حضور ایران در جشنواره فرهنگی پودراجایا

به گزارش تور ایتالیا ارزان، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با اعلام حضور ایران در جشنواره فرهنگی پودراجایا گفت: استان یزد به عنوان نماینده ایران معرفی شده تا پس از جمع آوری آثار از استان های دیگر، در فستیوال سال 2016 شرکت کند.

حضور ایران در جشنواره فرهنگی پودراجایا

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور، تنکو عینه اسماعیل شاه - مدیر همکاری ها و ارتباطات موسسه فرهنگی پوتراجایا -، خدیجه محمد یونس - رییس بخش نساجی موزه ملی مالزی - و هیئت همراه اش با معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران دیدار کردند و در زمینه برگزاری جشنواره فرهنگی پودراجایا به بحث و تبادل نظر پرداختند.

بهمن نامورمطلق - معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور - در این دیدار اظهار کرد: امسال درهایی به سوی مالزی گشوده شد و ارتباطات دو کشور به سطح بالاتری رسید. ما با دوستان مان در مالزی که عضو شورای جهانی صنایع دستی هستند، ارتباط خوبی داریم، مالزی از اعضای فعال بخش آسیایی محسوب می شود.

او با بیان این که پیش از این، به مالزی سفر داشته ام، گفت: بین صنایع دستی ایران و مالزی، شباهت هایی را دیده ام. باتیک، منسوجات، چوب که در مالزی انجام می شود، اغلب با کارهایی که در ایران انجام می شود، شباهت دارد. همین طور در قسمت سفال و شیشه نیز این آثار دارای شباهت هستند. این امر نشان دهنده نزدیکی نگاه زیبایی شناسانه میان هنرمندان ایران و مالزی است و این امر به خاطر روح شرقی و اسلامی بودن این دو کشور است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با تاکید بر شباهت های فرهنگی ایران و مالزی، ادامه داد: این شباهت ها و قرابت ها بیانگر این است که ما می توانیم همکاری های بیشتر، نمایشگاه ها و دوره های آموزشی مشترک داشته باشیم و می توانیم برای صادرات نیز همکاری هایی با هماهنگی حوزه صادرات معاونت داشته باشیم. همچنین در حوزه آموزش، دفتر توسعه، ترویج و آموزش معاونت نیز آماده همکاری هستیم. با توجه به شباهت هایی که باتیک ایران و مالزی دارند، می توانیم در حوزه رنگرزی سنتی و باتیک با هم همکاری کنیم و دوره های مختلف آموزشی نیز در دو کشور داشته باشیم.

وی همچنین یادآوری کرد: ما در حوزه برگزاری کارگاه های آموزشی، تجربه خوبی با کشورهای هند و بنگلادش داشتیم که امیدواریم بتوانیم در زمینه (رنگ رزی سنتی) با مالزی نیز همکاری خوبی داشته باشیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در ادامه سخنانش، با اشاره به حضور ایران در جشنواره فرهنگی پودراجایا در سال 2016 و 2017، افزود: در سال 2017 نیز که این جشنواره با محتوای هنرهای فلزی برگزار می شود، آماده همکاری هستیم، حتی پیشنهاد می کنیم ایران به عنوان مهمان یا کشور ویژه در این جشنواره حضور داشته باشد و به این وسیله فعالیت گسترده تری در جشنواره داشته باشیم.

تنکو عینه اسماعیل شاه - مدیر همکاری ها و ارتباطات موسسه فرهنگی پوتراجایا - نیز در ادامه این نشست، گفت: از حضور ایران در این جشنواره بسیار خرسندیم و خوب است که در فستیوال از ایران هم کارگاه هایی داشته باشیم.

وی همچنین تاکید کرد: با توجه به نزدیکی فرهنگی این دو کشور، بویژه در صنایع دستی و هنرهای سنتی، برگزاری نمایشگاه ها و کارگاه های آموزشی برای عموم مردم در دو کشور بسیار ارزشمند و سودمند خواهد بود. ما از این اتفاق بسیار استقبال می کنیم.

این گروه مالزیایی در ادامه دیدار با نامورمطلق - معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور - از پژوهشکده هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و نمایشگاه هنرهای چوبی برپاشده در سازمان میراث فرهنگی دیدن کرد و از نزدیک در جریان چگونگی خلق آثار هنری و صنایع دستی ایرانی قرار گرفت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 986

به "حضور ایران در جشنواره فرهنگی پودراجایا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حضور ایران در جشنواره فرهنگی پودراجایا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید