اندیشکده، سیاست خارجی ترامپ اختلافات میان مردم آمریکا را افزایش داده است

به گزارش تور ایتالیا ارزان، یک اندیشکده آمریکایی با انجام یک پژوهش افکارسنجی با موضوع سیاست های دولت فعلی آمریکا در حوزه بین الملل تأکید کرده که اختلافات دو حزبی میان مردم آمریکا درباره برخی سیاست های دولت ترامپ به بیشترین حد ممکن در آستانه انتخابات 2020 رسیده است.

اندیشکده، سیاست خارجی ترامپ اختلافات میان مردم آمریکا را افزایش داده است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، فراز و نشیب سیاست خارجی آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، جبهه گیری علیه سیاستمداران ساختار سیاسی آمریکا در این دوره در کنار ظهور جناح ترقی خواه در سیاست آمریکا، بسیاری از کارشناسان سیاست خارجی را بر آن داشته تا اینطور نتیجه گیری کنند که آمریکایی ها خواستار عقب نشینی و یا به عبارت بهتر، گوشه گیری از جهان هستند.

بسیاری از نخبگان سیاسی و سیاست خارجی واشنگتن بر این باورند که عراق و برخی موانع دیگر باعث شده تا مردم آمریکا با یک حس خستگی و نگرانی توأمان روبرو گردند و باعث شده تا یا به ایده آمریکا نخست گرایش داشته باشند یا طرح عقب نشینی و گوشه گیری از جهان. آنها همچنین معتقدند که عموم مردم آمریکا، نظم جهانی ایجاد شده بعد از جنگ جهانی دوم را نظمی فروپاشیده و ورشکسته می دانند.

شورای امور جهانی شیکاگو در پژوهشی که با این موضوع به انجام رسانده، به این نتیجه رسیده که شاید این دقیقا آن چیزی نباشد که مردم آمریکا در فکر آن هستند و آمریکایی ها احتمالا به دنبال یک شیوه جدید برای درک جهان می گردند و گوشه گیری از جهان، رها کردن نقش رهبری جهانی و جدا شدن از پیمان ها و نهادهای بین المللی دقیقا آن چیزی نیست که مردم آمریکا در ذهن دارند.

بر اساس این پژوهش، شمار زیادی از مردم آمریکا بدون توجه به گرایشات حزبی شان از نوعی سیاست خارجی مبتنی بر پیمان های مستحکم تر، تجارت آزاد و استفاده از قدرت نظامی تنها در شرایط ضروری برای دفاع از آمریکا و متحدان این کشور حمایت می کنند و در عین حال، اختلافات دو حزبی، آن زمان که بحث از سیاست های اعمال شده توسط دولت ترامپ به میان می آید، بیش از هر چیز خودنمایی می کند.

نتایج این پروژه افکارسنجی از این امر حکایت دارد که هرچند بسیاری از جمهوریخواستار از طرح های اقتصادی ترامپ شامل اعمال تعرفه های بیشتر بر واردات از چین حمایت می کنند، اکثریت دموکرات ها با اینگونه سیاست های محدودکننده مخالف هستند و به طور کلی 83 درصد، افزایش سطح تجارت بین المللی را برای شرکت های آمریکایی و اقتصاد این کشور مفید می دانند.

اختلاف نظر در میان مردم آمریکا حتی زمانی که موضوعاتی نظیر ورود مهاجران به این کشور و یا مباحثی نظیر تغییرات آب وهوایی مطرح می شود، از این هم بیشتر می شود به گونه ای که موضوع برخورد با مهاجران و پناهجویان بیشترین میزان اختلافات دو حزبی در تاریخ این کشور را به ثبت رسانده است.

این اندیشکده آمریکایی در این بخش از گزارش خود با اشاره به این اختلافات دوحزبی تأکید کرده که موضوع مهاجرت و پناهجویان قطعا یکی از داغ ترین موضوعات در انتخابات سال 2020 در آمریکا خواهد بود. بر اساس نتایج این پژوهش، دموکرات ها از بین 14 مورد که تحت عنوان تهدیدات پیش روی آمریکا مطرح شده بود، موضوع مهاجران و پناهجویان را کم اهمیت ترین موضوع عنوان کرده اند و در مقابل دست کم 78 درصد از دموکرات ها تأکید داشته اند که پناهجویان و مهاجرانی که قصد ورود به آمریکا را دارند بزرگترین تهدید برای آمریکا به شمار می فرایند.

علاوه بر این، زمانی که بحث سیاست های مهاجرتی ترامپ مطرح می شود، این اختلافات شدید دو حزبی شدت بیشتری نیز پیدا می کند تا جایی که 81 درصد از جمهوریخواستار اعلام کرده اند که حتی از توسل آمریکا به قدرت نظامی برای ممانعت از ورود مهاجران به خاک این کشور به ویژه از طریق مکزیک حمایت می کنند در شرایطی که تنها 23 درصد از دموکرات ها موافقت خود را با این گونه سیاست ها اعلام کرده اند.

بسیاری از مردم آمریکا با گرایشات حزبی دموکرات، همچنین نگرانی شدیدی درباره سیاست های دولت فعلی این کشور در رابطه با موضوع تغییرات آب وهوایی دارند. حدود 78 درصد از دموکرات ها در این نظرسنجی اعلام کرده اند که تغییرات آب وهوایی را بزرگترین تهدیدی می دانند که آمریکا با آن روبرو است و در مقابل تنها 23 درصد از جمهوریخواستار حمایت خود را از این موضوع اعلام کرده اند. اکثریت دموکرات ها همچنین بر این باورند که تغییرات آب وهوایی مسئله ای جدی است که نیازمند اقدام فوری بدون در نظر دریافت هزینه های آن است و در مقابل 20 درصد از جمهوریخواستار اقدام فوری دولت آمریکا در این رابطه را ضروری دانسته اند.

جمهوریخواستار در آمریکا بیش از هر چیز نگران تهدیدات از جانب چین هستند و به نظر می رسد که موضوع تهدید چین نیز یکی دیگر از موضوعات مورد اختلاف جدی میان مردم آمریکا است. ظاهرا برای نخستین بار از سال 2002 میلادی است که نتایج افکارسنجی اندیشکده شورای امور جهانی شیکاگو درباره نگرانی اکثریت جمهوریخواستار از ظهور چین به عنوان یک قدرت جهانی و تبدیل شدن این موضوع به یک تهدید جدی پیش روی آمریکا هشدار داده است. در حالی که دموکرات ها این مسئله را چندان جدی نمی بینند.

شورای امور جهانی شیکاگو، این گزارش را بر اساس افکارسنجی انجام گرفته با عنوان پروژه مرکز لستر کراون (رئیس این اندیشکده آمریکایی مستقر در شیکاگو) درباره سیاست خارجی آمریکا منتشر کرده است. این نظرسنجی در تاریخ 7 تا 20 ژوئن سال جاری میلادی در میان حدود 2 هزار نفر از مردم سراسر آمریکا انجام گرفته است.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 28 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 786

به "اندیشکده، سیاست خارجی ترامپ اختلافات میان مردم آمریکا را افزایش داده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندیشکده، سیاست خارجی ترامپ اختلافات میان مردم آمریکا را افزایش داده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید