استادیوم ملی چین، جاذبه ای شبیه به لانه پرنده!

به گزارش تور ایتالیا ارزان، ورزشگاه لانه پرنده پکن در چین | National Stadium

ورزشگاه ملی چین یا ورزشگاه لانه پرنده پکن که با عنوان Bird Nest شناخته می شود، در دهکده المپیک سبز، ناحیه Chaoyang شهر پکن قرار گرفته است. این ورزشگاه، به عنوان ورزشگاه اصلی بازی های المپیک 2008 پکن طراحی شده است. رویدادهای المپیکی مانند فوتبال، فوتبال آمریکایی، پرتاب وزنه و دیسک و بسیاری دیگر از بازی ها، در ورزشگاه لانه پرنده پکن برگزار شدند. پس از اکتبر 2008 و پایان المپیک، از این بنا، به عنوان یک جاذبه توریستی استفاده شد و برای بازدید عموم گشایش یافت. در حال حاضر، این مکان، مرکز مسابقات ورزشی بین المللی، داخلی و فعالیت های تفریحی است. در نهایت باید منتظر سال 2022 میلادی باشیم تا دیگر بار، مراسم افتتاحیه بازی های المپیک زمستانی در این مکان برگزار خواهد شد. مجله خبرنگاران از میان جاذبه های پکن به سراغ ورزشگاه لانه پرنده چین آمده است.

استادیوم ملی چین، جاذبه ای شبیه به لانه پرنده!

طراحان ورزشگاه لانه پرنده پکن

طراحی این ورزشگاه بزرگ توسط معماران سوئیسی به نام ژاکس هرزوگ (Jacques Herzog) و پیر دو مرون (Pierre de Meuron) و معمار چینی به نام لی شینگ گانگ (Li Xinggang) انجام گرفته است. طراحان هیچ نقطه زایدی در طراحی این ورزشگاه به کار نبرده اند و تمام اجزای ورزشگاه کاربری دارند. به عنوان مثال، سازه استیل بنا تنها در معرض نمایش گذاشته شده و هیچ پوششی ندارد اما ورزشگاه را پایدار نگاه داشته است. شکل و ظاهر ورزشگاه لانه پرنده پکن بسیار شبیه به یک لانه بزرگ پرنده طراحی شده که از نژاد انسان نگهداری و پرستاری می کند. لانه ای که برای انسان ساخته شده است. همچنین بسیار شبیه به گهواره نوزاد انسان است که بزرگ طراحی شده است.

سال ساخت ورزشگاه ملی چین

ساخت و ساز این ورزشگاه ملی، در 24 دسامبر 2003 شروع شد. در جولای 2004، پروژه به طور موقت به دلیل اصلاح طرح متوقف شد. در 27 دسامبر همان سال، ساخت و ساز دوباره شروع شد و در نهایت کل پروژه در ماه مارس 2008 به خاتمه رسید. هزینه ناخالص کل پروژه 2،267 میلیون یوآن چین (حدود 33 میلیون دلار آمریکا) بود.

معینات کلی ورزشگاه

این ورزشگاه و ورزشگاه در زمینی به مساحت 25.8 هکتار ساخته شده است. دارای 80 هزار جایگاه ثابت و 11 هزار جایگاه موقت است. ظاهر حیرت انگیز آن نیز، با فریم ها و قاب های بزرگی از جنس استیل پوشانده شده است.

سقف پوشاننده ورزشگاه به حالت زین-اسبی طراحی شده و محورهای طولی بزرگی به طول 332.3 متر دارند. محور های عرضی این سقف هم، 296.4 متر کشیده شده اند.

بلندترین نقطه ورزشگاه لانه پرنده پکن ارتفاعی به اندازه 68.5 متر داشته و پایین ترین نقطه آن ارتفاعی به اندازه 42.8 متر دارد. سقف بالای ورزشگاه، با حبابهای هوای نیمه شفافی پوشانده شده است. این سقف نه تنها از بارش باران و برف به درون جایگاه و ورزشگاه جلوگیری می کند، بلکه مانع تابش شدید آفتاب به صورت تماشاچیان می شود. با این حال نور کافی را به درون ورزشگاه هدایت کرده و فضا را روشن می کند. در نتیجه چمن های ورزشگاه می توانند با این نور، به خوبی رشد کنند.

ویدئوی زیبایی از این ورزشگاه را در لینک زیر خواهید دید:

ویدئوی ورزشگاه لانه پرنده

امکانات ویژه ورزشگاه

در ورزشگاه و ورزشگاه ملی، طراحی هر مکان و المانی به گونه ای است که اندازه انسان در آن رعایت شده و به نوعی می توان گفت که ارگانیک یا انسان محبت آمیز است. منطقه ای که شبیه به کاسه است. غرفه های این منطقه از ورزشگاه، به گونه ای طراحی شده اند که می توانند به طرق مختلفی تغییر کنند. این انعطاف غرفه ها به این دلیل است که بتواند نیازهای مختلف تعداد بسیاری از تماشاچیان را در دوره ها و مسابقات مختلف راضی نگه دارد.

در طول بازی های المپیک، جایگاه های موقت در بالای منطقه ایستادن تماشاچیان قرار داشتند. ردیف های ایستادن تماشاچیان، از نظر علمی به درستی طراحی و در طول سکو پخش شده اند. در این جایگاه، تماشاگران، کل بازی را بدون هیچ گونه مزاحمت و وقفه ای می توانند تماشا کنند و اصلا اهمیت ندارد که در کدام جایگاه نشسته اند.

کل ورزشگاه لانه پرنده چین مجهز به سیستم عمومی الکترو-آکوستیک است. این امکانات و تجهیزات باعث می شود که شاخص صداهای مزاحم در این مکان به 0.6 برسد. این میزان صدا به تمام تماشاگران اجازه می دهد که صدای گزارش را بسیار واضح و بدون هیچ گونه آزاری برای گوش هایشان بشنوند.

دیگر امکانات و طراحی های درون ورزشگاه

یکی دیگر از امکاناتی که در ورزشگاه لانه پرنده پکن طراحی شده است، 200 جایگاه ویلچر است. با این جایگاه حتی افرادی که دارای ناتوانی جسمی هستند و از ویلچر استفاده می کنند نیز می توانند به تماشای بازی ها بیایند. در هنگام طراحی این ورزشگاه ورزشی، برای المپیک 2008، بسیاری از طراحان و معماران بسیار آینده نگر بودند. آن ها، این ورزشگاه را به گونه ای طراحی کرده اند که برای مراسم ها و مسابقات بعد از المپیک هم قابل استفاده باشند.

طراحان و معماران ورزشگاه لانه پرنده پکن تنها به دنبال سمبلی برای المپیک نبودند، بلکه می خواستند بنایی معمارانه برای تمام قرن ها در جهان بسازند.

  • نکته: در اطراف ورزشگاه لانه پرنده پکن جاذبه های مطرح دیگری هم وجود دارند که می توانید به دیدن آن ها بروید. از جاذبه های اطراف به شما پیشنهاد می دهیم که به دیدن مرکز آبزیان ملی (وارت کیوب) و ورزشگاه سرپوشیده ملی بروید.

بخش هپی اسنو و فصل یخی ورزشگاه لانه پرنده

همچون سال 2008، فستیوال و جشنواره هپی اسنو اند آیس (جشنواره یخ و برف پکن) هر ساله در این مکان برگزار می شود. این جشنواره از ماه دسامبر تا ماه فوریه سال بعد میلادی (از ماه آذر تا نیمه اسفند) ادامه دارد. در طول این مدت، تمام ورزشگاه لانه پرنده پکن به بزرگترین ناحیه اسکی در منطقه شهری پکن تبدیل می شود. مکانی که به راحتی می توانید برای اسکی در آن، وارد شوید.

گردشگرانی که در این دوره زمانی از این ورزشگاه ورزشی بازدید می کنند، می توانند در بیش از 30 نوع تفریح و ورزش های زمستانی شرکت کنند یا باید گفت که حق انتخاب دارند.

به عنوان مثال، اگر وارد این ورزشگاه شدید، می توانید هر یک از ورزش های زمستانی مانند اسکی پرش، اسکیت روی یخ، تویوب سورای روی برف، ماشین سواری روی یخ و اسکی روی برفی به نام بیاتلون (biathlon) را انتخاب کنید. در کنار شما، بچه ها هم می توانند بسته به توانایی و سنشان در بسیاری از تفریحات و ورزش های زمستانی در باشگاه های سرپوشیده شرکت کنند. بچه ها می توانند کانو سواری و یا اسکی در منطقه معین شده را شرکت کنند.

  • قیمت ورودی این برنامه ها، در روزهای عادی 120 یوآن و در آخر هفته ها یا روزهای تعطیل 160 یوآن است. برای بچه های که قدشان کمتر از 1.2 متر است، هزینه ورودی رایگان است.

نحوه دسترسی به ورزشگاه لانه پرنده پکن

هم با اتوبوس و هم با مترو می توانید خود را به ورزشگاه لانه پرنده پکن برسانید. از خوبی های هر دو این جهتها، راحتی استفاده آن ها برای گردشگران است. در نتیجه حتی اگر راهنمای چین هم همراه شما نیست، به تنهایی و با دنبال کردن جهتهای زیر می توانید به اینجا بروید.

  • با اتوبوس:

اگر می خواهید با اتوبوس بروید، از هر کجای پکن که هستید، باید در نهایت اتوبوس های شماره 82، 419، 538 یا 645 را سوار شوید. اگر به جهت حرکت این اتوبوس ها نزدیک نیستید، باید خود را به ایستگاه های آن ها برسانید. پس از سوار شدن به هر یک از این اتوبوس ها، در ایستگاه گوجیا تییوچانگ دونگ (ورزشگاه لانه پرنده پکن) پیاده شوید. به همین راحتی!

  • نکته: اگر بلیت اتوبوس های گردشگری پکن را خریده اید، در جهت شماره 3 این اتوبوس ها سوار شده و در ایستگاه بیچن دونگلو (Beichen Donglu Station) پیاده شوید.
  • با مترو:

سوار خط مترو شماره 8 بروید و در ایستگاه آئوتی ژونگشین (Aoti Zhongxin) یا همان ایستگاه مرکز ورزش های المپیکی پیاده شوید. در این ایستگاه از ایستگاه خروجی شماره B2 خارج شوید. پس از اینکه از مترو خارج شدید، نیاز دارید که مسافتی در حدود 823 متر را به سمت شمال پیاده روی کنید تا به ورزشگاه لانه پرنده پکن برسید.

هر چند قیمت های ورودی برای بازدید از ورزشگاه متغیر است با این حال، قیمت های ورودی را که در تاریخ 5 مارچ سال 2019 (14 اسفند سال 1397) به روز شده را برای این ورزشگاه ارائه می نماییم.

  • بلیت عادی ورودی: 40 یوآن
  • بلیت وی آی پی نوع A: 80 یوآن (شامل سالن طلایی)
  • بلیت وی آی پی نوع B: 80 یوآن (شامل راهروی طلایی)
  • بلیت دید پرنده از ورزشگاه: 100 یوآن (شامل سالن و راهروی طلایی)
  • بلیت بازدید شبانه: 80 یوآن (شامل سالن طلایی)
  • ماشین برقی در یک جهت: 10 یوآن
  • برای بچه های که قدشان پایین تر از 1.2 متر باشد، ورودی رایگان است.
  • ساعات بازدید:

در روز از ساعت 09:00 تا 19:00 و در شب از 18:30 تا 21:30 است.

جاذبه های نزدیک به ورزشگاه لانه پرنده پکن

  • پارک جنگلی المپیگ پکن
  • موزه علوم و فناوری چین
  • پارک مردم شناسی چینی (موزه مردم شناسی چین)

منبع: travelchinaguide.com

منبع: الی گشت
انتشار: 25 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 1162

به "استادیوم ملی چین، جاذبه ای شبیه به لانه پرنده!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استادیوم ملی چین، جاذبه ای شبیه به لانه پرنده!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید