کرونا و آلودگی منابع آبی

به گزارش تور ایتالیا ارزان، شرایط ویژه این روزها مصرف آب را بالا برده است، گرچه ما هر سال و حوالی نوروز انتظار افزایش مصرف آب را داریم، اما شیوع کرونا و اهمیت بهداشت فردی نگرانی دیگری را در حوزه آب به وجود آورده و آن آلودگی منابع آبی ماست. با توجه به سمپاشی هایی که در سطح شهر رخ می دهد و نوع شست و شوهایی که صورت می گیرد، ما این روزها بیش از همه نگران کیفیت آب هستیم تا کمیت آن.

کرونا و آلودگی منابع آبی

آلودگی هایی که به منابع آبی ما وارد می شوند ممکن است بیش از ظرفیت تحمل باشند و شوک هایی را به منابع محیط زیستی و منابع آبی ما وارد نمایند و در آینده باعث بروز مسائل جدی گردد. از طرف دیگر و با توجه به اینکه این روزها رفت و آمدها در کلانشهرها به ویژه تهران کم شده است، انتظار می رود مشکلاتی که برای تامین آب در تهران داشتیم، کاهش پیدا کند اما مشکل اصلی ما آلوده شدن یا تیرگی آب های سطحی خواهد بود و ممکن است این آلودگی ها از ظرفیت تصفیه خانه های ما بیشتر باشد. حدود 70 درصد منابع آبی تهران از آب های سطحی تامین می گردد و باید شکیبا باشیم و ببینیم آلودگی های واردشده به این آب ها در آینده بیش از ظرفیت تصفیه خانه های ما خواهد بود یا خیر، در صورت وقوع سیلاب این امر تشدید هم خواهد شد.

سال جاری شعار روز جهانی آب تغییرات اقلیمی و تاثیر آن بر امنیت آب است، انتظار می رفت که می توانستیم این روز را زودتر از دوم فروردین برگزار کنیم، اما شرایط ویژه این روزها این فرصت را از ما گرفت و فرصتی که می توانست توجه مردم را به کمبود منابع آبی کشور جلب کند، از دست رفت. علاوه بر آن ما این روزها گزینه های جایگزینی را در اختیار مردم قرار نداده ایم، برای مثال به آنها نگفته ایم که اگر به جای الکل، از سرکه استفاده نمایند چقدر می توانند در کاهش تاثیرات محیط زیستی موثر باشند. این مساله ای است که کارشناسان محیط زیست و بهداشت می توانند در آن ورود نمایند و به مردم شرح دهند که ...

چه راه های جایگزینی برای مقابله با کرونا پیش روی دارند تا کمترین آسیب های محیط زیستی، خصوصا در منابع آبی ما به محیط زیست وارد گردد. به هر حال ما این روزها شاهد کاهش منابع آبی و افزایش مشکل کم آبی در کشور به موازات افزایش مصرف هستیم و در این زمینه تا به امروز شاهد هیچ گونه تغییر قابل ملاحظه ای نبوده ایم. ما در حال حاضر در حال مصرف منابع تجدیدپذیرمان هستیم و در این رویه مصرف هیچ تغییری را نسبت به گذشته اعمال نکرده ایم. نگرانی ما در دوام بحران کنونی است؛ بحرانی که در صورت ادامه می تواند کیفیت منابع آبی ما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد و علاوه بر آن، رفتارهای غلط شکل گرفته را تداوم بخشد و به شکل فرایند پایدار درآورد. در صورتی که برای رفتارها در حوزه مصرف آب و فراوری فاضلاب چاره ای نیندیشیم و گزینه های جایگزینی را برای مردم در نظر نگیریم، بحران های آبی ما در آینده افزایش خواهند یافت و نگران نماینده خواهند بود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 15 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 1072

به "کرونا و آلودگی منابع آبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا و آلودگی منابع آبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید