G تفاوت های بزرگی دارد که اینجا محل بحث و آنالیز آن ها نیست. در سرعت و تاخیر، 5G ده ها برابر بهتر از 4G در یک شرایط ایده آل است.

5GHZ چیست؟

برخلاف 5G، اصطلاح 5GHZ مربوط به شبکه های موبایل نیست و مجموع طیف های فرکانسی برد کوتاهی برای شبکه های بی سیم و وای فای است. 5G در هر کجا و از جمله بیرون از خانه مورد استفاده قرار می گیرد ولی 5GHZ فقط مختص درون خانه یا مکان های تعیین و محدودی است و شما نمی توانید یک ساعت در شهر بگردید و به آن متصل باشید.

همه روترهای مدرن امروزی حداقل از دو فرکانس رادیویی وای فای پشتیبانی می نمایند که 2.4 و 5 گیگاهرتز (5GHZ) هستند. فرکانس 2.4 گیگاهرتز قدیمی تر و مدت ها است مورد استفاده قرار می گیرد و از اولین نسل وای فای به کار گرفته شده است.

فرکانس 2.4 گیگاهرتز بیشترین سازگاری را با میلیاردها دستگاه در سراسر دنیا دارد و دامنه برد طولانی تری نسبت به 5GHZ دارد اما پهنای باند آن کمتر است؛ یعنی سرعت انتقال اطلاعات پایین است.

بیشتر بخوانید:

از سوی دیگر، باندهای رادیویی 5 گیگاهرتز (5GHZ) خلوت تر هستند و هم پوشانی کمتری دارند. پهنای باند آن ها بیشتر است و اجازه می دهند اطلاعات بیشتری به طور همزمان از یک دستگاه به دستگاه دیگری منتقل گردد. عیب این باندهای رادیویی نیز قدرت پایین و دامنه کوتاه آن ها است.

این روزها فرکانس 5 گیگاهرتز بسیار پرطرفدار و محبوب است؛ چون از کمترین تداخل و هم پوشانی با دستگاه هایی مانند مایکروویو، مانیتور کودک، تلفن ثابت بی سیم یا وای فای های همسایگان برخوردار است.

پس، در یک جمع بندی باید گفت 5GHZ به باندهای رادیویی برد کوتاه وای فای گفته می گردد و با 5G که اشاره به شبکه های موبایل دارد؛ تفاوت های عمیقی دارد.

برای سرگیجه بیشتر: 5GE

همان طور که دیدیم، شاید دو اصطلاح 5G و 5GHZ در ظاهر مشابه هم باشند اما دو استاندارد کاملا متفاوت هستند و به هیچ وجه با یکدیگر تداخل و شباهت کاری ندارند.

اما در دنیای شبکه و فناوری یک اصطلاح مشابه دیگر هم زیاد به چشم می خورد و آن 5GE است. 5GE یا 5G Evolution یک استاندارد واقعی شبکه نیست و بیشتر یک اصطلاح برای بازاریابی است. اولین بار، اپراتور مخابراتی AT&T از اصطلاح 5GE استفاده کرد تا مشتریانش فکر نمایند که به یک شبکه 5G وصل هستند ولی در واقع شبکه 4G با سرعت زیاد بود.

اساسا 5GE یک شبکه 4G LTE است و اصلا با استاندارد نسل پنجم شبکه های موبایل تطابق ندارد. شما برای اتصال به یک شبکه 5G واقعی به یک دستگاه (گوشی موبایل، تبلت، لپ تاپ) یا یک مودم با پشتیبانی از 5G احتیاج دارید. وقتی یک گوشی 4G است؛ نمی تواند به طور مستقیم به 5G وصل گردد جز اینکه به وای فای 5G بپیوندد.

تفاوت 5G و 5GHZ

حالا فکر کنم بتوانید به راحتی تفاوت این دو اصطلاح مشابه هم را درک کنید.

5G یک نسل شبکه های موبایل است و گوشی های موبایل یا هر دستگاهی که تراشه و مودم 5G داشته باشد؛ به آن وصل می گردد.

5GHZ یک باند رادیویی وای فای است و در خانه و روی روترهای بی سیم یا مودم روترهایی که وای فای دارند؛ استفاده می گردد.

روترها فرکانس 5G پخش نمی نمایند و شبکه های موبایل باند رادیویی 5GHZ ندارند.

منبع: شبکه چی
انتشار: 21 تیر 1400 بروزرسانی: 21 تیر 1400 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 1885

به "5G در برابر 5GHZ: چه تفاوتی میان این دو اصطلاح شبکه وجود دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5G در برابر 5GHZ: چه تفاوتی میان این دو اصطلاح شبکه وجود دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید