شیوع بیماری پوستی در ساوه

به گزارش تور ایتالیا ارزان، معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه از درگیری بعضی روستا های شهرستان ساوه و افزایش آمار مبتلایان به بیماری پوستی اطلاع داد.

شیوع بیماری پوستی در ساوه

به گزارش ایسنا، دکتر مجتبی ذکایی، با اشاره به درگیری چندین روستای شهرستان ساوه با بیماری سالک اظهار کرد: سالک جزوه بیماری های واگیر مشترک بین انسان و حیوان است و یک بیماری انگلی محسوب می گردد که فرد را دچار یک ضایعه پوستی می نماید.

در این بیماری گزش پشه خاکی آلوده به این انگل، فرد را دچار ضایعه پوستی به شکل جوش دهانه دار نموده و با گذشت زمان قطر آن افزایش پیدا می نماید.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان یکی از استان هایی است که بیشترین درگیری با بیماری سالک را دارد، به ریشه یابی علت درگیری چندین روستا در ساوه با این بیماری اشاره نمود و افزود: رهاسازی سگ های ولگرد آلوده شهر های دیگر در ساوه مهمترین علت آلودگی بعضی نقاط این شهرستان است.

چرا که فرآیند شیوع این بیماری بطوری است که پشه خاکی با نیش زدن سگ یا موش آلوده به این بیماری، انگل را وارد بدن خود نموده و پس از گزش انسان، فرد را به این انگل و بیماری مبتلا می نماید.

او بیان نمود: این بیماری انگلی معمولا نواحی انتهایی بدن مانند دست ها، پاها، اعضایی از بدن که در معرض گزش پشه باشد مانند سر و صورت را درگیر و این ضایعه پوستی می نماید.

این مقام مسئول در دانشکده علوم پزشکی ساوه در ادامه آموزش و مطلع سازی مردم را مهمترین وظیفه حوزه سلامت شهرستان برای پیشگیری و مقابله با این بیماری دانست و افزود: این بیماری در گذشته نیز وجود داشته است.

اما در حال حاضر در بعضی روستا های بخش مرکزی ساوه نظیر احمد آباد، باغ شیخ، انجیلاوند، طرازناهید و ... شیوع پیدا نموده و مراقبان بهداشتی کار آموزش مردم و بیماریابی فعال را انجام می دهند و با پایش مستمر چنانچه فردی دچار ضایعات پوستی است مورد آنالیز قرار می گیرد و در صورت احتیاج، کار درمان انجام می گردد.

وی توضیح داد: اگر این بیماری دیر شناسایی و درمان گردد یا فرد مبتلا با تاخیر جهت درمان مراجعه کند باعث ایجاد یک ضایعه پوستی در سر و صورت بیمار شده و محتمل است زیبایی خود را از دست دهد.

او در ادامه سگ های ولگرد و موش های صحرایی را مخزن این بیماری دانست و افزود: این بیماری برای حیوان خطر خاصی را ایجاد نخواهد نمود.

اما تهدیدی برای سلامت انسان است و چنانچه کار جمع آوری و ساماندهی این حیوانات انجام نگردد قطعا شاهد افزایش تعداد بیماران خواهیم بود.

دکتر ذکایی افزود: فردی که در حال حاضر ضایعه پوستی متاثر از بیماری سالک بر روی او پدیدار شده، تابستان یا بهار دچار گزش پشه خاکی آلوده شده است، چرا که در فصل سرما گزشی از سوی پشه صورت نمی گیرد و با گرم شدن هوا پشه شروع به تخمگذاری می نماید.

نقاط مرطوب، فاضلاب سطحی، فضولات حیوانی، خاک و نخاله ها برترین مکان برای تخمگذاری و افزایش تعداد پشه هاست و در این شرایط استفاده از توری های آغشته به سموم و رعایت بهداشت به ویژه در فصول گرم سال لازم است.

وی بر جمع آوری سگ های ولگرد به عنوان مخزن بیماری تاکید نمود و افزود: شهرداری مکلف است نسبت به ساماندهی و جمع آوری سگ های ولگرد در سایه آموزش هایی که داده می گردد اقدام کند

. مبارزه با جوندگان و موش ها با مشارکت دهیاری ها و مردم اقدام مهم دیگر است و باید لانه موش ها تا شعاع هزار کیلومتری روستا ها مورد آنالیز و با طعمه گذاری کنترل شوند.

او توضیح داد: عدم رهاسازی فاضلاب خانگی در خیابان و معابر به منظور جلوگیری از تخمگذاری پشه ها، رعایت بهداشت عمومی، مدیریت نخاله های ساختمانی، تخلیه نکردن فضولات حیوانی در معابر و پرهیز از تمامی اقداماتی که فضای تخمگذاری پشه ها را فراهم نموده و موجب جولان سگ های ولگرد و موش می گردد عامل مهمی برای مبارزه با این بیماری است.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه در ادامه گفت: بخشی از فاضلاب شهری ساوه نیز به سمت روستا های نزدیک روانه می گردد که فضایی برای تخمگذاری پشه را فراهم نموده است که باید شرکت آب و فاضلاب شهرستان نسبت به مدیریت فاضلاب شهری اقدام کند.

وی توضیح داد: وقتی سگ های ولگرد مدیریت نشوند و به عنوان مثال سگ های محدوده جغرافیایی شرق شهرستان به سمت غرب شهرستان راهنمایی شوند.

و یا از شهر های همجوار در سایر روستا ها و حومه ساوه رهاسازی شوند، چون امکان کنترل پشه های خاکی وجود ندارد این آلودگی بیشتر شده و روستا های دیگری را نیز درگیر خواهد نمود.

او با تاکید بر اینکه باید مخزن ها و عوامل آلوده مدیریت و جمع آوری شوند، افزود: مردم باید درخصوص شیوع بیماری ها اطلاع لازم داشته باشند و امروز اگر شاهد درگیری بخش اعظمی از جامعه با بیماری سالک هستیم به علت کوتاهی هایی است که در گذشته انجام شده است.

دکتر ذکایی افزود: چنانچه فردی دچار ضایعه پوستی در اندام انتهایی شد و با گذشت 10 روز متوالی این ضایعه رفع نشد و قطر آن افزایش پیدا کرد سریعا باید به نزدیکترین پایگاه های بهداشتی شهری و روستای مراجعه کند.

که پس از آزمایشات و نمونه گیری، با تشخیص بیماری کار درمان شروع خواهد شد که اگر در این فرایند، مراجعه در زمان مناسب انجام گردد کار درمان به راحتی و بدون ضایعه و درد انجام خواهد شد.

شناسایی به موقع و زودهنگام هر بیماری فرآیند درمان را تسهیل خواهد نمود بنابراین نباید فرد مبتلا به ضایعه پوستی و سالک دیرهنگام مراجعه کند.

منبع: فرارو
انتشار: 16 اسفند 1400 بروزرسانی: 16 اسفند 1400 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 2170

به "شیوع بیماری پوستی در ساوه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیوع بیماری پوستی در ساوه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید