ساخت اولین بتن سبز ضد انفجار با استفاده از ضایعات لاستیک توسط فناور ایرانی

به گزارش تور ایتالیا ارزان، یک جوان ایرانی برای اولین بار در جهان و با استفاده از فناوری نانو پیروز به ساخت یک بتن استاندارد سبز با قابلیت ضدانفجاری شد.

ساخت اولین بتن سبز ضد انفجار با استفاده از ضایعات لاستیک توسط فناور ایرانی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران، یکی از چالش های محیط زیستی که بشر با آن دست و پنجه نرم می کند حذف و نابودی ضایعات لاستیکی است. لاستیک و ضایعات آن از مواد پلیمری تشکیل شده اند که به راحتی در طبیعت تجزیه نمی شوند. انباشت ضایعات لاستیک موجب تولید گازمتان و گاه باعث ایجاد آتش سوزی می شود که مسائل زیست محیطی و آلوده نمودن هوا را در پی دارد. دفن تایر ها در زیر زمین و تولید گاز توسط آنها نیز منجر به ایجاد پدیده ای به نام حباب زایی می شود که این حباب های گازی باعث آلوده شدن منابع زیرزمینی مانند خاک و آب می شود.

در سطح کره زمین برای بازیافت و یا حذف این ضایعات از روش های مختلفی مثل سوزاندن لاستیک برای تولید برق ، ساخت محصولات پلاستیکی جدید ، استفاده در محصولات آسفالت گرم بزرگراه ها به عنوان یک مصالح ساختمان ، عایق بستر موادپر کننده سبک و زهکشی استفاده می شود. این کاربردها نمونه های مثبتی از مصرف ضایعات لاستیکی است که پیامدهای زیست محیطی آن بسیار کمتر ازدفن زباله های لاستیکی است که باعث آلودگی هوا، آب های زیرزمینی و به طور کلی محیط زیست می شود .

برای حل این مشکل، یک جوان فناور ایرانی برای اولین بار در جهان و با استفاده از فناوری نانو پیروز به ساخت یک بتن استاندارد سبز با قابلیت ضدانفجاری و مقاوم در برابر بارهای دینامیکی از این ضایعات لاستیکی شدند.

این بتن دارای یک فرمول اختلاط ویژه است که وزن مخصوص بتن را کاهش داده و خاصیت مقاومت فشاری و مدول الاستیسیته بتن را افزایش می دهد. به علاوه، در برابر ضربات و بارهای دینامیکی غیرخطی همچون موج انفجار مقاوم می باشد و در علوم پدافند غیرعامل به آن بتن ضد انفجار گفته می شود. این محصول در حال حاضر کاربردی بوده و با هزینه ای خیلی کمتر از بتن های مرسوم به بتن های ضدانفجار که بعضا متشکل از الیاف پلیمری و یا رشته ای فولادی میباشد به بازار عرضه و در بازه زمانی همچون بتن های سازه ای، قابل تولید می باشد.

این بتن سبز به دلیل ضربه پذیری، ضد نفوذ بودن و تخریب ناپذیری در بتن سازه های خاص همچون بیمارستان ها، سدها، مخازن آب شرب زیرزمینی، سازه های امن، متروها، تونل ها، پل ها، پناهگاه ها و... از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین می توان از این بتن به عنوان کاور و لاینینگ سازه های امن و خاص، دیوار حایل و سقف های فناپذیر، مدارس و دانشگاه های نظامی و غیر نظامی، مراکز هسته ای و... استفاده کرد.این محصول به عنوان جاذب انرژی دینامیکی ناشی از بار زلزله در سازه ها نیز کاربرد دارد.

این محصول در مرکز تحقیقات شرکت مشاورعمران ایران با مدیریت مهندس مصطفی یادگاری و همکاری دکتر رضا علیزاده و مهندس ساسان زحمتکش استاندارد سازی شده است. در آینده ای نزدیک پروژه ساخت بتن رادارگریز حرارتی و همچنین پروژه ساخت سازه های بتنی هوشمند حرارتی بدون بهره از تاسیات مکانیکی به بهره برداری خواهد رسید.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1400 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 1783

به "ساخت اولین بتن سبز ضد انفجار با استفاده از ضایعات لاستیک توسط فناور ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت اولین بتن سبز ضد انفجار با استفاده از ضایعات لاستیک توسط فناور ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید