13 کشته و 179 مسموم بر اثر گازگرفتگی در یک هفته

به گزارش تور ایتالیا ارزان، سخنگوی سازمان اورژانس کشور از جان باختن 13 نفر و مسومیت 179 نفر بر اثر گازگرفتگی طی هفته گذشته (چهارم تا دهم آبان 98) اطلاع داد.

13 کشته و 179 مسموم بر اثر گازگرفتگی در یک هفته

ایرنا نوشت: مجتبی خالدی با اعلام این خبر گفت: در هفته ای که گذشت 13 نفر بر اثر گازگرفتگی با گاز مونوکسید کربن جان باختند. همچنین در مدت یادشده 179 نفر نیز دچار مسمومیت با گاز منوکسید کربن شدند که از این تعداد 32 نفر توسط نیروهای اورژانس در محل درمان و 147 نفر به مراکز درمانی اعزامی شدند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور شرح داد: از 13 کشته، استان زنجان با 4 کشته بیشترین فوتی ها را به خود اختصاص داده و بیشترین مأموریت در مورد گازگرفتگی مربوط به اورژانس تهران با 17 ماموریت بوده است.

خالدی افزود: علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شامل خواب آلودگی، تاری دید، ضعف و بی حالی، سوزش شدید در ناحیه چشم و گلو، سردرد همراه با احساس سنگینی، سرگیجه، تهوع، احساس گرفتگی و درد شدید در قفسه سینه و کاهش سطح هوشیاری است.

وی اضافه نمود: نخستین و مهم ترین اقدام برای نجات افرادی که دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن و سایر انواع گازگرفتگی شده اند، رساندن اکسیژن یا همان هوای تازه به افراد است.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور یادآور شد: هموطنان در صورت برخورد با مصدومان دچار گازگرفتکی ابتدا باید دستمال مرطوبی را جلوی دهان و بینی خود و افراد مصدوم بگیرند، منبع نشت گاز را شناسایی و قطع نمایند سپس بلافاصله با تلفن 115 تماس بگیرند و با حفظ آرامش به پرسش های کارشناسان مرکز پیغام اورژانس پاسخ دهند.

وی به تمام شهروندان توصیه کرد: از استفاده وسایل گازسوز روباز و غیراستاندارد برای گرم کردن فضای منزل مسکونی و محل کار خود خودداری نمایند چراکه به راحتی گاز منوکسید کربن در سیستم تنفسی افراد نفوذ می نماید و باعث مسمومیت و در نهایت مرگ افراد می گردد.

خالدی اعلام نمود: گاز مونوکسید کربن، بی رنگ و بی بو است که بر اثر احتراق ناقص فراوری می گردد؛ به طوری که بخاری، آب گرمکن، شومینه و اجاق گازها به علت سیستم تهویه نامناسب (دودکش) عامل مسمومیت با گاز CO می گردد.

ارائه خدمات اورژانس پیش بیمارستانی، در سوانح عمدی و غیرعمدی، حوادث غیرمترقبه و فوریت های پزشکی هنگام بروز بیماری های نوپدید، جدید و بلایای طبیعی و انسان ساخت برای آحاد مردم یا هر ملیت و تابعیتی از وظایف و مأموریت های اصلی سازمان اورژانس کشور است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 638

به "13 کشته و 179 مسموم بر اثر گازگرفتگی در یک هفته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 کشته و 179 مسموم بر اثر گازگرفتگی در یک هفته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید