جشنواره ای با طعم کدو در قائمشهر

به گزارش تور ایتالیا ارزان، خبرنگاران -- گروه استان ها، معصومه متانی: اولین جشنواره کدو با هدف پیشرفت بومگردی، شناخت روستاها و توسعه صنایع دستی روستائیان و ایجاد فضایی مفرح، در روستای وسطی کلای قائم شهر برگزار گردید.

جشنواره ای با طعم کدو در قائمشهر

در یکی از روزهای گرم شهریوری مازندران، دوستداران آداب و رسوم کهن مازندرانی کدو تنبل را بهانه ای برای پاسداشت آیین های کهن خود قراردادند تا در یک روز به یادماندنی، گردشگری روستایی را زنده نموده و دل های پاک و باصفای خود را به هم گره زنند و آیین های دیرینه دیار و زادگاه خود را دوباره مرور نمایند.

اولین جشنواره کدو با جمعیت چندهزار نفری از قائم شهر و شهرهای اطراف با حضور هنرمندان مازندرانی برگزار گردید و حاضرین ساعات شاد و مفرحی را سپری کردند. در حاشیه این جشنواره 50 غرفه برپا شد که زنان و مردان روستایی هنرهای دستی خود را به معرض فروش گذاشتند و رونق اقتصادی را برای خود ایجاد کردند.

فروش آش محلی با کدو، انواع شیرینی و نان های محلی با کدو تنبل از ویژگی های خاص این جشنواره بود که هر گردشگری را جذب خود می کرد.

کدو تنبل میوه ای است تقریباً شبیه به کدو که رنگ نارنجی دارد و به مصارف گوناگون می رسد، اندازه این میوه می تواند بسیار بزرگ گردد، بزرگ ترین کدو تنبل جهان وزنی بیش از 800 کیلوگرم داشته است. کدو تنبل و کدو حلوایی دو گونه کدو هستند. کدو حلوایی شیرین و به رنگ زرد یا نارنجی است و معمولا یکطرف آن بزرگتر و پهن تر از طرف دیگر است و برای خوردن کاشته می گردد. کدو تنبل بسیار درشت بیضوی شکل یا کروی و بیشتر اوقات دنبلی شکل است و وزن آن به 40 کیلوگرم هم می رسد که نوع بیضوی آن به خاطر استفاده از تخم آن کاشته می گردد.

کدو تنبل شیرین مزه است و پوست آن ضخیم و گوشتی است و از آن می توان برای تهیهٔ سوپ یا کیک استفاده کرد، دانه های درون کدو تنبل هم خوراکی هستند، تخمه کدو که از همین دانه ها تهیه می گردد، به صورت تنقلات به مصرف می رسد. همچنین، برگ های گیاه کدو تنبل و حتی گل آن هم مصرف خوراکی دارد.

جشنواره ها بهانه ای برای نشاط اجتماعی و شادی جامعه

مهدی محمدی فرماندار قائم شهر در مصاحبه با خبرنگاران، برگزاری جشنواره های بومی محلی را بهانه ای برای نشاط اجتماعی و شادی جامعه دانست و اظهار کرد: در جشنواره ها فرهنگ بومی محلی، غذاهای سنتی قدیمی، مهربانی های قدیمی و حس نوعدوستی بازخوانی می گردد.

وی توضیح داد: جشنواره ها علاوه بر شناخت فرهنگ و آداب و رسوم سنتی مردم هر کدام از روستاها بدنبال ارائه توانمندیهای خود هستند که موجبات اشتغال زایی روستاها را هم فراهم می آورند.

محمدی خواهان توسعه بیشتر این جشنواره ها در روستاها شد.

شروع جشنواره های مختلف از هفت سال گذشته در قائم شهر

ولی اله ولی پور دبیر حشنواره کدو، در مصاحبه با خبرنگاران، اظهار کرد: به همت تعدادی از فعالان فرهنگی و اجتماعی قائم شهر و ادارات تابعه، از سال 1390 برگزاری اینگونه جشنواره ها شروع شد و جشنواره هایی از قبیل انار و تمشک و نیشکر و ....برگزار گردید.

وی با اشاره به اینکه جشنواره های بومی محلی شادی بر لبان مردم می آورد، گفت: هر بار یکی از محصولات روستاها، بهانه ای می گردد برای پیشرفت منطقه، شناخت روستا، وحدت بین روستاها و توسعه گردشگری و اقتصادی روستا را بدنبال خود می آورد.

ولی پور از تشکیل ستادی چند بعدی برای توسعه جشنواره های بومی محلی در شهرستان قائم شهر، اطلاع داد.

شرکت در جشنواره برای ماندگاری لاک تراشی

محمود طیبی سیف کتی یکی از هنرمندان لاک تراش مازندرانی است که در جشنواره کدو غرفه دارد و در مصاحبه با خبرنگاران، می گوید: 20 سال است که به حرفه لاک تراشی مشغولم و خیلی به فروش فکر نمی کنم اما در جشنواره های بومی محلی شرکت می کنم تا این محصولات احیا گردیده و ماندگار بماند.

بازار دائمی برای فروش صنایع دستی وجود ندارد

افنانه نعمتی از دیگر غرفه داران جشنواره کدو است که لباس های سنتی و ترمه های کار دست خود را بفروش می رساند، در مصاحبه با خبرنگاران، می گوید: محلی دائمی برای عرضه محصولات صنایع دستی نداریم و فقط منتظر برگزاری نمایشگاهها و جشنواره ها هستیم.

وی مدت زیادی است که برای توسعه کارش، تقاضای 5 میلیون تومان وام نموده است که هنوز موفق به دریافت آن نگردیده است.

مجموعه بزرگ گردشگری و بوم گردی

فرامرز بزرگی یکی از اهالی روستای وسطی کلا است که در 16 هزار متر زمین، مجموعه برزگ گردشگری وبوم گردی را در حال احداث دارد و در مصاحبه با خبرنگاران، می گوید: فاز اول اقامتگاه بومی، رستوران محلی و باغ و محوطه سازی مجموعه خود را تا دو ماه دیگر به سرانجام می رساند و تاکنون بیش از 600 میلیون تومان هزینه نموده است.

وی در خصوص فاز دوم مجموعه فوق گفت: دهکده گردشگری بومی، اصطبل، مزرعه کشاورزی و دامداری جنگلی در فاز بعدی ساخته خواهد شد.

جشنواره کدو هم در یک روز گرم تابستان با وجود آفتاب شدید، در زمین فوتبال روستای وسطی کلا با استقبال بی نظیر مردم به سرانجام رسید، امید است اینگونه جشنواره ها توسعه اقتصادی و گردشگری روستاها، احیای آیین ها و سنن بومی محلی، حمایت از تولیدات صنایع دستی و کشاورزی، حمایت از جریانات فرهنگی و هنری مازندران و وفاق ملی را بدنبال خود ایجاد کند..

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 آذر 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 68

به "جشنواره ای با طعم کدو در قائمشهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشنواره ای با طعم کدو در قائمشهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید