طراحی سقف شیبدار ویلا: باغ دلگشا یکی از آثار ملی ایران به شمار می رود

به گزارش تور ایتالیا ارزان، ایسکانیوز/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده و گزارشات بدست رسیده، باغ دلگشا یکی از آثار ملی ایران به شمار می رود.

طراحی سقف شیبدار ویلا: باغ دلگشا یکی از آثار ملی ایران به شمار می رود

جهت دریافت خدمات طراحی سقف شیبدار ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

این اثر در تاریخ 7 مهر 1381 با شماره ثبت 912 به عنوان یک آثار ملی به ثبت رسید. این باغ در ناحیه آرامگاه سعدی قرار گرفته و پیشینه آبادانی و دیرینگی این باغ به دوران پیش از اسلام و زمان فرمانروایی ساسانیان باز می گردد. باغ دلگشا در دوره تیمور گورکانی در اوج آبادانی بوده تا جایی که گفته شد تیمور پس از تماشا آن، در سمرقند باغی را به همین نام بنا کرد. این باغ در دوره صفویه نیز بسیار نامور بوده و مورد توجه جهانگردان بود. برای دسترسی می توانید از وسایل نقلیه عمومی یا خودروی شخصی بهره ببرید. در نزدیکی این مکان، ایستگاهی به نام چهارراه دلگشا دارند. نزدیکترین ایستگاه مترو نیز ایستگاه ولیعصر است که از این مکان چند کیلومتری فاصله دارد و از آنجا باید در بلوار سلمان فارسی سوار تاکسی شوید.

معماری

مساحت باغ دلگشا 7.5 هکتار است و بیشترین درختی که در آن یافت می گردد، نارنج است. این باغ هنگام اردیبهشت با شکوفه های زیبا و عطر و بوی دل انگیز بهار نارنج فضایی بسیار دلنشین دارد. با قدمتی که به دوره زندیه بازمی گردد، عمارت موجود در وسط باغ به شیوه معماری کاخ های ساسانی بیشاپور ساخته شده است. این عمارت سه طبقه دو درب ورودی در دو طرف ساختمان دارد و شامل یک تالار بزرگ به همراه چهار شاه نشین می گردد. ایوان بزرگی با دو ستون در طبقه میانی آن وجود دارد که رو به استخر است و پیرامون آن اشعاری از شوریده با خط نستعلیق نوشته شد.

سقف هایی از چوب با گچبری های زیبا به همراه آینه کاری ها و نقاشی هایی از رنگ روغن به زیبایی این عمارت می افزایند. بعلاوه در مقابل ساختمان عمارت، حوض سنگی بزرگی جلب توجه می نماید. آب باغ نیز از چشمه قنات آرامگاه سعدی تامین می گردد. به علاوه ساخت اولین عمارت کلاه فرنگی ایران نیز در این باغ به ثبت رسید.

موزه باغ دلگشا

در عمارت کلاه فرنگی مجموعه دلگشا کلکسیونی از آثار تاریخی و اشیای قدیمی را مشاهده خواهید کرد که از جمله آنها میتوان به سکه ، تمبر، لباس، نقشه، دوچرخه و کبریت اشاره نمود. بعلاوه، کلکسیونی از 50 رادیو قدیمی در بخشی از موزه به نمایش گذاشته شده که تماشا آن می تواند تجربه ای جالب برای علاقمندان به اشیای قدیمی و مجموعه داران باشد.

منبع: همگردی
انتشار: 13 تیر 1401 بروزرسانی: 13 تیر 1401 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 2271

به "طراحی سقف شیبدار ویلا: باغ دلگشا یکی از آثار ملی ایران به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی سقف شیبدار ویلا: باغ دلگشا یکی از آثار ملی ایران به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید