اتمام بازسازی پل تاریخی آق قلا و شروع عملیات نورپردازی

به گزارش تور ایتالیا ارزان، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان از اتمام بازسازی وآغاز نورپردازی پل تاریخی آق قلا و بازسازی ضلع شرقی مرکز محله سرچشمه در گرگان اطلاع داد.

اتمام بازسازی پل تاریخی آق قلا و شروع عملیات نورپردازی

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سارا اخوت امروز دوشنبه 9 تیر 99 با اشاره به قدمت دوره صفوی پل تاریخی آق قلا گفت: این پل با تزئینات آجری زیبا از جمله آثار تاریخی استان گلستان است که با ساخت پلی دیگر بر روی رودخانه گرگانرود در این محل، از آن برای عبور و مرور عابران پیاده و گردشگران استفاده می گردد.

او با تاکید بر اینکه قدمت و اهمیت تاریخی و فرهنگی این پل باعث شده که این اثر تاریخی در ردیف یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری گلستان قرار گیرد، اضافه کرد: این سازه تاریخی به صورت مستمر از سوی کارشناسان پایش می گردد و از سال 1384 تا کنون در برهه های مختلف مورد بازسازی قرار گرفته است.

اخوت، دیواره سازی، ترمیم پایه های پل، استحکام بخشی شامل خاک برداری، لجن برداری و اجرای برید عرضی، احداث دو دهنه طاق، کف سازی عبورگاه، دست انداز پل و .... را از جمله اقدامات بازسازیی اجرا شده بر روی این پل تاریخی برشمرد و اضافه کرد: در فاز جدید بازسازی نورپردازی این بنا به منظور نمایش شکل، ابعاد بنا و نمای آن در دستور کار قرار گرفته است که تا انتها مرداد ماه قابل بهره برداری خواهد بود.

سارا اخوت بازسازی ضلع شرقی مرکز محله سرچشمه به عنوان نخستین گذر تاریخی بافت تاریخی گرگان را که به نماد اقدام مشترک بازآفرینی شهری تبدیل شده است، از دیگر اقدامات بازسازیی مطرح نمود.

او در مورد بازسازی این بخش از گذر بافت تاریخی گفت: این بازسازی نیز در راستای اجرایی کردن تفاهم نامه چند جانبه ای که بین شهرداری گرگان، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، راه و شهرسازی، استانداری گلستان و دفتر بهسازی و احیا بافت تاریخی گرگان به امضا رسیده، اجرا شده است.

او در ادامه گفت: در این تفاهم نامه احیای پنج گذر تاریخی فرهنگی بافت قدیم گرگان در یک بازه زمانی چند ساله در دستور کار قرار گرفته و گذر تاریخی سرچشمه (نعلبندان تا مصلی) به عنوان نخستین گذر برای احیا انتخاب شده است.

پل تاریخی آق قلا مربوط به دوران صفویه با چهار چشمه نامساوی با طاق جناغی، پنج پایه آجری و تزئینات آجر کاری که از ویژگی های منحصربه فرد این سازه معماری محسوب می گردد که با شماره 919 در تاریخ 1351/03/27 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 13 تیر 1399 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: italyro.ir شناسه مطلب: 1200

به "اتمام بازسازی پل تاریخی آق قلا و شروع عملیات نورپردازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتمام بازسازی پل تاریخی آق قلا و شروع عملیات نورپردازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید