چرا خلاقیت در کار به این میزان اهمیت دارد؟

به گزارش تور ایتالیا ارزان، دانشمندان ، خلاقیت را به صورتهای متعدد و متنوعی تعریف نموده اند که هر کدام به نوعی ، روشنگر بعدی از فرایند مهم خلاقیت است. در مجموع می توان گفت:

چرا خلاقیت در کار به این میزان اهمیت دارد؟

خلاقیت ، عبارت است از به کارگیری تواناییهای فکری برای ایجاد یک فکر یا مفهوم نو

از تعریف فوق می توان چنین استنباط کرد که خلاقیت در هر نوع فعالیتی صورت می گیرد و تنها محدود به نوع خاصی از آن نیست. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

اهمیت خلاقیت

تداوم حیات سازمان ها به بازسازی آنها بستگی دارد؛ بازسازی سازمانها به وسیله هماهنگ کردن اهداف با شرایط روز واصلاح و بهبود روشهای حصول این اهداف انجام می شود؛ بدون بازسازی ، سازمان نمی تواند دوام زیادی بیاورد.

برای مثال، یک شرکت باید محصول و خدمتی مورد احتیاج مشتریان باشد؛ احتیاج مشتریان با گذشت زمان تغییر می نماید و با لطبع محصول یا خدمت مورد احتیاج مشتریان باید با قیمت و کیفیت خوب و در زمان مناسب ارائه شود؛ اگر شرکت خود را با این تغییرات واحتیاجها هماهنگ نسازد، ممکن است ضمن تحمل هزینه هنگفت، چنانکه باید، به اهداف خود دست نیابد.

خلاقیت برای بقای هر سازمانی ضروری است . در طی زمان ، سازمانهای غیر خلاق از صحنه محو می شوند؛ و اگر چه چنین سازمانی ممکن است در عملیاتی که در یک مقطع از عمر خود درگیر آن است، پیروز باشد ولی پایان مجبور به تعطیل یا تغییر سیستم می شود.

تأثیر عمده تغییرات محیطی بر واحد تجاری و صنعتی ، ضروری ایجاد تغییر در آن را اجتناب ناپذیر می سازد. این تغییر ممکن است در محصول ، خدمت ، تکنولوژی ، ساختار تجاری، روابط کارگری و یا در هر قسمت دیگری باشد؛ آنچه که در دهه های اخیر تازگی دارد سرعت تحولات شگفت انگیز در زمینه های مختلف است.

آنچه که امروز بیشتر از گذشته بر سازمانها آشکار گشته است، ضرورت پیش بینی راههایی است به جهت برطرف احتیاجهایی که ممکن است ، در آینده در پی تغییرات احتمالی پدیدار شود؛ که هر سازمانی یا باید از پیش خود را برای چنین تغییراتی آماده سازد با انیکه خطر مواجهه با شرایط بحران واقعی را بپذیرد.

ارتباط خلاقیت و برنامه ریزی

خلاقیت با ساختن و یافتن فکرهای نو و نوآوری در کاربرد فکرها سروکار دارد. از نظر گاه مدیریتی ، خلاقیت صرف، کافی نیست.فکر باید به عمل نیز در آید، و لازمه این امر به کارگیری فکرهای نو برنامه های مدیری است. هر برنامه ریزی بسیار پیروز ، احتیاج به صدها فکر و ایده کاربردی دارد. پیروزیت نهایی و در برخی از موارد بقای خود سازمان به توانایی برنامه ریز در ایجاد و به کارگیری فکرهای نو بستگی دارد.

چه کسی خلاقیت و نوآوری می نماید؟

هر انسان مدیر یا غیر مدیری از استعداد خلاقیت برخوردار است؛ بنابراین نباید خلاقیت فقط در انحصار مدیران خاصی باشد؛ زیرا آنچه محکمتر از وجود استعداد خلاقیت است، جلوگیری از عوامل بازدارنده ظهور آن است که در صورت آزادسازی فکر، از پیش فرضها و الگوهای زنجیره ای فکری ، در مدت کوتاهی توان خلاقیت و به کارگیری فکرهای نو در عمل را می توان به دو برابر افزایش داد.

موانع خلاقیت

در راه خلاقیت ، موانعی وجود دارد که در اینجا تنها به موانع اصلی به اختصار اشاره می کنیم.

  1. عدم اعتماد به نفس،
  2. ترس از انتقاد و شکست،
  3. تمایل به همرنگی وهمگونی،
  4. عدم تمرکز فکری،
منبع: الی گشت
انتشار: 19 خرداد 1401 بروزرسانی: 19 خرداد 1401 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 2248

به "چرا خلاقیت در کار به این میزان اهمیت دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا خلاقیت در کار به این میزان اهمیت دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید