اسنپدراگون 8 نسل 2 با پشتیبانی از ری تریسینگ و وای فای 7 رونمایی شد

به گزارش تور ایتالیا ارزان، کوالکام ساعاتی پیش از پردازنده تازه خود یعنی اسنپدراگون 8 نسل 2 با 35٪ عملکرد سریع تر از نسل قبل رونمایی کرد.

اسنپدراگون 8 نسل 2 با پشتیبانی از ری تریسینگ و وای فای 7 رونمایی شد

به ادعای کوالکام، عملکرد اسنپدراگون 8 نسل 2 به مراتب بهتر از نسل نخست است. این تراشه که با شماره مدل SM8550-AB شناخته می گردد، مبتنی بر لیتوگرافی 4 نانومتری و ساخت TSMC است. در ادامه به آنالیز کامل این تراشه می پردازیم.

پردازنده و گرافیک اسنپدراگون 8 نسل 2

کوالکام در ساخت اسنپدراگون 8 نسل 2 غالب تمرکز خود را روی مصرف بهینه منعطف نموده اما با این حال باز هم پیشرفتی که این تراشه در مقایسه با قبل داشته قابل توجه است. طبق اطلاعات کوالکام، هسته های تازه می توانند تا 35٪ عملکرد بهتری از قبل به نمایش بگذارند در حالی که تا 40٪ بهینه تر هم هستند.

در این تراشه 1 هسته از نوع Cortex-X3 با فرکانس 3.2 گیگاهرتز به عنوان قدرتمندترین هسته ایفای نقش می نماید. اما برخلاف نسل گذشته، اینبار 4 هسته قدرتمند Cortex-A715 با فرکانس 2.8 گیگاهرتز آن را همراهی می نمایند. در نهایت هم 3 هسته کم مصرف Cortex-A510 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز را شاهد هستیم (1 + 4 + 3).

این پردازنده از فناوری LPDDR5X حافظه رم با سرعت 4200 مگاهرتز و بعلاوه فناوری حافظه داخلی UFS 4.0 پشتیبانی می نماید. (نسل گذشته از رم های LPDDR5 با فرکانس 3200 مگاهرتز و حافظه داخلی از نوع UFS 3.1 پشتیبانی می کرد).

گرافیک این تراشه تا 25٪ توانایی بیشتر و تا 45٪ مصرف بهینه تری در مقایسه با نسل قبل دارد و از قابلیت ری تریسینگ هم پشتیبانی می نماید. با حضور ری تریسینگ در پلتفرم اندروید، انتظار می رود توسعه دهندگان بازی از این فناوری تازه برای ساخت بازی های باکیفیت و مجذوب کننده استفاده نمایند. گرافیک اسنپدراگون 8 نسل 2 بعلاوه نخستین گرافیک موبایل با امکان پشتیبانی از Vulkan 1.3 در کنار OpenGL ES 3.2 است.

نمایشگر

این پردازنده قادر است از نمایشگرهایی با کیفیت +QHD با رفرش ریت 144 هرتز یا 4K با رفرش ریت 60 هرتز پشتیبانی کند. امکان پشتیبانی از نمایشگر اکسترنال با کیفیت 4K و سرعت 60 هرتز و پشتیبانی از +HDR10، دالبی ویژن و رنگ های 10 بیتی هم در آن دیده می گردد. کوالکام قابلیت رمزگشایی ویدیویی AV1 و امکان استریم ویدیو 8K با سرعت 60 فریم بر ثانیه (با HDR) را هم به پردازنده تازه خود اضافه نموده است.

دوربین

طبق ادعای کوالکام، پردازنده تازه می تواند به لطف سیستم پردازش تصویر تازه، برترین عملکرد را با سنسورهای Digital Overlap HDR سونی و سنسور 200 مگاپیکسلی HP3 سامسونگ داشته باشد. مثل نسل قبل، پردازنده تازه هم از یک سیستم پردازش تصویر سه گانه 18 بیتی بهره می برد که می تواند سه دوربین 36 مگاپیکسلی با سرعت 30 فریم بر ثانیه را به صورت همزمان یا یک دوربین 200 مگاپیکسلی را مدیریت کند. علاوه بر این ها، سنسورهای 108 مگاپیکسلی هم بدون هیچگونه لگ در شاتر با این پردازنده کار خواهند کرد.

در بخش فیلم برداری این پردازنده قادر است فیلم های 8K HDR با سرعت 30 فریم بر ثانیه ضبط کند و همزمان تصاویر 64 مگاپیکسلی را هم از آن ها به ثبت برساند. علاوه بر این ها امکان ضبط ویدیوی 4K با سرعت 120 فریم بر ثانیه و ضبط ویدیوهای اسلوموشن در وضوح 720P با سرعت 960 فریم بر ثانیه هم فراهم است. به لطف سنسورهای DOL، این تراشه می تواند برای هر فریم از ویدیو، 4 نوع اکسپوژر مختلف را ضبط کند (با مقدار نوردهی متفاوت).

اتصالات و هوش مصنوعی اسنپدراگون 8 نسل 2

اسنپدراگون 8 نسل 2 از مودم تازه X70 بهره می برد که هم از طول موج میلی متری 5G و هم فرکانس زیر 6 گیگاهرتز پشتیبانی می نمایند. سرعت دانلود و آپلود آن هم به ترتیب به 10 و 3.5 گیگابیت بر ثانیه می رسد. پشتیبانی از وای فای 7 هم به لطف سیستم FastConnect 78000 به این تراشه اضافه شده که در کنار کاهش زمان تأخیر، سرعت آن را هم از 3.6 در نسل قبل به 5.8 گیگابیت افزایش داده است.

پشتیبانی از بلوتوث 5.3 و تازهترین سیستم صوتی اسنپدراگون Sound با امکان پخش صدا با کیفیت 48 کیلوهرتز و زمان تأخیر بی سابقه 48 میلی ثانیه را هم باید به این تراشه اضافه کنیم تا متوجه شویم اسنپدراگون 8 نسل 2 چه توانایی های بالایی در زمینه گیمینگ دارد.

پردازنده شش هسته ای تازه از فرمت INT4 پشتیبانی می نماید که نخستین بار است شاهد چنین قابلیتی در پلتفرم کوالکام هستیم. طبق ادعای کوالکام، عملکرد هوش مصنوعی این تراشه 4.35 برابر بهتر از نسل قبل شده که می تواند به سیستم پردازش تصویر در تشخیص چهره، مو، لباس، پس زمینه و… برای اعمال تغییرات مختلف روی آن ها نظیر محو کردن پس زمینه یاری کند.

اسنپدراگون 8 نسل 2 به زودی در گوشی های شیائومی، ایسوس، آنر، سامسونگ و… مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

منبع: GSMArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 آبان 1401 بروزرسانی: 25 آبان 1401 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 2354

به "اسنپدراگون 8 نسل 2 با پشتیبانی از ری تریسینگ و وای فای 7 رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسنپدراگون 8 نسل 2 با پشتیبانی از ری تریسینگ و وای فای 7 رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید