مقام روس: هیچ صدای تیراندازی در قره باغ شنیده نمی گردد، طرح ترور نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان ناکام ماند

به گزارش تور ایتالیا ارزان، خبرگزاری خبرنگاران-فرمانده نیروهای حافظ صلح روسیه مستقر در قره باغ کوهستانی گفت، شرایط در این منطقه در حال آرام و با ثبات شدن است.

مقام روس: هیچ صدای تیراندازی در قره باغ شنیده نمی گردد، طرح ترور نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان ناکام ماند

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، به گفته فرمانده نیروهای حافظ صلح اعزامی روسیه به قره باغ کوهستانی، جمهوری آذربایجان و ارمنستان به توافق آتش بس پایبند بوده و ثبات در حال بازگشت به این منطقه است.

به نوشته اسپوتنیک، جمهوری آذربایجان و ارمنستان بعد از توافق اخیر سه جانبه با روسیه بر سر اتمام جنگ بر سر قره باغ کوهستانی، به مفاد این توافق پایبند بوده اند.

رستم مرادُف فرمانده نیروهای حافظ صلح روسیه مستقر در قره باغ کوهستانی در این باره گفت: توفقات امضا شده بین سران سه کشور که نیمه شب دهم نوامبر وارد فاز اجرایی شده، کاملا دارد پیاده می گردد. دستاورد اصلی این است که همه انواع درگیری ها در طول خط تماس متوقف شده است و ما امروز صدای هیچ تیراندازی را نمی شنویم.

به گفته این مقام و نماینده ارتش روسیه، ایجاد پُست های دیدبانی در طول خط تماس، تا روز شنبه (دیروز) به اتمام رسیده است.

روسای سه کشور روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان بامداد سه شنبه به منظور انتها داده به مناقشه و جنگ بر سر منطقه قره باغ کوهستانی یک توافق 10 بندی امضا کردند.

طبق بخضی از این توافق، در ازای خروج ارمنستان از بخش هایی از اراضی اشغالی در قره باغ کوهستانی، نیروهای صلح بان فدراسیون روسیه شامل 1960 پرسنل نظامی، 90 نفربر زره پوش، 380 خودرو و تجهیزات ویژه در طول منطقه تماس قره باغ کوهستانی و در طول کریدور لاچین مستقر خواهند شد

کوشش رئیس سابق اطلاعات ارمنستان برای کودتا

رئیس سابق اطلاعات ارمنستان به اتهام کوشش برای کودتا و ترور نخست وزیر این کشور به همراه تعدادی بازداشت شد.

سرویس اطلاعات ارمنستان اعلام نمود که طرح ترور نیکل پاشینیان، نخست وزیر این کشور کشف و خنثی شده است.

خبرگزاری ارمن پرس شنبه گزارش داد که آرتور وانتسیان رئیس سابق سرویس امنیت ملی ارمنستان به اتهام توطئه و برنامه ریزی برای ترور پاشینیان و کودتا علیه او بازداشت شده است.

وانتسیان هم اکنون رئیس حزب وطن ارمنستان ، از احزاب مخالف نخست وزیری نیکول پاشینیان است و متهم به حمل و انتقال غیرقانونی سلاح و مهمات و بمب شده است.

وکلای رئیس سابق سرویس امنیت ملی ارمنستان گفته اند که سرویس امنیت ملی (اطلاعات) او را به همراه تنی چند از دوستانش بازداشت و حبس نموده است.

به دنبال توافق جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر توقف جنگ در قره باغ کوهستانی که سه شنبه هفته گذشته با نظارت روسیه به امضای رؤسای سه کشور رسید، اعتراض ها به نخست وزیر ارمنستان در بعضی از شهرهای این کشور از جمله ایروان، پایتخت شکل گرفت.

پاشینیان بعد از امضای این توافق به خیانت و دروغگویی و کشتار نیروهای ارمنی در قره باغ کوهستانی متهم شده است. بر اساس این توافق، ارمنستان اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان (آغ دام، لاچین و کلبجر) را به آذربایجان واگذار نموده است و در برابر کریدور لاچین که ارمنستان را به قره باغ وصل می نماید، موظف شده کریدوری جهت حمل و نقل بین خاک اصلی اذربایجان با جمهوری نخجوان ایجاد کند.

نخست وزیر ارمنستان در دفاع از توافق یاد شده گفته است که اگر این توافق را امضا نمی کرد، استپاناکرت (خان کندی)، مرکز قره باغ سقوط می کرد و بیش از 25 هزار نظامی ارمنی در این شهر به محاصره در می آمدند.

طی این مدت شهر ایروان شاهد تظاهرات علیه پاشینیان بود و احزاب مخالف برای برکناری او در مجلس لایحه ای را آماده کردند که به دلیل حد نصاب رسیدن جلسه استیضاح او تشکیل نشد.

طرح ترور نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان ناکام ماند

منابع خبری از ترور نافرجام نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و شکست کوشش ها برای کودتا در این کشور اطلاع دادند.

دستگاه امنیت ملی ارمنستان اعلام نمود که کوشش ها برای طرح کودتا و ترور نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان ناکام مانده است.

شبکه خبری المیادین نیز با اعلام این خبر از دستگیری شخصیت های مخالف برجسته به اتهام طراحی برای ترور نیکول پاشینیان و تغییر حکومت در این کشور اطلاع داد.

بر اساس این گزارش، ارتور دانیئلیان رئیس حزب ادیکواد به همراه تعدادی از همرزمانش در این ارتباط دستگیر شده اند.

احزاب اپوزیسیون ارمنستان در پی توافق پاشینیان با جمهوری آذربایجان در مورد درگیری ها بر سر قره باغ خواهان استعفای وی شدند.

مخالفان دولت ارمنستان این توافق را مغایر با مصالح و منافع ارمنستان دانسته و خواهان خروج این کشور از توافقنامه صلح قره باغ شده اند.

گفتگوی پوتین با سران ارمنستان و آذربایجان درباره فرایند آتش بس

رئیس جمهور روسیه در تماس تلفنی با سران کشورهای آذربایجان و ارمنستان درباره آخرین تحولات منطقه قره باغ و توافق اجرا شده در مورد آتش بس و صلح رایزنی کرد.

به گزارش خبرگزاری تاس، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در گفتگوی تلفنی با الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، در مورد اجرای توافقنامه صلح بحث و گفتگو کرد.

کرملین در این رابطه اعلام نمود: پوتین در جریان گفتگوهای تلفنی جداگانه با علی اف و پاشینیان در مورد جنبه های عملی اجرای توافقنامه صلح که در بیانیه سه جانبه نهم نوامبر قید شده است، مذاکره کرد.

در این گفتگوها از اینکه آتش بس رعایت می گردد و اوضاع خطوط حائل در قره باغ آرام است، ابراز رضایت شد.

این در حالی است که شب گذشته اعلام شد ماموران امنیتی ارمنستان سوءقصد به جان پاشینیان را خنثی نموده اند.

دور جدید درگیری های ارمنستان و آذربایجان که از تاریخ ششم مهر شروع شده بود 19 آبان ماه با توافق طرفین برای آتش بس و صلح به انتها رسید.

پوتین خواهان حراست از اماکن مذهبی مسیحیان در قره باغ شد

رئیس جمهور روسیه در گفتگو با همتای آذربایجانی خود خواهان حراست از معابد و اماکن مذهبی مسیحیان واقع در منطقه قره باغ شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کاخ کرملین روز شنبه اعلام نمود که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در گفتگو با الهام علی اُف همتای خود از جمهوری آذربایجان از او خواست تا از زیارتگاهها و اماکن مقدس مسیحیان در مناطقی حراست کند که به موجب توافقنامه آتش بس کنونی میان باکو- ایروان، تحت کنترل جمهوری آذربایجان و در منطقه قره باغ قرار دارند.

پوتین به همتای آذربایجانی خود گفت که در مناطق تحت محاصره ای که از سوی جامعه بین المللی به عنوان بخشی از خاک جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخته شده اما دارای جمعیت بومی ارمنی است، کلیساها و صومعه های مسیحیان واقع شده است.

کاخ کرملین در ادامه اعلام نمود که به همین دلیل، پوتین بر اهمیت حفظ امنیت و روال عادی زندگی کلیسایی در این زیارتگاهها تأکید کرد.

رئیس جمهور آذربایجان نیز در پاسخ به این درخواست، تأکید کرد که آذربایجان همین گونه عمل خواهد نمود.

لازم به ذکر است که روسیه سه شنبه گذشته نقش میانجی را در انعقاد توافقنامه آتش بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان ایفا کرد. طبق این توافق آتش بس، 2،000 نیروی حافظ صلح روسیه در منطقه قره باغ مستقر شدند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 27 آبان 1399 بروزرسانی: 27 آبان 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 1445

به "مقام روس: هیچ صدای تیراندازی در قره باغ شنیده نمی گردد، طرح ترور نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان ناکام ماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقام روس: هیچ صدای تیراندازی در قره باغ شنیده نمی گردد، طرح ترور نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان ناکام ماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید