جشن چله تابستان؛ جشنی دیدنی در اوج گرما

به گزارش تور ایتالیا ارزان، جشن چله تابستان، جشن نوروز بل، جشن نیلوفر، چله تموز، زیارتگاه نارکی، تمامی این اسامی حکایت از یک جشن عظیم در میانه فصل تابستان دارند. چله عظیم یکی از جشنهای ایرانی بوده که امروزه فراموش شده است اما، در جنوب خراسان طولانی ترین روز سال را هنوز هم گرامی می دارند اما، نه با آن اهمیتی که برای شب یلدا قائلند. در تقویم محلی بیرجند، چله عظیم تابستان از اول تیر آغاز شده و تا دهم مرداد ادامه می یابد و چله خرد از دهم مرداد آغاز و تا سی ام ادامه دارد. در این مقاله جذاب و خواندنی با ما همراه باشید تا اندکی از تاریخچه جشن چله تابستان برایتان سخن بگوییم.

جشن چله تابستان؛ جشنی دیدنی در اوج گرما

تاریخ و روز جشن

در جنوب خراسان از اول تیرماه تا دهم مرداد را چله تموز، از دهم مرداد تا آخر این ماه را چله خرد، از اول دی تا دهم بهمن را چله کلو و از دهم بهمن تا آخر این ماه را چله خرد می گویند. براساس مقاله تاریخچه جشن چله تابستان باید بدانید که پس از یورش تازیان به ایران زمین، جشن و آیین های ایرانی رفته رفته به فراموشی سپرده می شدند اما، مردم بدلیل علاقه زیادی که به آیین های خود داشتند، در هر گوشه از ایران زمین به شکلی و در تاریخی متفاوت، در گاهشمارهای مختلف و در دوران شاهان متفاوت آنان را برگزار می کردند.

این آیین که جشن چله تابستان هم به آن می گویند، پس از اسلام و در زمان دیلمیان که خود را وارث حکومتهایی مانند اشکانیان، ساسانیان و هخامنشیان می دانستند، رونق گرفت و به نام نوروز بل شهرت یافت. زمان این اقدام مبدا جدید سال شماری دیلمی شد که این مبدا دقیقا برابر است با روز دوشنبه هرمزد، اولین روز از سال پنج هزار و 454 باستانی یزدگردی قدیم و 71 هزار و 82 روز پیش از مبدا هجری شمسی. مراسم شروع سال جدید نوروز بل بطور متغیر وابسته به محل برگزاری و نحوه قرار دادن پنج روز کبیسه، بین سیزدهم تا هفدهم مرداد برگزار می گردد. در زمان قدیم و در این فصل، کشاورزان توان پرداخت باج و خراج را داشته و می توانستند با فروش محصول خود زندگیشان را سامان دهند. از همین رو، سال نو خود را در این زمان برگزار می کردند.

مراسم جشن چله تابستان

در جشن چله تموز، 10 مرد با کلاه و شولای گالشی به میدان می آیند، دورتا دور آتش می چرخند و نوازنده های محلی موسیقی را با شدت و شور می نوازند. خورشید که در حال غروب باشد، زمان روشن کردن آتش فرا می رسد. هیزم های آغشته به نفت که شعله ور می شوند، مردم به آنها نزدیک شده و همه با هم این شعر را می خوانند:

گروم گروم گروم بل با صدای پرهیبت سوختن هیزم و برکشیدن شعله

نوروز ما و نوروز بل نوروز ماه و شعله آتش نوروزی

نو سال ببی، سال سوسال تازه باشد و سال روشنائی

نو بدی خؤنه واشو تازه باشد و تازه گردد و خانه آباد و با برکت

پس از شعر خوانی، همگی سال نو را به هم تبریک می گفتند. گالشان لباسهای کهنه خود شامل نمد، شولا و دیگر اضافاتی را که نمی خواستند برای سال بعد استفاده نمایند، در آتش می سوزاندند و به نوعی آتش را وسیله خبر رسانی و هم جز مقدسات چهارگانه آفرینش می دانستند. آنان در کنار آتش به ستایش اهورامزدا می پرداختند و از او برای سال جدید طلب خیر، نیکی و برکت می کردند.

منبع: همگردی
انتشار: 1 مهر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 1328

به "جشن چله تابستان؛ جشنی دیدنی در اوج گرما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشن چله تابستان؛ جشنی دیدنی در اوج گرما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید