پیغام ویدئویی سفیر ایران در تاجیکستان به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی

به گزارش تور ایتالیا ارزان، سفیر ایران در پیامی به مناسبت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، گفت: شاهنامه فردوسی الهام بخش بسیاری از آثار حماسی در ادب فارسی، بوده است.

پیغام ویدئویی سفیر ایران در تاجیکستان به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی

به گزارش حوزه سیاست خارجی خبرنگاران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان، محمدتقی صابری در پیغامی به مناسبت روز عظیمداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی با تبریک این روز به تمامی علاقه مندان این حماسه سرایِ عظیم ایرانی، نوشت: در گاه شمار ایران، روز 25 اردیبهشت به نامِ روز عظیمداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی نام گذاری شده است.

سفیر ایران در این پیغام خاطر نشان کرد: شاهنامه اگرچه بی گمان، شاهکاری ماندگار و اثری گرانمایه برای ایرانی تباران و همهی پارسی زبانان است؛ بی شک پیغام حق طلبانه و دنیا شمول آن، در کنار برجستگیهای ادبی و داستانهای حماسی آن، علاقمندان این اثر ماندگار را از مرزها فراتر برده و ادیبان و پژوهشگران بسیاری را در جای جایِ دنیا، بر خوان رنگین آن نشانده و بن مایه پژوهشهای فراوان درباره این کتاب شده است.

محمد تقی صابری با تجلیل از این شاعر پارسی گو گفت: بقا و دوام زبان پارسی وام دار کوششهای ارزنده فردوسی عظیم است. کوشش وی در حافظه تاریخ نگارش شده و میراث فردوسی تا همواره، ماندگار خواهد بود چرا که به گفته او:

نمیرم از این پس که من زندهام

که تخم سخن را پراکندهام

سفیر ایران در این پیغام توضیح داد: تاثیر فردوسی بر ادیبان و شاعران دیگر، شگرف است و به راستی می توان گفت شاهنامه فردوسی الهام بخش بسیاری از آثار حماسی در ادب فارسی، بوده است. اگر خوب به ژرفای شاهنامه بنگریم، می بینیم خرد جانمایه این کتاب ارزشمند میباشد.

سفیر کشورمان در سرانجام این پیغام، شعری از بانو گلرخسار شاعر تاجیک در وصف شاهنامه فردوسی را آورده است:

شاهنامه سخن است،

شاهنامه خرد است،

شاهنامه ادب است،

ادبی کز ثمرِ سبزِ درختش، جاودان بهره بگیریم.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 19 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 1212

به "پیغام ویدئویی سفیر ایران در تاجیکستان به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیغام ویدئویی سفیر ایران در تاجیکستان به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید