جهان از واکسن ایرانی حیرت خواهد کرد ، نقش بی بدیل مدافعان سلامت

به گزارش تور ایتالیا ارزان، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر نقش بی بدیل مدافعان سلامت در مقابله با ویروس منحوس کرونا در کشور تاکید کرد.

جهان از واکسن ایرانی حیرت خواهد کرد ، نقش بی بدیل مدافعان سلامت

به گزارش خبرنگاران، سعید نمکی روز شنبه در مراسم رونمایی از مستند شنا با دستهای بسته و عکس مدافعان سلامت، از نقش ممتاز مدافعان سلامت در بحران کرونا سخن گفت.

وی با اشاره به نقش ارزنده مدافعان سلامت در روزهای بحرانی کرونا، افزود: همکاران بنده با اطلاع و آگاهی از خطرات مرگبار ویروس کرونا به جنگ این بیماری رفتند.

وی با اشاره به اینکه در سال 99 به عنوان سال پر بحران کرونا، یک میلیارد و 200 میلیون یورو کمتر از سال آرام 97 ارز مصرف کردیم گفت: همچنین در سال 98 سیلاب های بهاره را تجربه کردیم و بعد از آن مسائل آنفلوانزا، زلزله و … را داشتیم و همکاران ما خسته از این فشارها در اواخر بهمن 98 وارد بحث کرونا شدند.

نمکی با تاکید بر اینکه ما تاریخ دفاع مقدس را نگاشتیم، افزود: بارها گفته ام فرق های واضح با دفاع مقدس داشتیم؛ گرچه آنجا هم حماسه هایی خلق شد که ماندگارترین صحنه های عشق ورزی است. اما این حماسه دو تفاوت عمده با دفاع مقدس داشت؛ ابتدا آنکه در این حماسه و در روزهای اول ژنرال ها و سردارهایمان رفتند روی مین.

وی ادامه داد: وقتی ماسک و گان نداشتیم و همه جا را رصد می کردیم و به من خبر می دادند امشب ساعت 2 بامداد از جهت قطر و …محموله می رسد اما ساعت دو و نیم زنگ می زدند با شرمندگی و یاس که انگلیس و آمریکا و… آمدند و نگذاشتند و بعد از آن من دوباره شرمسار گروهی که قول داده بودم صبح تجهیزات را به شما می رسانم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه روزهای به شدت سختی گذشت، گفت: از روزگار نخست عنوان کردم که جامعه هنرمند کشور را باید درگیر کنیم؛ چراکه شاید این حماسه در تاریخ یک سرزمین و دنیا تکرار ناشدنی است. البته این حماسه ویژگی های خاص خود را داشت؛ به دلیل اینکه بحث تحریم ها نه فقط در بعد تجهیزات پزشکی و دارو، بلکه خزانه و بانک مرکزی هم تهی بود یعنی ما از همه جهات در مضیقه بودیم.

وی با تاکید بر اینکه حماسه ای که در جمهوری اسلامی ایران خلق شد، حماسه ای بی بدیل و بی نظیر بود، گفت: آمریکایی ها حداقل تا 6 ماه قبل 111 میلیارد دلار فقط خرج نظام سلامت کردند غیر از پول های هزاران میلیاردی که به معیشت مردم پرداختند؛ انگلیس نیز 22 میلیارد پوند هزینه کرد در حالی که ما از یک میلیاردی که از صندوق گرفتیم، هنوز هم مقدار قابل توجهی از آن را نگرفتیم.

وی افزود: دوستان به دلیل اینکه ممکن است این موضوع در امر نقدینگی و اثر بر اقتصاد، تأثیر منفی بگذارد، آنقدر قطره چکانی این پول را به ما دادند که لب ما از تشنگی حتی لحظه ای سیراب نشد اما با این چنین منابع و تحریم های ظالمانه ببینید چه افتخاری کسب شد.

نمکی با اشاره به اینکه وقتی ویروس انگلیسی به هر کشوری اعم از انگلیس و فرانسه و … وارد شد، همان هفته اول مریض هایشان در زمین های چمن و خیابان ها بودند، گفت: در جمهوری اسلامی ایران، نه تنها بیمار کووید بلکه بیمار غیرکووید هم پشت در آی سی یو، سرگردان نشد که اگر غیر از این بود هر شب در شبکه های خارجی بلوا می کردند.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه مسئله ای که برای ارزاق پیش آمد برای دارو و تجهیزات پزشکی پیش نیامد، گفت: یک روز نشنیدید که علیرغم تحریم ها، با اینکه با فشار زیاد و دور زدن تحریم ها تجهیزاتمان را تهیه می کردیم، مسئله ای برای دارو و تجهیزات پزشکی پیش بیاید.

وی ادامه داد: من خودم و برای خودم در کارنامه خودم احساس شرم می کنم و احساس می کنم که به اندازه قطره ای از خون شهدا برای نظام جمهوری اسلامی کار نکردم، اما بدانید این روی صحنه، پشت صحنه های دلسوزانه تری دارد چگونه شد که از 4 هزار و 750 قلم دارو در اوج تحریم مردم سرگردان نشدند و یک دقیقه اتاق عملی تعطیل نشد.

نمکی با تاکید بر اینکه در بدترین شرایط حداقل 30 درصد ظرفیت آی سی یو را خالی داشتیم گفت: در طول یک سال و در اوج تحریم، آی سی یو را دو برابر کرده و 460 اکسیژن ساز به بیمارستان ها رساندیم و یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اینکه هیج بیماری در پشت بیمارستان نماند، این است که هیچ بیماری به دلیل بی پولی پشت در بیمارستان نماند.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه 250 تا 260 هزار بیمار تبعه افغانستان را رایگان در پیک های قبلی بستری کردیم گفت: هیچکس نتوانست بگوید که نوع خدمت رسانی به قوم کرد، لر، بلوچ و… در جمهوری اسلامی ایران متفاوت بود. هیچکس نتوانست بگوید که اکسیژن را به دلیل کمبود امکانات از سالمند برداشتند و به جوانی وصل شد.

نمکی در مورد واکسن گفت: واقعاً کار واکسن و حماسه واکسن سازی کووید که دنیا هم از آن حیرت خواهد کرد، کاری است که حتماً باید هنرمندان ورود کنند. برای واکسن داریم کاری می کنیم کارستان و از هفته جاری اثراتش را خواهید دید.

منبع: مهر

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 12 تیر 1400 بروزرسانی: 12 تیر 1400 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 1868

به "جهان از واکسن ایرانی حیرت خواهد کرد ، نقش بی بدیل مدافعان سلامت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهان از واکسن ایرانی حیرت خواهد کرد ، نقش بی بدیل مدافعان سلامت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید