سخنگوی وزارت خارجه: آمریکایی ها حقوق بیش از 80 میلیون ایرانی را نقض کردند، عسگرخانی: اروپا کاملا در پرتو سیاست های بلندمدت آمریکا حرکت می نماید

به گزارش تور ایتالیا ارزان، متن و حاشیه اجلاس سالانه مجمع سازمان ملل امشب سوم مهر ماه در گفت وگوی ویژه خبری آنالیز شد.

سخنگوی وزارت خارجه: آمریکایی ها حقوق بیش از 80 میلیون ایرانی را نقض کردند، عسگرخانی: اروپا کاملا در پرتو سیاست های بلندمدت آمریکا حرکت می نماید

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش ، متن و حاشیه اجلاس سالانه مجمع سازمان ملل امشب سوم مهرماه با حضور سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و ابومحمد عسگرخانی استاد روابط بین الملل مورد آنالیز نهاده شد.

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه گفت: تصمیم رئیس جمهور کشورمان مبنی بر دیدار نکردن با رئیس جمهور آمریکا به رغم درخواست های فراوان تصمیم کارشناسی و عقلانی است.

او اضافه کرد: همه ارکان نظام متفق القول هستند که از نظر سیاسی و راهبردی در چنین شرایطی که فشار حداکثری روی ایران است و تروریسم مالی، حقوق بیش از 83 میلیون ایرانی را نقض می نماید نه تنها مذاکره بلکه حتی دیداری ساده با سران رژیم تروریستی آمریکا نباید انجام گردد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است در باقیمانده زمان حضور رئیس جمهور کشورمان در مقر سازمان ملل دیداری اتفاقی بین روحانی و ترامپ روی دهد؟ گفت: چنین احتمالی وجود ندارد.

او با بیان اینکه ما به دنبال دیپلماسی نمایشی نیستیم گفت: نظام مقتدر ایران عظمت، قدرت و شرافت خود را با دیدن رئیس جمهور به ظاهر قدرتمند آمریکا گره نمی زند، راهبرد ایران مقاومت حداکثری و فعال است لذا جمهوری اسلامی ایران اهل تعامل و مصاحبه است و از مذاکره هراسی ندارد لذا نیازی به این گونه دیپلماسی اتفاقی و نمایشی نداریم، در صورتی که آمریکا اشتباهات خود را اذعان کند و راه را به آنها نشان داده ایم.

ابومحمد عسگرخانی استاد روابط بین الملل با اشاره به رفتار دوگانه آمریکا و اروپا گفت: اروپا خواهان این مسئله است که ایران و آمریکا به مذاکره تن بدهند این در حالی است که کشورهای اروپایی نتوانستند اقدامات اعتمادسازی را بین آمریکا و ایران به عنوان واسطه نشان دهند به طوری که اقدامات اعتمادساز در هر قرارداد و رابطه دو جانبه و چند جانبه ضروری است، آمریکایی ها از ابتدا از هرگونه اقدام اعتمادساز سرباز زدند.

او با اشاره به اینکه آمریکا در طول دوران های مختلف نشان داده است که هیچ گونه رفتار اعتمادسازی نداشته است، گفت: آمریکا اقدام به نقض صریح روح و بیان قرارداد هایی که با ایران داشته نموده است.

این استاد روابط بین الملل با اشاره به این که آمریکا با هماهنگی اروپا اقداماتی را انجام می دهد اضافه کرد: اروپایی ها کاملاً در پرتو سیاست های دراز مدت آمریکا حرکت می نمایند، آمریکا دو بعد از سیاست های بین المللی را در خصوص ایران انجام داده که در آن ناموفق بوده است به طوری که یک مدتی آمریکا قدرت سخت را در قبال ایران بیان کرد و آن جنگ هشت ساله بود، جنگ جهانی بر علیه ایران اعمال شد، اما به نتیجه نرسیدند، در بعد دوم قدرت نرم را در خصوص ایران اعمال کردند به گونه ای که توسط رسانه های گروهی به صورت 24 ساعته بر ضد ایران تبلیغ می کردند.

عسگرخانی با اشاره به اینکه ما هم همانند آمریکایی ها تکیه بر منافع ملی داریم اضافه کرد: طرح هرمز باید اجرا گردد، زیرا بر اساس منافع ملی این کار را انجام می دهیم، منافع ملی متغیر و وابسته به امنیت بین الملل و امنیت منطقه ای و امنیت داخلی است لذا با این تعریف گفته می گردد هر پدیده ای که در آسمان ها و فضای ماورای جو و داخل جو و در اقصا نقاط کره زمین انجام گردد که امنیت ما را به خطر بیاندازند ما با آن مقابله می کنیم، زیرا با منافع ملی منافات دارد.

او با اشاره به اینکه تنگه هرمز در رابطه با قلمرو دریایی و خاکی جمهوری اسلامی ایران است توضیح داد: از دیدگاه حقوق دریاها و حقوق دریایی تضمین امنیت منطقه از دیرباز به عهده ایران به عنوان ابرقدرت بوده است.

این استاد روابط بین الملل با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران بر آب و خاک خود و منافع جغرافیایی منطقه ذی حق به اعمال حاکمیت است گفت: سناریو های مختلفی در رابطه با انتخابات آمریکا وجود دارد، به طوری که استارت استیضاح ترامپ از امروز کلید خورده است، او به شدت نگران استیضاح خود است لذا آمریکا سعی می نماید در رابطه با ایران به صورت محتاط رفتار کند و سعی دارد با سیاست هایی که در رابطه با مناطق بحران زا دارد انتخابات را به نفع خودش بکشاند.

او با اشاره به نیات پلید آمریکا گفت: چطور می توانند نیروی دولتی و بخش اجرایی یک کشور را تروریست اعلام نمایند تا کنون نتوانسته اند یک مورد در جهان پیدا نمایند که این چنین بوده باشد آن ها کل نظام را تروریست اعلام کردند.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به اینکه ما شاهد تغییر تدریجی رفتار اروپایی ها هستیم اضافه کرد: شروط ترامپ و رفتار اروپایی ها محل تحلیل است.

او با اشاره به این که درخواست مذاکره از طرف اروپا و آمریکا در مدت 12 سال صورت گرفت که در نهایت تبدیل به یک قرارداد بین المللی شد، ادامه داد: اکنون آمریکا به زیر این قرارداد بین المللی زده است به طوری که از برجام خارج شده و اروپا هم تعهدات خود را اجرایی ننموده و برجام را نقض نموده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به اینکه اکنون آنها خواهان مذاکره مجدد هستند لذا این کار عبث است توضیح داد: نقض برجام توسط رییس جمهوری صورت گرفت که آن را پذیرفته بود.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه جبهه غرب با تقسیم کار در بحث برخورد با برجام تصمیم گرفتند آمریکا از برجام خارج گردد گفت: آن ها تحریم ها را بر علیه ایران تشدید کردند و جلوی گشایش های احتمالی را بستند اروپا هم به دنبال نگهداشتن ایران در برجام بود به طوری که زمان به نفع ایران نبود و هر چه زمان بیشتر می گذشت و از طرف آن ها فشار بدون هزینه اتفاق می افتاد، لذا ایران از این حالت خارج و وارد کنش فعال شد و الان اوضاع به ضرر آمریکا است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه زمان به ضرر آمریکا است و نقشی را که اروپا باید بازی می کرد از دست رفته است خاطر نشان کرد: آنها می خواهند از نو اجماع سازی انجام دهند البته آمریکا در بعضی از حوزه ها اجماع سازی کرد، اما به نتیجه نرسیدند لذا اکنون می خواهد این اجماع سازی را با همراهی اروپا داشته باشند تا جابه جایی صحنه بازی توسط اروپا رخ دهد.

او با اشاره به اینکه جابجایی صحنه بازی در حال وقوع است، اضافه کرد: آنها می خواهند ایران را وادار نمایند تا به پای میز مذاکره بنشینیم تا به رفتار آمریکا مشروعیت ببخشیم، نباید به رفتار نادرست آمریکایی ها مهر تأیید زد به طوری که پذیرش مذاکره مجدد به معنای تایید آنها است، در این رابطه اروپا نقش مکمل را بازی می نماید پس باید رفتارش را برای نقش آفرینی تغییر دهد.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه در جریان تصویب برجام یکی از خواسته های ایران از آمریکا تصویب برجام در کنگره آمریکا بود که دولت ایالت متحده آن را نپذیرفت گفت: طرف آمریکایی این موضوع را وارد مجلسین خود نکرد، اما در ایران در مجلس به تصویب رسید، یکی از بهانه های ترامپ عدم قانونی بودن برجام است به دلیل اینکه اگر برجام توسط کنگره تصویب می شد از آن خارج نمی شدیم.

سیاوش فلاح پور کارشناس مسائل منطقه در ادامه برنامه در تماس تلفنی با اشاره به حادثه آرامکو اضافه کرد: حادثه آرامکو در غالب رسانه ای این تصور را القا نموده بودند که این حادثه سبب تشدید تنش در منطقه خواهد شد، اما از زمان وقوع حادثه تکاپو در سطح منطقه ای برای گفت وگو با ایران از سوی همه طرف ها افزایش یافته است، همه به دنبال فهمیدن جزئیات طرح هرمز ایران هستند به طوری که از آن استقبال می نمایند.

او ادامه داد: همه کشور های منطقه از وضعیت به وجود آمده در منطقه شاکی هستند و مسئول را آمریکا می دانند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 مهر 1398 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 488

به "سخنگوی وزارت خارجه: آمریکایی ها حقوق بیش از 80 میلیون ایرانی را نقض کردند، عسگرخانی: اروپا کاملا در پرتو سیاست های بلندمدت آمریکا حرکت می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سخنگوی وزارت خارجه: آمریکایی ها حقوق بیش از 80 میلیون ایرانی را نقض کردند، عسگرخانی: اروپا کاملا در پرتو سیاست های بلندمدت آمریکا حرکت می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید