خبرنگاران ارسال حدود 3 هزار واحد خون خراسان شمالی به خارج از استان

به گزارش تور ایتالیا ارزان، بجنورد- خبرنگاران- مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی گفت: 2 هزار و 980 واحد خون اهدایی شهروندان این استان در چهار ماه امسال به سیستان و بلوچستان ارسال شده است.

خبرنگاران ارسال حدود 3 هزار واحد خون خراسان شمالی به خارج از استان

دکتر حسین زارع روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: با وجود اینکه 100 درصد نیاز خونی تمامی بیمارستان های این استان تامین شده است این میزان خون نیز برای رفع نیاز سیستان و بلوچستان به آن استان ارسال شده است.

وی اضافه کرد: برنامه ریزی شده است تا سال جاری هشت هزار واحد خون مازاد بر نیاز استان به دیگر استان ها ارسال شود.

وی گفت: پارسال نیز طبق برنامه ریزی باید 6 هزار واحد خونی به سایر استان ها ارسال می شد اما در نهایت هشت هزار واحد خونی از این استان به دیگر استانها فرستاده شد.

زارع با بیان اینکه ذخایر خونی خراسان شمالی مطلوب است گفت: بیشتر فرآورده های خونی برای بیماران نیاز است که پلاکت تا سه روز و پلاسما تا 2 سال قابل ذخیره سازی است، خون کامل نیز مسئله ای برای ذخیره سازی ندارد اما بیشتر نیاز به فراورده های خونی داریم.

وی با بیان اینکه نیاز به خون همیشگی است، اضافه کرد: از اهدا کنندگان خون در استان انتظار داریم تا همچنان اهدای خون را در برنامه خود داشته باشند.

زارع گفت: هر فرد بین 15 تا 60 سال با وزن 50 کیلوگرم که مشکل جسمی نداشته باشد، می تواند خون اهدا کند.

مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی در خصوص شاخص اهدای خون نسبت به جمعیت گفت: این شاخص در استان در سال گذشته به ازای هر هزار نفر 22.12 درصد بود که میانگین کشوری این شاخص 25 درصد است.

زارع اضافه کرد: شاخص اهدای خون به جمعیت در استان در سال 97 رقمی در حدود 19.7 درصد بود که پارسال رشد یافت.

وی با بیان اینکه اهدای خون بانوان استان در شرایط کرونایی نسبت به پارسال 70 درصد رشد یافته، گفت: این شاخص سال جاری حدود 2 درصد افزایش داشته است.

زارع گفت: شاخص اهدای خون بانوان استان در سال گذشته 4.96 درصد بوده است در حالی که سال جاری به هفت درصد رسیده است.

وی اضافه کرد: در چهار ماه سال جاری هفت هزار و 887 نفر داوطلب اهدای خون به مراکز ثابت و سیار خونگیری استان مراجعه داشته اند که از این تعداد 6 هزار و 506 نفر پیروز به اهدای خون شدند.

وی با بیان اینکه 510 نفر از این تعداد خانم بودند، گفت: آمار هم سنجی در بازه زمانی مشابه سال گذشته 7.21 درصد رشد را در میزان اهدای خون نشان می دهد.

زارع، شاخص اهدای خون استان در سال جاری را 82.49 درصد عنوان کرد و اضافه کرد: این شاخص در مدت مشابه پارسال 80.36 درصد بوده است، ضمن اینکه شاخص اهدای مستمر خون استان سال جاری 58 درصد و پارسال 61 درصد بوده است.

مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی گفت: 25 هزار و 271 نفر، سال گذشته برای اهدای خون به مراکز ثابت و سیار خونگیری استان مراجعه کرده بودند که 19 هزار و 97 نفر پیروز به اهدای خون شدند.

خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 1324

به "خبرنگاران ارسال حدود 3 هزار واحد خون خراسان شمالی به خارج از استان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ارسال حدود 3 هزار واحد خون خراسان شمالی به خارج از استان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید