انجام سالانه 10 هزار سیکل ناباروری، فعالیت اولین کارخانه فراوری سلول های بنیادی

به گزارش تور ایتالیا ارزان، قائم مقام جهاد دانشگاهی با اشاره به نقش سلول های بنیادی در ادامه حیات بشر، گفت: با توجه به پیشرفت های خوب جهاد دانشگاهی در حوزه سلول های بنیادی، اولین کارخانه صنعتی فراوری سلول های بنیادی با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی راه اندازی گردیده و از این طریق قطعات بدن انسان در داخل بدن ساخته و ترمیم خواهد شد.

انجام سالانه 10 هزار سیکل ناباروری، فعالیت اولین کارخانه فراوری سلول های بنیادی

به گزارش خبرنگاران، در جلسه هم اندیشی با حضور دکتر محمدرضا پورعابدی، معاون پژوهش و فناوری و قائم مقام جهاد دانشگاهی کشور و هیات همراه در دفتر رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان پیرامون فعالیت های جهاد دانشگاهی در استان گلستان و راه اندازی دهکده گیاهان دارویی بحث و تبادل نظر شد.

دکتر پورعابدی در این جلسه با اشاره به مدل کسب و کار جهاد دانشگاهی، گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان بزرگترین نهاد تحقیقاتی و توسعه ای در کشور شناخته گردیده است. مدل کسب و کار در این نهاد به صورتی است که یک چالش در سطح استان یا سطح ملی شناسایی گردیده و توسط گروه های پژوهشی تخصصی مورد مطالعه و آنالیز قرار می گیرد. سپس نتایج تحقیقات به مراکز خدمات تخصصی مجموعه جهاد دانشگاهی ارائه گردیده و به سه روش خروجی کار گرفته می گردد. اول دانش فنی به دست آمده که معمولا به مجموعه های کاربردی و فراوریی خارج از جهاد واگذار می گردد؛ دوم دانش فنی به صورت مشارکت با فراورینمایندگان عملیاتی می گردد و سومین روش استفاده از توان شرکت های دانش بنیان منفک گردیده از جهاد دانشگاهی است.

جلوگیری از خروج ارز با درمان ناباروری

وی ادامه داد: سعی ما بر این است که در حوزه های منتخب و کارشناسی گردیده فعالیت کنیم. در حوزه ناباروری برای جلوگیری از خروج ارز از کشور وارد شدیم و توانستیم موفقیت های بزرگی کسب کنیم. اکنون سالانه 10 هزار سیکل ناباروری در کشور توسط جهاد دانشگاهی انجام می گردد.پورعابدی توضیح داد: در حوزه شبیه سازی نیز فعالیت های خوبی در زمینه گونه های در حال انقراض و همچنین فراوری دام های مرغوب انجام گردیده است. پژوهشگاه رویان در اصفهان بر روی دام های سبک و پژوهشکده ابن سینا بر روی دام های سنگین فعالیت می نمایند. در این زمینه تحقیقات خوبی بر روی بز سانن و قوچ قمیش لو گردیده و نتایج آن منجر به معرفی و توزیع دام اصلاح گردیده بین دامداران گردیده است.وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی واحد استان گلستان نیز می تواند رابط حضور همکاران ما در استان باشد تا در این خصوص جلسات تخصصی با مجموعه های مرتبط برگزار گردد. امیدواریم بتوانیم با توجه به شرایط استان گلستان در زمینه اصلاح و فراوری دام های مرغوب، ماهیان خاویاری، بهبود عملکرد حوزه کشاورزی و گیاهان دارویی، انرژی های نو و ... خدمات علمی خوبی به استان ارائه دهیم. انتقال این گونه خدمات احتیاج به پشتیبانی و حمایت مجموعه استان به خصوص مدیریت ارشد استان دارد.معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با تاکید بر فعالیت های این نهاد در حوزه پزشکی گفت: با توجه به اینکه دفتر علوم پزشکی جهاد دانشگاهی مجوز درمانگاه تخصصی به واحد گلستان را صادر نموده است، انتظار می رود با حمایت استان، حداقل یکی از خدمات خاص پزشکی مورد احتیاج مردم در استان گلستان به بهره برداری برسد.وی اضافه نمود: در حوزه علوم انسانی نیز برنامه های شاخصی در سطح کشور با حمایت سازمان برنامه و بودجه با موضوعات سرمایه های اجتماعی، خانواده، پیشگیری از اعتیاد، شاخص های سرمایه گذاری، گردشگری، حاشیه نشینی و کاهش آسیبهای اجتماعی و ... در حال اجرا است. همچنین در حوزه مشاغل خانگی به خصوص در استانها فعالیت های خوبی توسط جهاد دانشگاهی برقرار است که امیدواریم در استان گلستان نیز انجام گردد. در استانهایی که جهاد دانشگاهی مدیریت مشاغل خانگی را بر عهده گرفته علاوه بر حوزه روستایی در شهرها نیز نتایج خوبی به دست آمده، حتی با جامعه هدف فارغ التحصیلان دانشگاه ها نیز مشاغل خانگی پاسخگوی خوبی در حوزه اشتغال جوانان بوده است.مهندس پیش قدم، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیت های جهاد دانشگاهی در کشور، گفت: جهاد دانشگاهی در توسعه کشور نقش و صندلی ویژه ای داشته و با راه اندازی پروژه دهکده گیاهان دارویی، جهاد دانشگاهی می تواند خدمات بهتری به استان ارائه کند. با توجه به توانمندی استان در حوزه فراوری و بهره وری دام های سبک می توان با حمایت علمی و فنی جهاد دانشگاهی در این حوزه عملکرد بهتری حاصل گردد.وی توضیح داد: جهاد دانشگاهی می تواند با استفاده از امکانات موجود در استان در حوزه درمانی خدمات خوبی ارائه دهد. همچنین امیدواریم در حوزه توسعه روستایی با همکاری جهاد دانشگاهی، جهاد کشاورزی، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز فرمانداری ها در سال 97 برنامه اجرایی خوبی داشته باشیم.پیش قدم با اشاره به احتیاج کشور به استفاده از انرژی های نو، اضافه نمود: با توجه به توانمندی جهاد دانشگاهی در فراوری سلول های خورشیدی و احداث نیروگاه های خورشیدی در استان کارهای خوبی در این زمینه قابل اجرا است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 آبان 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 55

به "انجام سالانه 10 هزار سیکل ناباروری، فعالیت اولین کارخانه فراوری سلول های بنیادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انجام سالانه 10 هزار سیکل ناباروری، فعالیت اولین کارخانه فراوری سلول های بنیادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید