تدوین استراتژی؛ راهکاری برای تقویت کتابخوانی

به گزارش تور ایتالیا ارزان، خبرنگاران - گروه استانها، *مجتبی نوزر نژاد: آینده، چیزی جز نتیجه اقدامات گذشته نیست. اگر جامعه امروز ما از پایین بودن نرخ مطالعه رنج می برد و در حوزه های مختلف فکری، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی با وضعیت مورد انتظار فاصله داریم، ریشه آن در عملکرد گذشته قرار گرفته است. پس باید برای تقویت فرهنگ کتابخوانی و رسیدن به نرخ بالای مطالعه، امروز را بر اساس انتظارات آینده خود مدیریت کنیم. بدون شک، موفقیت در این مسیر نیازمند تدوین راهبردی است که به عنوان نقشه راه، مبنای عمل قرار گیرد.

تدوین استراتژی؛ راهکاری برای تقویت کتابخوانی

استراتژی یا همان راهبرد، به وسیله بیان روشن و آشکار خواسته ها و اقداماتی که برای رسیدن به آن باید انجام گردد، اولویت تخصیص منابع را معین می نماید. از سویی دیگر با مشخص وظایف دستگاه های مختلف بر اساس ویژگی و ظرفیت های خاصی که دارند، انسجامی را پدید می ورد که سبب می گردد دستگاه ها به جای موازی کاری، مکمل یکدیگر باشند.

در تدوین استراتژی کتابخوانی با توجه به گستردگی جامعه هدف باید از دیدگاه های مختلف استفاده گردد تا جامعیت، مقبولیت و رسمیت آن حاصل گردد. در این بین، کتابخانه های عمومی، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی نقشی محوری دارند و از ظرفیت فضای مجازی و کتاب های الکترونیک نیز باید استفاده گردد.

امروزه شبهات مطرح شده در زمینه کتابخوانی نظیر اینکه مطالب کتاب ها به نسبت شبکه های اجتماعی، قدیمی و تاریخ مصرف گذشته هستند، مانعی در برابر افزایش سرانه مطالعه نسل جوان است و از آن جا که تحقیقات علمی نشان داده اند تاثیر و درک حاصل از مطالعه کتاب های چاپی(که از آن ها به عنوان کتب سنتی نیز یاد می گردد) قابل جایگزینی نیست، وجود شبهات را می توان یک تهدید در حوزه کتاب و کتابخوانی تلقی کرد.

بنابراین برای رشد سرانه مطالعه در جامعه و دستیابی به آینده آرمانی، نیازمند تدوین یک استراتژی جامع و رسمی هستیم که نقش دستگاه های مختلف را بر اساس ظرفیت آنان معین کنند، توزیع منابع را هدفمند و پاسخگوی تهدیدات حوزه کتابخوانی باشد.

*فعال حوزه کتابداری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 فروردین 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 138

به "تدوین استراتژی؛ راهکاری برای تقویت کتابخوانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تدوین استراتژی؛ راهکاری برای تقویت کتابخوانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید