جای خالی هنرمندان گچ بری در بازسازی بناهای تاریخی ایران

به گزارش تور ایتالیا ارزان، هنرمندان گچ بر که به مناسبت روز جهانی موزه ها در موزه زمان گردهم آمدند درخواست کردند تا از هنر پیشکسوتان در بازسازی آثار تاریخی استفاده گردد.

جای خالی هنرمندان گچ بری در بازسازی بناهای تاریخی ایران

به گزارش خبرنگاران، دورهمی هنرمندان گچبر موزه زمان به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در سالن اجتماعات این موزه برگزار گردید. در این مراسم عباس نژاد، عضو انجمن گچبران برگزاری چنین گردهمایی را اتفاق مثبتی دانست و از لزوم اهمیت به هنر گچبری سخن گفت و در ادامه درخواست کرد: کارت هنر برای پیشکسوتان هنر گچبری در نظر گرفته گردد.

این هنرمند گچ بری بیان نمود: با افراد مختلفی درباره مسائل اعضای صنف جلسه گذاشتیم و گفتیم که باید در امر آموزش و بازسازی بناهای تاریخی از پیشکسوتان این حوزه استفاده گردد. بعلاوه باید بستری فراهم گردد تا این افراد بتوانند دانش خود را به نسل بعد انتقال دهند، اما الان می بینیم عده ای از افراد دوره های یک هفته ای برگزار می نمایند تا یک نفر به گچ کار یا آیینه کار تبدیل گردد!

عباس نژاد با تاکید بر اینکه به بیمه هنرمندان گچ بر توجه گردد، گفت: سال 87 موضوع بیمه مطرح شد، بعضی از اساتید که امروز هم هستند، آن زمان 50 سال داشتند، تعدادشان خیلی کم است، ولی چرا نباید این افراد را به عنوان سرمایه های جامعه دانست و حداقل برای آنها بیمه خدمات درمانی درنظر گرفت.

او ادامه داد: ما ابتدا یک تشکل ایجاد کردیم، بعد آن را به انجمن صنفی تبدیل کردیم و 10 رشته فنی حرفه ای نیز تعریف کردیم.

محسن قانونی مدیر برنامه ریزی و پژوهش گروه موزه های دفینه (زیرمجموعه بنیاد مستضعفان) گفت: می توان از هنر هنرمندان گچ بر در گروه موزه های دفینه استفاده کرد، ضمن اینکه ما از وجود شاگردان این اساتید در بازسازی گچ بری موزه زمان هم استفاده نموده ایم.

او با بیان اینکه خوشحالم از اینکه چنین نشستی در زمانه ای که توجه کافی به هنر گچ بری نمی گردد، برگزار گردیده است، گفت: ما به واسطه فضاهایی که از قبل در اختیار داشتیم به فراخور، برای بحث بازسازی از وجود اساتید استفاده نموده ایم. همچنان نیز از وجودتان استفاده خواهیم کرد.

قانونی گفت: در سال 97 میزبان استاد حاجیان بودیم، که بعد از دوران گذار، یک دوره پیروز بازسازیی را برای ما به یادگار گذاشتند. در حوزه های مختلف بازسازی وقتی درگیر مباحث آرایه های معماری می شویم باید بین روینمودها و مبانی بازسازی و مهارت های ویژه ای که استادکاران خبره به یادگار گذاشته اند، هارمونی ایجاد کنیم. مبانی علم بازسازی می گوید یکسری شاخص هایی باید در برابر ابنیه تاریخی رعایت کنیم، اما به نظرم توجه جدی به حضور مستمر استادکاران و اساتید در حوزه آرایه های تزئینی و هنرهای سنتی، می تواند حلقه مفقوده این بخش را جبران کند و ما همیشه میزبان این اساتید باشیم.

در این مراسم تعدادی از هنرمندان گچ بر خاطراتشان را از دوره حرفه ایشام تعریف کردند و از تعدادی از اساتید پیشکسوت نیز تقدیر شد.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 30 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 30 اردیبهشت 1403 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 2497

به "جای خالی هنرمندان گچ بری در بازسازی بناهای تاریخی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جای خالی هنرمندان گچ بری در بازسازی بناهای تاریخی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید