اهمیت مذاکرات بین افغانی

به گزارش تور ایتالیا ارزان، خبرنگاران، گروه بین الملل - دکتر سید رضا صدرالحسینی *: با نگاهی به عملکرد 3 ماه گذشته طالبان که در حال درنوردیدن بخش های عمده ای از ولایات و سرزمین افغانستان است و با توجه به اینکه دولت افغانستان قول های حمایت زیادی را از جانب آمریکا دریافت نموده بود اما در این رابطه ایالات متحده هیچ اقدام مناسبی را انجام نداد و به نظر می رسد که منظره آینده افغانستان به طور کامل معین نیست.

اهمیت مذاکرات بین افغانی

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ میلان بیشتر بدانید.

این شرایط در حالی است که بیش از 160 ولسوالی از مجموع 370 ولسوالی افغانستان در اختیار طالبان قرار گرفته و این امر نشان دهنده آن است که آینده نزدیک بسیار تیره و تار بوده و تعیین نیست چه دولت و قدرتی در افغانستان در رأس کار خواهد بود.

از یک طرف سفر اخیر اشرف غنی به آمریکا و کوشش وی برای متقاعد کردن آمریکایی ها برای عدم خروج از افغانستان مطرح است و از طرف دیگر آمریکایی ها با وجود وعده های زیادی که در طول سال های گذشته به دولت های افغانستان داده اند هیچ گونه حمایتی از دولت اشرف غنی در برابر طالبان انجام ندادند.

از طرف دیگر آمریکایی ها مذاکرات محرمانه ای را در دوحه با طالبان انجام دادند که دولت افغانستان در این مذاکرات حضور نداشت و درست در شرایطی تصرف بخش های مختلف افغانستان از سوی طالبان شدت گرفته که آمریکا اعلام نموده در حال خارج شدن از افغانستان است بنابراین می توان گفت که طالبان چراغ سبزی را در این رابطه از ایالات متحده در مذاکرات دوحه دریافت نموده است.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که متأسفانه فضای کنونی رسانه ای در داخل افغانستان دچار تعارضات گوناگون است از یک طرف موضوع خشونت طالبان مطرح می گردد و از سوی دیگر موضوع سپردن اراضی به طالبان با اختیار به این گروه مطرح می گردد.

واقعیت امر این است که طالبان تا به امروز خشونت قابل توجهی را در برابر مردم بخصوص هزاره ها، شیعیان و تاجیک ها انجام نداده و همه اقدامات نظامی آن علیه نیروهای دولتی بوده از همین رو هیچ منظره واضحی درباره آینده افغانستان وجود ندارد اما توان طالبان برای تصرف سرزمین های مختلف و پیوستن مردم منطقه ها مختلف به طالبان نشان می دهد که در سه تا شش ماه آینده شرایط حاکمیتی در سرزمین افغانستان به همین شکل خواهد بود.

تسلیحات آمریکایی در دستان جریان های آشوب طلب

باید توجه داشت که آمریکا در 20 سال گذشته گروه های ناشناخته و حتی القاعده و داعش را در منقطه تسلیح نموده است. اکنون آمریکا تسلیحاتی را که امکان و یا ارزش جابجایی ندارند را در میان گروه های مختلف افغان توزیع می نماید و این امر کاملاً روشن است.

اینکه آیا این تسلیحات می تواند در آینده خطری را متوجه همسایگان افغانستان و بویژه جمهوری اسلامی ایران بکند باید گفت خیر چون تا پیش از این آمریکا با وجود در اختیار داشتن تسلیحات پیشرفته در افغانستان خطری متوجه مرزهای ایران نشد و جمهوری اسلامی توانست به خوبی از مرزها و منافع ملی خویش صیانت و دفاع کند و اکنون وجود تسلیحات از کار افتاده و قدیمی هم نمی تواند خطری را متوجه ایران بکند.

این امر هم مطرح است که آمریکا این تسلیحات را با هدف ادامه جنگ و ناامنی در افغانستان بین جریان های افراطی و آشوب طلب و گروه هایی که می خواهند سیاست های آمریکا را در منطقه پیاده نمایند توزیع می نماید تا نشان دهد که با خروج آن از هر نقطه ای، آن مکان گرفتار خشونت و ناامنی می گردد در صورتی که موضوع برعکس بوده و این حضور آمریکا است که موجب بروز ناامنی در منطقه ها مختلف دنیا شده است.

نکته ای که نباید فراموش گردد تبعات خروج غیر مسئولانه آمریکا از افغانستان و مسائلی است که بواسطه این حرکت ایالات متحده بوجود می آید.

حمایت ایران از مذاکرات بین افغانی

مذاکرات بین افغانی مفید بوده و از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این مذاکرات بسیار مهم است چون می تواند از یک سو امنیت ملی و منافع مردم افغانستان را تأمین نموده و رنج و آلام آنها را کاهش دهد و از سوی دیگر منطقه را به ثبات نزدیک تر کند. جمهوری اسلامی ایران هم از این مذاکرات حمایت می نماید و بر انجام آن تاکید داشته و به انجام آن هم یاری می نماید.

توصیه های راهبردی

دولت اشرف غنی با توجه به نابسامانی های گسترده و با وجود وابستگی های شدید به یاری های بیرونی، توان ایستادگی طولانی مدت را در مقابل طالبان ندارد و بسیاری از عناصر جهادی به جای مانده در حاکمیت با مسائل زیاد داخلی، نداشتن انسجام کامل به سختی می توانند صندلی خود را در میان مردم بازسازی نمایند.

در این شرایط جمهوری اسلامی ایران با همکاری و تعامل با کشورهای منطقه و هر دو طرف درگیری باید سعی کند تا حد امکان از توسعه خشونت ها و درگیری ها بکاهد و دو طرف را به مصاحبه و مذاکره و یافتن راه حلی کم تنش دعوت کند و رسانه های رسمی از ورود به مناقشه و تحریک دو طرف منازعه پرهیز نمایند، چون کشیده شدن افغانستان به دور تازه درگیری و جنگ داخلی به نفع هیچکس نیست و دود این آتش در وهله اول به چشم مردم مظلوم افغانستان و بعد از آن، کشورهای منطقه خواهد رفت و مهم تر از همه اینکه هیچیک از دو طرف هم قطعاً به اهداف صد درصدی خود نخواهند رسید و در نهایت جز خاکستری از افغانستان باقی نخواهد ماند و آمریکا که مقصر اصلی همه نابسامانی ها در افغانستان است، نظاره گر و مسرور!

*کارشناس ارشد مسائل منطقه

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 مرداد 1400 بروزرسانی: 1 مرداد 1400 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 1906

به "اهمیت مذاکرات بین افغانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت مذاکرات بین افغانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید