چرا فکر کردن به تعطیلات، برای سلامتی مفید است؟

به گزارش تور ایتالیا ارزان، خیلی ها حالا که تابستان به آخرش نزدیک می گردد، برای یک تعطیلات لذت بخش برنامه ریزی می نمایند و چنان برای آن ذوق دارند که حتی وقتی به آن فکر می نمایند هم سر کیف می آیند و ذوق زده می شوند.

چرا فکر کردن به تعطیلات، برای سلامتی مفید است؟

به گزارش خبرنگاران-جواد نصرتی: خیلی ها حالا که تابستان به آخرش نزدیک می گردد، برای یک تعطیلات لذت بخش برنامه ریزی می نمایند و چنان برای آن ذوق دارند که حتی وقتی به آن فکر می نمایند هم سر کیف می آیند و ذوق زده می شوند. اگر شما هم اینطور هستید و از فکرکردن به تعطیلات هم لذت می برید، اصلا خجالت نکشید، چون دانشمندان کشف نموده اند حتی فکرکردن به تعطیلات هم می تواند آدم را کیفور کند و برایش منافعی روانی درپی داشته باشد.

در واقع آنطور که دانشمندان در تحقیقات اخیر خود کشف نموده اند، فکرکردن به تعطیلات و در انتظار آن نشستن، حتی می تواند از خود تعطیلات هم بیشتر برای آدم لذت بخش باشد و آدم همه این حس و حال لذت بخش را مدیون یک مولکول کوچک به نام دوپامین است که وقت فکرکردن درباره تعطیلات، در بدن به جنب وجوش می افتد.

شاید خیلی ها اصولا با ایده تعطیلات و مسافرت و دوری از کار مشکل داشته باشند اما دانشمندان، در تحقیقات متفاوت و متنوعی، ثابت نموده اند که آدم ها بعد از تعطیلات، فکر و ادارک تیزتر و قوی تری دارند و بهره وری بیشتری در کارشان از خود نشان می دهند. عامل اصلی این تغییر، کاهش سطح استرس در بدن به خاطر تعطیلات است. استرس مزمن، در درازمدت، باعث خستگی، افزایش سطح اضطراب، خلل در تصمیم گیری و بروز خشم می گردد.

با این شرایط، آیا انتظارکشیدن برای تعطیلات نباید لذت بخش باشد؟ مسئله تصمیم ما در این باره نیست، بلکه مباحث بیولوژیک در میان است. قبلا به دوپامین اشاره شد که در 2 بخش تعیین از مغز فراوری می گردد. این دو بخش، میزبان 400 تا 600 هزار عصب مغزی هستند و پیغام هایی به بخش های دیگر مغز می فرستند. با انتشار دوپامین، این عصب ها نقشی کلیدی به عهده می گیرند و باعث می شوند وقتی که ما به تعطیلات فکر می کنیم هم لذت ببریم. دانشمندان می گویند برترین تعطیلات هم آنهایی هستند که ما کارها و تجربه های نو را در آن انجام می دهیم و در آنها به پاداش می رسیم. در خصوص اول، ضمن احترام به عاشقان شمال توصیه می کنیم دیگر منطقه ها کشور را هم کشف و تجربه نمایند. مورد پاداش هم می تواند مثلا خوردن یک ماهی صیدشده در رودخانه باشد که مدت هاست به آن فکر می کنیم. البته چیزی که می تواند برای یک فرد لذت بخش باشد، می تواند برای دیگران استرس زا باشد، برای همین فرمول تعیینی وجود ندارد و هرکس براساس نیازها و توقعات و ظرفیت ها و اولویت هایش باید برای تعطیلات برنامه ریزی کند. اینکه چرا در تعطیلات هر کاری می کنیم به نظر لذت بخش می رسد این است که استرس مزمن، روی بخشی از مغز که باعث فراوری لذت می گردد، اثر می گذارد. به نظر طبیعی است؛ تماشا طلوع خورشید، درحالی که در ترافیک گیر نموده ایم و می دانیم اگر دیر برسیم باید عتاب رئیسمان را تحمل کنیم کجا و تماشا آن در کنار ساحل یا جنگل یا هر جای دیگری که به تعطیلات رفته ایم کجا!؟

یکی دو ماه پیش رو که هوا کمی خنک می گردد، فصل مناسبی برای تعطیلات است. همین امروز برای این تعطیلات برنامه ریزی و تا می توانید به آن فکر کنید و در فکر و خیالاتش غوطه بخورید. چه بسا این فکر و خیالات، از خود تعطیلات بیشتر سرکیف تان بیاورد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 شهریور 1402 بروزرسانی: 6 شهریور 1402 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 2474

به "چرا فکر کردن به تعطیلات، برای سلامتی مفید است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا فکر کردن به تعطیلات، برای سلامتی مفید است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید